امیدوار به روزهای آینده

شکست سنگین تیم ملی مقابل انگلیس در نخستین گام

امیدوار به روزهای آینده

تیم ملی فوتبال کشورمان دیروز در نخستین بازی خود در جام جهانی 2022 در بازی غافل‌گیرکننده با نتیجه سنگین 6 بر 2 مقابل انگلیس شکست خورد تا بدترین شروع خود در تاریخ جام‌های جهانی را تجربه کند. پیش از این تیم ملی، سابقه باخت با اختلاف سه گل را مقابل هلند در جام جهانی آرژانتین داشت.


44 سال پس از جام جهانی 1978، دوباره ایران شکستی سنگین در جام جهانی را تجربه کرد. در این بازی که با تسلط همه‌جانبه سه شیرها همراه بود خیلی از رکوردها برای تیم ملی و حتی جام جهانی شکسته شد. این بازی 24 دقیقه وقت اضافه داشت و مهدی طارمی به نخستین بازیکن ایران تبدیل شد که در جام جهانی در یک بازی دبل می‌کند. همچنین نخستین تعویض دروازه‌بان برای تیم ملی هم درجام جهانی با مصدومیت شدید بیرانوند و ورود حسینی رقم خورد. این تعویض تا حدود زیادی برنامه‌های ذهنی کی‌روش را به‌هم ریخت. پیش از ورود به جام تصور می‌شد کارلوس کی‌روش به واسطه تجربیات گرانی که به همراه دارد، با تدابیری ویژه دست‌کم باخت خفیفی از میدان بازی با انگلیس بیرون می‌آورد تا ادامه جام با امید بیشتری میسر شود، اما اشتباهات بزرگ او درانتخاب ترکیب اصلی، تیم ملی را درنقطه‌ای قرار داد که حالا از لحاظ روحی و روانی ادامه جام برایش سخت و دشوار خواهد بود. 
کی‌روش با انتخاب ترکیبی اشتباه درخط دفاع و به کارگیری روزبه‌چشمی دراین نقطه که فاقد کارایی کافی است و همچنین مرتضی پورعلی گنجی که نمایش‌های ناامیدکننده او در ترکیب پرسپولیس در برابر دیدگانمان قرار دارد، دست انگلیس را برای رسیدن به بردی بزرگ مقابل ایران باز گذاشت. سرمربی تیم ملی بی‌آنکه توجهی به ترکیب دفاعی تیم ملی در سال‌های اخیر داشته باشد، در اقدامی عجیب و بحث برانگیز کنعانی‌زادگان و خلیل زاده را نیمکت نشین کرد و برخلاف تصورات احسان حاج صفی را درخط دفاع به کار نگرفت تا یک آشفتگی عمیق در اجرای عملیات دفاعی تیم ملی به وجود آید و فوتبال ایران باختی تحقیرآمیز را مقابل سه‌شیرها تجربه کند. 
پیش از این بازی پیش‌بینی می‌شد خط دفاع ایران با حضور حاج صفی، کنعانی زادگان، یکی از میان حسینی،خلیل‌زاده و محرمی تشکیل شود وجلوتر از این بازیکنان سعید عزت اللهی، نوراللهی و امیری به میدان بروند، اما کی‌روش آن قدر عجیب و غیرمنتظره عمل کرد که در ذهن هیچ کس نمی‌گنجید؛ او دراقدامی شگفت آور علی کریمی را از ابتدا در ترکیب اصلی قرار داد تا تیم ملی عملاً در فاز هجومی هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد. گل‌های طارمی البته تنها قدری از تلخی شکست پرگل را کاست و نشان داد شاید بتوان در دو بازی آینده دست خالی از زمین خارج نشد.
تردیدی نیست اگر کی‌روش در بازی با ولز و آمریکا نیز اشتباهات بازی با انگلیس را تکرار کند، تیم ملی هیچ شانسی برای صعود از این گروه نخواهد داشت و رؤیای اولین صعود در جهام جهانی با شکست‌های دیگربرباد خواهد رفت. کی‌روش علاوه بر انتخاب صحیح بازیکنان در بازی‌های آتی باید تاکتیک مناسبی را هم اتخاذ کند تا تیمش با این حجم از ترس و تزلزل وارد میدان بازی نشود و دست کم فوتبال ایران با نتیجه‌ای آبرومندانه جام را ترک کند.در پایان این دیدار با اعلام مسئولان برگزاری، ساکا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. وی در این دیدار موفق شد دو گل به ثمر برساند. پس از پایان بازی، هواداران تیم ملی فوتبال کشورمان، به تشویق شاگردان کی‌روش پرداختند و سرمربی پرتغالی از شاگردانش خواست حلقه اتحاد تشکیل دهند.
تیم ملی ایران در دیدار بعدی خود، روز جمعه ۴ آذر ساعت ۱۳:۳۰ به مصاف ولز خواهد رفت و در آخرین دیدار هم ۸ آذر از ساعت ۲۲:۳۰ به مصاف آمریکا می‌رود.

کی‌روش: هنوز چیزی تمام نشده
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست برابر انگلیس گفت :«هنوز چیزی تمام نشده و ایران دو بازی دیگر در جام جهانی دارد. ما تا آخرین توان جنگیدیم و شجاع بودیم. آن چه در توان داشتیم را در زمین پیاده کردیم».
کی‌روش درباره احساسش پس از اتمام این بازی مهم گفت: نظرم ساده و عملی است. در نیمه اول، بازی تمام شده بود. تنها هدفی که برای تیم ما مانده بود این بود که بتوانیم متحد و شجاع باشیم و تا جایی که می‌توانیم بجنگیم و فوتبال را مفتخر کنیم. این لحظات بد این اجازه را به ما داد که از ابتدا در سطح بالایی بازی کنیم.
وی گفت: همه بازیکنان خیلی خوب بازی کردند. بازیکنان ما تجربه انگلیسی‌ها را نداشتند. امروز چیزهای زیادی از تیم ملی انگلیس یاد گرفتیم و نتیجه‌گیری می‌کنم که تیم ملی ما اکنون با شرایط بهتری آماده بازی بعدی است. 
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد در غیاب سه ساله او، تیم ملی ایران لطمه‌های زیادی خورده و از طرفی او چه کارهایی برای بازسازی دوباره تیم انجام خواهد داد؟ گفت: همان‌طور که گفتم، الان خیلی بهتر از قبل آماده بازی با ولز هستیم. رقابت در سطح بالایی است و همه چیز آماده است که کارمان را انجام دهیم و سعی می‌کنیم بازی بعد را ببریم. همیشه همین‌طور است. باید درس‌هایی را بیاموزیم و تمرکز کامل داشته باشیم و هیج موضوعی در اطراف تیم نباشد. مهم این است که بدانیم چه چیزهایی رخ داده و چه چیزهایی باید یاد بگیریم.

ساوتگیت: نباید دو گل دریافت می‌کردیم
گرت ساوتگیت سرمربی تیم ملی انگلیس پس از بازی با ایران گفت: راستش را بخواهید من از دقایق پایانی بازی عصبانی شده‌ام اما خیلی جلوتر بودیم. نیمه اول سخت بود چون توقف‌های زیادی داشت، اما در ادامه بازی نباید دو گل دریافت می‌کردیم. شروعی عالی برای ما رقم خورد اما باید مقابل ایالات متحده بهتر باشیم.
او در ادامه گفت: ۲۴ دقیقه زمان اضافه شده زمان زیادی برای حفظ تمرکز است. مهاجمان ما بسیار خوب بودند و دفاع در کنترل کامل بود. من حرکت کالوم ویلسون را در گل آخر خیلی دوست داشتم. او می‌توانست خودخواه باشد اما تیم را در اولویت قرار داد و پاس داد.

ششمین تعویض ایران غیرقانونی بود؟
در دقیقه 77 بازی دیشب آزمون به عنوان ششمین تعویض جایگزین نوراللهی شد که سؤال‌های زیادی برای هواداران شد.اما فیفا اگر بازیکنی در طول دیدار مشکوک به آسیب‌دیدگی از ناحیه سر باشد، به تیم‌ها این اجازه را داده که 6 تعویض داشته باشند.
البته این مصدومیت و تعویض اجباری، باید از سوی پزشک ارشد فیفا مورد تأیید قرار بگیرد.

خبرنگار: حمیدرضا عرب

برچسب ها :
ارسال دیدگاه