همکاری آستان قدس رضوی و دولت برای تحول‌آفرینی در کشاورزی

در دیدار دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد

همکاری آستان قدس رضوی و دولت برای تحول‌آفرینی در کشاورزی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به  ضرورت داشتن ایران قوی در تمامی عرصه‌های  اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی گفت: تحقق این هدف نیازمند توجه اساسی به زیرساخت‌ها و الزامات آن با نگاهی علمی، برنامه محوری، رویکرد جهادی و تکیه بر توان داخلی است.


به گزارش آستان نیوز، دکتر مالک رحمتی در دیدار سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه اظهار کرد: ایران قوی، اقتصاد و کشاورزی قوی و کارآمد می‌خواهد و آستان قدس رضوی آمادگی دارد با توجه به تجربه موفق خود در کشاورزی و صنایع وابسته آن، برای تحول‌آفرینی در این عرصه حامی دولت باشد.
وی با بیان اینکه تحقق ایران قوی، مستلزم توجه جدی به تولید است ادامه داد: حمایت و پشتیبانی جدی از تولید و به تبع آن، حمایت از کشاورزی سبب خودکفایی، تقویت و ارتقای امنیت غذایی کشور، اشتغال‌زایی برای جوانان و افزایش رشد اقتصادی در جامعه می‌شود و باید در این مسیر  تلاش شبانه‌روزی انجام داد و موانع را نیز تدبیر و مدیریت کرد تا سرعت این رشد و پیشرفت کم نشود.

توجه آستان قدس رضوی به کشاورزی دانش‌بنیان
وی  در ادامه گفت: با توجه به اهمیت این حوزه، پرداختن به اقتصاد کشاورزی دانش‌پایه و دانش‌بنیان را به عنوان یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی در حوزه اقتصادی تعریف کرده‌ایم و دستاوردهای پرشماری نیز در این حوزه داشته‌ایم که می‌تواند الگویی برای دولت و دیگر فعالان اقتصادی باشد.
رحمتی  ادامه داد: به عنوان نمونه، آستان قدس رضوی با الگوگیری از سیاست اقتصاد مقاومتی، همراه با همت جهادی و بهره‌گیری از دانش و امکانات روز دنیا  و متخصصان داخلی، در حال ایجاد رشد و پیشرفت متوازن در شهرستان سرخس است و طرح‌های ویژه و پرشمار اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را در این شهرستان اجرایی کرده است.
وی افزود: این رویکرد تحولی، در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است و وزارت جهاد کشاورزی نیز با بهره‌گیری از این الگو می‌تواند یک تحول اساسی در حوزه ارتقا و تقویت بهره وری کشاورزی کشور ایجاد کند.
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی طی دو سال گذشته با ریسک‌پذیری در حوزه کشاورزی، کاشت محصولاتی که ارزآوری بالا و مصرف آب کمتری دارند را در اولویت قرار داده، کشت‌هایی که نیازمند مصرف آب بالایی است را متوقف کرده یا به حداقل رسانده و اصلاح الگوی کشت و استفاده از بذرهای مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی را در دستور کار قرار داده که اتفاق بزرگ و اثربخشی بوده است.
وی تأکید کرد: آستان قدس رضوی آمادگی دارد تجربیات چند ساله اخیر خود در حوزه ارتقای بهره‌وری کشاورزی بر پایه دانش‌بنیانی را که مطالبه رهبر معظم انقلاب است و به‌ویژه طرح ترویج کشاورزی قراردادی و مشارکتی را در اختیار دولت قرار دهد و در این زمینه تا رسیدن به نقطه مطلوب، تعامل، همکاری و هم‌افزایی بیشتری با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

آمادگی دولت برای تقویت همکاری‌ها در زمینه کشاورزی قراردادی
در این دیدار سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی، موضوع مهمی برای کشور و دارای تأثیر مستقیم در زندگی همه مردم است، به همین دلیل تمامی کسانی که برای تأمین این امنیت تلاش می‌کنند، کار بزرگ و قابل قدردانی انجام می‌دهند.
وی کشاورزی قراردادی را طرحی در راستای صیانت از کشاورزی در ایران و تقویت امنیت غذایی برشمرد و افزود: از آستان قدس رضوی درخواست داریم با توجه به تجربه خود در حوزه کشاورزی قراردادی، برای توسعه آن به ما کمک کند؛ چرا که امروز به‌روزترین و کارآمدترین ابزار حمایتی در این عرصه، کشاورزی قراردادی است و می‌تواند ضمن افزایش تولید، از معیشت مردم و کشاورزان نیز حمایت کند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دولت سیزدهم توسعه کشاورزی را به عنوان یک مأموریت برای خود تعیین کرده‌ایم و انتظار داریم آستان قدس رضوی نیز این مهم را به عنوان یک مأموریت در دستور کار خود قرار دهد.
ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در این مسیر ما نیز به عنوان بازوی حمایتی، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم تا بتوانیم در قالب توافق‌نامه‌ منعقد شده با آستان قدس رضوی، تسهیلگر توسعه کشاورزی قراردادی در شرق کشور باشیم. 
وی افزود: با توجه به فراوانی کشاورزی خرده مالکی در کشور ما، کشاورزی قراردادی راهکار حل مشکلات کشاورزی و تقویت امنیت غذایی است که در مسیر اجرای آن نیاز به حمایت و کمک آستان قدس رضوی داریم. 
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید نام آستان قدس رضوی در حوزه کشاورزی در شرق کشور بدرخشد، ادامه داد: با توجه به وضعیت منابع آبی در کشور، اجرای الگوی کشت نیز موضوع مهمی است که در این زمینه از آستان قدس رضوی درخواست داریم پیشتاز باشد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تقویت رویکرد دانش‌بنیان در کشاورزی اظهار کرد: دولت سیزدهم از هر گونه حمایتی که در حوزه دانش‌بنیان  مورد نیاز باشد، دریغ نمی‌کند و  در همین راستا در حال توسعه مراکز و دهکده‌های نوآوری کشاورزی هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه