همکاری قرآنی به نفع امت اسلامی است

دیدار هیئت ایرانی با مسئولان «جاکیم»

همکاری قرآنی به نفع امت اسلامی است

در دیدار هیئت ایرانی با مسئولان سازمان توسعه امور اسلامی مالزی (جاکیم)، طرفین زمینه‌های همکاری‌های قرآنی دو کشور را بسیار گسترده توصیف و بر ضرورت ارتقای این همکاری‌ها برای مصالح دو ملت ایران و مالزی و نیز امت اسلامی تأکید کردند.


سازمان توسعه امور اسلامی مالزی که با نام عمومی «JAKIM» شناخته می‌شود، یک نهاد دولتی در منطقه پوتراجایا مالزی است که امور اسلامی در این کشور را اداره می‌کند.
با پایان یافتن شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی، هیئت قرآنی ایرانی اعزامی به این مسابقات به همراه سفیر ایران در مالزی از مؤسسه توسعه اسلام در مالزی (جاکیم) دیدن کردند. 

روابط دوجانبه قرآنی
بر اساس گزارش «ایکنا» این جلسه به ریاست «سراج‌الدین سهیمی» معاون جاکیم و حضور چند تن از مسئولان این سازمان و همچنین «علی‌اصغر محمدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، «علیرضا معاف» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محمد اورعی کریمی» رایزن فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد.
برنامه بازدید در بدو ورود هیئت ایرانی به سازمان جاکیم با نگارش جمله‌ یادگاری و امضای دفترچه یادبود این مؤسسه از سوی سفیر ایران در مالزی و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
سپس هیئت ایرانی به اتاق جلسات این سازمان دعوت و نشست صمیمانه بین طرفین آغاز شد.
در ابتدای این نشست سراج‌الدین سهیمی، معاون جاکیم در سخنانی گفت: به مسئولان ایرانی حاضر در جلسه به ‌ویژه جناب آقای علی‌اصغر محمدی، سفیر محترم ایران خیر مقدم می‌گویم. امیدواریم بتوانیم از طریق این نشست، روابط دوجانبه در زمینه فعالیت‌های قرآنی را گسترش دهیم.

باید گفت‌وگو کنیم
سپس محمدی، سفیر ایران در مالزی در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که در این جلسه مهم حضور دارم. پیش از هر چیز مایلم به خاطر برگزاری بسیار موفق مسابقات بین‌المللی قرآن که 6شب به طول انجامید به مسئولان مالزیایی تبریک بگویم. ان‌شاءالله در این جلسه درباره ظرفیت‌های همکاری‌های دوجانبه در زمینه موضوعات قرآنی مذاکره خواهیم کرد. ایران و مالزی می‌توانند باب گفت‌وگو درباره مسائل مهم مختلف جهان اسلام را باز کنند و به تبادل تجربیات بپردازند. ما و شما به عنوان متولی رسمی امور اسلامی در مالزی باید گفت‌وگو کنیم تا ببینیم در چه موضوعات نظری و عملی می‌توانیم همکاری‌های دوجانبه را افزایش دهیم. از طریق گفت‌وگو بهتر می‌توانیم یکدیگر را بشناسیم و درک کنیم و این امروز یک ضرورت برای ارتقای همکاری‌هاست.
وی افزود: یک هیئت مالزیایی از فعالان در زمینه صنعت حلال هم به زودی از ایران دیدار می‌کنند و امیدوارم بیشتر در این باره بحث کنیم. در مجموع من فکر می‌کنم ما باید روابط خود با جاکیم را تقویت کنیم چون جاکیم، سازمان بزرگی است که فعالیت‌های متعددی دارد و ما امیدواریم امروز بتوانیم زمینه‌های همکاری در آینده را مشخص و این همکاری‌ها را وارد مرحله جدیدی کنیم. امیدواریم بتوانیم در زمینه فعالیت‌های قرآنی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

ظرفیت عظیم معارف قرآنی 
سپس علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: جاکیم بر اساس آنچه می‌دانیم و می‌شناسیم یکی از موفق‌ترین مجموعه‌هایی است که بر پایه منطق آیه شریفه ۱۰۶ سوره اسرا «وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً: و قرآنی كه آن را بخش بخش كرديم تا آن را با تأنّی و درنگ بر مردم بخوانی و آن را آن گونه كه بايد به تدريج نازل كرديم» شکل گرفته و امروز توانسته بسیاری از برنامه‌های موفق قرآنی را در مالزی و جنوب شرق آسیا و دنیای اسلام شکل بدهد. این موفقیت را به مجموعه شما تبریک عرض می‌کنم.
معاف افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد دولت جمهوری اسلامی توسعه معارف قرآن و خدمت به قرآن را جزو وظایف اصلی خود می‌داند. قرآن امروز محور وحدت جهان اسلام است و اگر همه دولت‌ها و ملت‌های اسلامی با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله» حول قرآن جمع شویم و بر مبنای قرآن اشتراکات را تعریف کنیم اتفاق‌های بزرگی در دنیای اسلام خواهد افتاد. تعریف اقدام‌های مشترک قرآنی بین وزارت فرهنگ و ارشاد ایران و مؤسسه جاکیم می‌تواند یکی از دستاوردهای این جلسه باشد. امروز پرسش مهم همه این است که چگونه در جهان اسلام قرآن را بیش از گذشته محور فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود قرار دهیم. فکر می‌کنم خوب است درباره این موضوع مهم گفت‌وگو کنیم. 

ابتکارات قرآنی مالزی 
سراج‌الدین سهیمی، معاون سازمان توسعه اسلام در مالزی نیز در این جلسه صحبت کرد و گفت: یکی از ابتکارات در مالزی تأسیس مرکزی به اسم دارالقرآن است که از مؤسسه‌های مخصوص حافظان قرآن است. این مرکز با هزینه کم به پرورش حافظان می‌پردازد و به دانش‌آموختگان، دیپلمی با عنوان «دیپلم تحفیظ» داده می‌شود. این یکی از ابتکارات در مالزی است اما تنها اقدام قرآنی ما نیست. ما قوانین و مقررات خاصی برای تربیت قرآنی در مالزی داریم. همچنین ابتکارات دیگری از جمله «مقاصد الشرعیه» داریم. امروز صبح ما سندی برای تحکیم ارزش‌های قرآنی در بین خانواده‌های مسلمان در مالزی امضا کردیم. این بسیار مهم است که زندگی خود را بر اساس اصول اسلامی شکل دهیم. بسیار مهم است که خانواده‌ها کودکان خود را با ارزش‌های قرآنی بزرگ کنند. امیدواریم مسلمانان نه تنها در مالزی که در کل جهان اسلام زندگی را بر اساس اصول و معارف قرآنی بنا کنند.
او اضافه کرد: ایران و مالزی نه تنها در قبال مردم خود بلکه در برابر دیگر مسلمانان هم مسئول هستند. در مالزی، جاکیم مسئولیت امور اسلامی را بر عهده دارد ما ابتکارات زیادی برای ترویج ارزش‌های اسلامی داریم. باید مراقب باشیم؛ ارزش‌های لیبرال در برخی کشورهای اسلامی راه یافته است ما باید در همه ابتکارات و برنامه‌های خود از اصول و ارزش‌های قرآنی تبعیت کنیم. نشست امروز ما برای این است که ببینیم چگونه می‌توانیم با هم کار کنیم. ممکن است اقدام تازه‌ای در ایران انجام شده باشد که بتوانیم با اندکی تغییر با توجه به جامعه در مالزی آن را اجرا کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه