در فضای مجازی صداقت داشته باشیم

در فضای مجازی صداقت داشته باشیم

حجت‌الاسلام باباخانی


مهم‌ترین مسئله‌ای که در شرایط امروزی وجود دارد این است که دشمن می‌خواهد روایت خود را بر مردم، نخبگان و چهره‌های ما تحمیل کند... وقتی با تعدد روا‌یت‌ها از جریان فتنه و اغتشاش‌های اخیر و پیچیده بودن دشمنی دشمنان روبه‌رو می‌شویم اهمیت جهاد تبیین دوچندان می‌شود. 
مهم‌ترین چیزی که در عرصه جهاد تبیین وجود دارد این است که کسانی که دارای مرجعیت و دارای مقبولیت فکری هستند از جمله استادان حوزه و دانشگاه و کسانی که مردم آن‌ها را قبول دارند و کلام آنان را می‌پذیرند، نقش این افراد سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و چنانچه از همین افراد اشتباهی سر بزند هزینه بیشتری برای مردم به همراه خواهد داشت. برای همین لازم است به خصوص مجموعه دانشگاهی که برای مردم یک مرجعیتی دارند نسبت به اتفاقاتی که رخ می‌دهد آگاهی داشته باشند و مبانی درست برای آن تعریف کنند، آنان باید قادر به تشخیص نقشه دشمن باشند. 
دشمن در فضای مجازی سرمایه‌گذاری کرده ... حالا چگونه می‌توان این تهدید، این فضا را به فرصت تبدیل کرد؟ 
فضای مجازی دنیای خودش را دارد و یک ابزار است. هر چقدر ابزار پیچیده‌تر باشد و برای بشر فرصت قلمداد شود می‌تواند به تهدید هم تبدیل شود. آگاهی از سواد رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت و جریان تبلیغی رسانه‌ای ضروری است به خصوص فضای مجازی که دنیای دیگری دارد. باید بتوانیم به این سلاح مجهز و مسلط شویم و ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و محدودیت‌های آن را بشناسیم و با تمرین کسانی را آموزش دهیم که بتوانند از این فرصت استفاده کنند. جریان رسانه و فضای مجازی توسط دیگران که محدودیت ندارند بر اساس جریان دروغ و شبهه‌پراکنی تنظیم می‌شود ولی ما که می‌خواهیم بر صحت و راستی عمل کنیم رسانه پیچیدگی بیشتری پیدا می‌کند و کار سخت‌تر می‌شود. مثل هر فن جدیدی که احتیاج به تمرین دارد لازم است کسانی که به این فنون مسلط هستند وارد میدان شوند. اگر رسانه‌ها سرعت عمل داشته باشند و با صداقت صحبت کنند مردم صداقت را متوجه می‌شوند. البته تسلط بر شگردهای رسانه‌ای هم مؤثر است اما این سرعت عمل وقتی اتفاقی رخ می‌دهد نقش کلیدی دارد و در این هنگام باید سریع حقیقت را با مردم در میان گذاشت. امامین انقلاب همواره حقایق را با مردم در میان می‌گذاشتند و می‌گذارند، برای همین کلام آنان نافذ و گیراست. ما نیز در فضای رسانه‌ای می‌توانیم با صداقت و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای زودهنگام حقایق را با مردم در میان بگذاریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه