فروچاله‌ها تهدید پنهان دشت کاشمر

هشدار کارشناسان درخصوص فرونشست منطقه ترشیز

فروچاله‌ها تهدید پنهان دشت کاشمر

کاشمر ازجمله مناطقی است که در معرض بسیاری از حوادث طبیعی قرار دارد و طی سال‌های اخیر یکی از نادرترین حوادث طبیعی به نام «فرونشست دشت‌ها» را تجربه می‌کند. 


به گزارش ایسنا، بر پایه آخرین مطالعات انجام شده توسط کارشناسان افزون‌بر ۴۰درصد این شهر به طور بسیار جدی و خطرناک درگیر فرونشست شده است.
معماریان، کارشناس حوزه آب و خاک درخصوص آخرین وضعیت فرونشست زمین در کاشمر گفت: برخلاف گذشته از چند سال پیش فرونشست زمین در داخل شهر هم قابل مشاهده است. براساس تصاویر ماهواره‌ای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مشخص می‌شود طی چهار سال در دشت کاشمر ۲۰ تا ۸۰ سانتیمتر فرونشست زمین را تجربه کرده‌ایم.
معماریان افزود: براساس استانداردهای جهانی اگر میزان فرونشست زمین در سال بیشتر از ۲ تا ۴میلیمتر باشد وارد بحران می‌شویم در صورتی که کاشمر طی مدت چهار سال حداکثر ۸۰ سانتیمتر یعنی سالیانه ۲۰ سانتیمتر فرونشست داشته و این یک فاجعه محسوب می‌شود.
وی افزود: متأسفانه در زیر شهر کاشمر قنات‌های خشک‌شده‌ای قرار دارند که چون آبی در آن‌ها جریان ندارد، ریزش آن‌ها توسط فرونشست زمین تشدید شده و هر لحظه امکان ریزش وجود دارد.
در این منطقه فرونشست زمین نیز غول خفته‌ای است که می‌تواند ضررهای زیادی بزند و مسئولان باید به این باور برسند که کاشمر با خطر زلزله خاموشی مواجه است که تبعات زیادی دارد.

فوق‌بحران فروچاله‌ها
عضو نظام مهندسی کاشمر هم وضعیت فرونشست زمین در این شهر را فاجعه‌بار دانست.
محمد خباززاده گفت: نشست‌های نامتقارن موجب کاهش قابل‌توجه عمر مفید ساختمان و بروز ترک‌های بسیار در ساختمان می‌شوند، هرچند میزان این ترک‌ها به مقدار نشست خاک منطقه بستگی دارد.
این مهندس محاسب و ناظر پایه ارشد نظام مهندسی کاشمر افزود: ناپایداری خاک در زیر ساختمان‌ها، جاده‌ها و معابر موجب افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری ساختمان در طول عمر آن می‌شود. وی گفت: منطقه ترشیز در مجاورت دومین گسل بزرگ ایران قرار دارد که باید بر شدت نگرانی‌ها بیفزاید. روند استفاده از آب‌های زیرزمینی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های مداوم موجب شده شهر کاشمر و روستاهای اطراف آن با خطری بزرگ‌تر از فرونشست مواجه باشند چراکه در آینده‌ای نه چندان دور منطقه را وارد مرحله فوق بحرانی فرونشست خواهد کرد.
وی گفت: در این مرحله فروچاله‌ اتفاق می‌افتد و خاک به صورت قائم در ارتفاع قابل توجهی فرو می‌ریزد و مستحدثات موجود در داخل آن سقوط می‌کند. باید در اسرع وقت مطالعات وضعیت فرونشست زمین را به صورت جدی‌تر پیگیری و در مصرف آب و برداشت از آب‌های زیرزمینی کارشناسانه‌تر عمل کرد.
مطالعات نشان می‌دهد اگر با همین روند پیش برویم در کاشمر تا ۲۵ سال آینده دیگر آبی در آبخوان وجود نخواهد داشت که بتوان برداشت کرد و نبود آب یعنی مرگ کاشمر. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه