شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» درگذشت

شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» درگذشت


​​​​​​​ابوالقاسم حسینجانی، شاعر، نویسنده و مترجم متولد ۱۲ شهریورماه ۱۳۲۸ در بندرانزلی بود که پنجشنبه (۱۹ آبان‌ماه) در ۷۳ سالگی در رشت از دنیا رفت. به بهانه درگذشت این شاعر، بخش‌هایی از مصاحبه‌هایی از او  که در ایسنا منتشر شده‌، بازنشر می‌شود.  این شاعر در گفت‌وگویی درباره عاشورا و شعر آیینی گفته بود: عاشورا یک رخداد بسیار متفاوت و بی‌نظیر در سطح جهان است؛ عاشورا یک حرکت جهانی و انسانی است و برای همیشه انسان، جهان و زمان حرف دارد. امام حسین(ع) به ما می‌گوید مادامی که انسان‌ها در انقیاد قرار دارند و نمی‌توانند تفکر صحیح، حرکت صحیح و دین صحیح داشته باشند، هیچ کاری درست نیست؛ حتی به‌جا آوردن حج!
حسینجانی «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» را یک فراخوان دانسته و خاطرنشان کرده بود:‌ «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» یعنی زمینه رفتن به کربلا به عنوان مقصد هستی وجود دارد و لازمه این رفتن جمع شدن و دست به دست دادن و همراهی و همپایی است و به تنهایی نمی‌توانیم کربلایی شویم.
او با بیان اینکه کربلا زمین نیست بلکه زمینه است، متذکر شده بود: خداوند خطاب به فرشتگان درباره آفرینش آدم فرمود «إِنِّی‌َّ أَعْلَم‌ُ مَا لاَ تَعْلَمُون» بنابراین اگر قرار است الگوی آفرینش باشیم باید حرکت کردن را به جهان یاد دهیم و عاشورا نوعی تولید الگو است. امروز باید ببینیم کجای جغرافیای کربلا و کجای تاریخ عاشورا قرار گرفته‌ایم.
حسینجانی رسالت شعر را نهایت شعور و رسالت عاشورا را نهایت آگاهی‌بخشی و رهایی‌بخشی دانسته و تصریح کرده بود:‌ تمام حرکت‌های انسانی اگر اصیل باشد نوعی شعر است و تمام حرکت‌های آگاهی‌بخش و آزادی‌بخش و رهایی‌بخش در راستای عاشوراست؛ بنابراین شعر آیینی باید عاشورا را تبیین کند نه اینکه تحریف جای تعریف را بگیرد.
او عاشورا و دهه محرم را فرصت سکوت دانست و اظهار کرد:‌ اباعبدالله(ع) در روز عاشورا سخنان پایه‌ای و ریشه‌ای و اصیل می‌زد، اما یزیدیان برای اینکه نگذارند صدای امام(ع) به گوش مردم برسد هلهله می‌کردند. امروز نیز شلوغ‌سازی و هیاهوسالاری می‌کنیم و آرامش نداریم، بنابراین عاشورا به دو بخش عاشورای حسینی و عاشورای یزیدی تقسیم می‌شود.
او با بیان اینکه اگر تاریخ را نشناسیم محکوم به تکرار آن هستیم، گفت:‌ به آگاهی درباره تاریخ نیاز داریم تا دوباره حسین‌کشی نشود. در واقع شور حسینی باید به شعور حسینی تبدیل شود، زیرا شور در روزمرگی‌ها و جوزدگی‌ها ایجاد می‌شود و اگر می‌خواهیم ریشه‌دار شویم و رشد کنیم باید بدانیم حسین(ع) عزت را در مقابل ذلت و مرگ را در مقابل زندگی و حق را در مقابل باطل و ظلم را در مقابل عدل قرار داد.
«محراب، چشمه آرامش»، «جغرافیای رازها»، «حسین احیاگر آدم»، «آزادسازی انسان و جهان در اندیشه‌های راهبردی پیامبر(ص)»، «دور بهار را سیم خاردار نمی‌شود کشید»، «بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم» و «اگر شهادت نبود» از جمله کتاب‌های حسینجانی‌ است.
او در مقطعی از زندگی نیز به فعالیت‌های سیاسی اشتغال داشت که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نمایندگی مردم انزلی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه