به امید شاگردی مکتب‌الرضا(ع)

ساعتی با دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) در آستانه روز دانش‌آموز

به امید شاگردی مکتب‌الرضا(ع)

در آستانه روز دانش‌آموز در 13آبان ماه، پای صحبت‌های دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی نشستیم.


​​​​​​​«خوشحالم در مقطعی از عمرم در تشکیلات وابسته به بارگاه امام رضا(ع) تحصیل کردم، این برایم یک توفیق بود»، «بهترین درسی که در مدرسه امام رضا(ع) آموختم اخلاق، بخشندگی و بردباری بود»، «توجه به معارف اسلامی و زنده نگه داشتن یاد ائمه‌اطهار(ع) را به طور خاص در این مدارس آموختم»، «وظیفه‌ام دربرابر دین، مردم و آینده کشورم چیست؟ این بهترین درسی بود که در مدت تحصیل در این مدرسه آموختم» و... این‌ها برخی از حرف‌های دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی است که در آستانه روز دانش‌آموز در 13آبان ماه، پای صحبت‌هایشان نشستیم. 

تا آخر عمر، دانش‌آموز «مکتب‌الرضا(ع)» هستیم
«زهرا حیدرلی» 17ساله، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی از دبیرستان دخترانه امام رضا(ع)، واحد شماره یک در منطقه شهرک شهید رجایی مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: همیشه سعی کردم در مدارس امام رضا(ع) به عنوان حریم علمی عالم آل‌محمد(ع) به‌گونه‌ای رفتار کنم و درس بخوانم که در مسیر رضایت خداوند و امام هشتم(ع) باشد. این مدرسه‌ها مزین به نام امام رضا(ع) است، پس ما هم باید دانش‌آموزان امام رضایی باشیم. در کنار تحصیل در این مدرسه‌ها، باید به دنبال کسب علمی باشیم که به عنوان سرباز امام زمان(عج) بتوانیم خدمت کنیم.
او ادامه می‌دهد: امسال، سال آخر تحصیل من در مدارس امام رضا(ع) است و از هم اکنون بغض گلویم را گرفته و دلم برای این مدارس خیلی تنگ می‌شود. تحصیل در مدرسه‌ای که به نام امام هشتم(ع) است برایم یک توفیق و نعمت بزرگی بود که مدیون امام رئوف(ع) هستم. من به عنوان یک دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) احساسم این است که تحصیل در این مدارس یک مسئولیت هم به همراه دارد و آن اینکه چقدر توانستیم امام رضایی شویم. از مدرسه امام رضا(ع) دانش‌آموخته می‌شوم ولی تا آخر عمردانش آموز «مکتب‌الرضا(ع)» خواهم بود. 
«فاطمه فرجی» 17 ساله، محصل پایه دوازدهم رشته علوم انسانی، یکی دیگر از  دانش‌آموزان همین مدرسه است که به جمع ما اضافه می‌شود. او معتقد است: به نظر من یک پرسش اساسی برای همه دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) این است که در قبال امام هشتم(ع) و کسب و نشر معارف ایشان چه وظایفی دارند؟ یک دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) نه به اسم که در فکر و اندیشه و رفتار و گفتار خود هم تا جایی که برایش ممکن است باید «امام رضایی» شود. بهترین درسی که در دوران تحصیل در این مدارس فراگرفته‌ام، «اخلاق و معرفت» بوده است. البته توجه به کار گروهی، انتقادپذیری، شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی در سطح مدرسه، توجه به معنویات و ارزش‌های اخلاقی را هم در دوران حضورم در این مدارس یاد گرفتم. به همه دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) در سنین مختلف، نصیحت می‌کنم قدر حضور در این مدارس را بدانند. به نظر من دوران حضور در مدارس امام رضا(ع) نعمت بزرگی برای دانش‌آموزان است، انگار سر سفره علمی امام هشتم(ع) نشسته‌اند. سال آینده در این مدرسه نخواهم بود، دلم از این موضوع می‌گیرد، دوران میهمانی ما امسال تمام می‌شود، اما تا آخر عمر میهمان سفره معارف رضوی هستیم. کسب معارف امام هشتم(ع) هیچ وقت پایان ندارد.
«اسما سیدی پور»، 16 ساله، دانش‌آموز پایه دهم رشته علوم تجربی یکی دیگر از  دانش‌آموزان این مدرسه است که با او گفت‌وگو می‌کنیم. او اظهار می‌کند: خوشحالم به لطف خداوند و عنایت امام هشتم(ع)، دانش‌آموز این مدارس شده‌ام. تلاش من این است مواظب اعمال و رفتارم باشم. معلمان این مدرسه همیشه به ما نصیحت می‌کنند به این موضوع بیندیشیم که امام رضا(ع) به عنوان یک امام معصوم و ولی‌خدا از ما به عنوان دانش‌آموز مدارسی که مزین به نام امام هشتم(ع) است چه انتظاری دارند؟ راستش اکنون که می‌بینم دوستانم در پایه دوازدهم، سال دیگر در این مدرسه نیستند و فرصتشان به پایان می‌رسد، یک تلنگری برای من است که قدر لحظات حضورم در این مدارس را بدانم. امیدوارم با نمرات خوب نزد خود امام رضا(ع) قبول شویم. بهترین معلم، امام هشتم(ع) هستند. قبولی در آزمون‌های امام رضا(ع) را باید از خود ایشان درخواست کنیم.

پیامی برای دوستان «دهه هشتادی»
در ادامه تهیه این گزارش به جمع دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)، واحد شماره14 در منطقه بولوار شهید فرامرزعباسی مشهد می‌رویم و با برخی از دانش‌آموزان این واحد گفت‌وگو می‌کنیم. 
«محسن بهرامی» 17 ساله، دانش‌آموز پایه یازدهم این مدرسه به خبرنگار ما می‌گوید: خیلی خوشحالم به مناسبت «روز دانش‌آموز» از طریق رسانه روزنامه قدس می‌توانم با دوستان هم سن و سال خودم یعنی دانش‌آموزان و نوجوانان «دهه هشتادی» صحبت کنم. من به این دوستانم می‌گویم :«... در شرایط امروزی  و در فضای مجازی و در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به طور مداوم و از روی غرض‌ورزی و عناد و دشمنی، به افراد جامعه و نوجوانان و جوانان تلقین می‌شود «دهه هشتادی‌ها» از اسلام و انقلاب اسلامی رویگردان شده اند، ولی من از صمیم قلب می‌گویم راه نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ایران توسط ما نوجوانان و جوانان دهه هشتادی، قوی‌تر از گذشته ادامه دارد و این صحبت‌های من و امثال من، از روی احساس و جوگیر شدن نیست بلکه مبتنی بر ایمان قلبی و فکر و اندیشه است. امیدوارم خداوند به من و همه دوستان هم سن و سالم توفیق دهد بدانیم باید به کدام سمت و سوی برویم...».
وی ادامه می‌دهد: بهترین درسی که در این مدارس آموختم این است که تنها راه رسیدن به خدا و سعادت واقعی، رفتن به در خانه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. هیچ‌کس نمی‌تواند مثل ائمه اطهار(ع) ما را با خدا آشنا کند. تنها اعتقاد داشتن به توحید و نبوت، بدون اعتقاد راستین به امامت و ولایت اهل بیت(ع) سعادت ابدی و دنیوی و اخروی نمی‌آورد. علاوه بر این، مهارت اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری و تعامل با دیگران را هم در مدارس امام رضا(ع) آموختم.
«سید محمدعلی مرتضی نیا» 17 ساله ، دانش‌آموز پایه دوازدهم این مدرسه نیز به ما  می‌گوید: به نظر من یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع)، اندیشیدن برای بهتر محقق شدن آرمان‌های امام هشتم(ع) است. من معتقدم دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) نسبت به سایر دانش‌آموزان، باید درباره حقایق تاریخ انقلاب اسلامی، اتفاقات جامعه و اهداف انقلاب اسلامی بیشتر مطالعه کرده و اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند.
بهترین درسی که از مدارس امام رضا(ع) آموختم این است که باید بیشتر تلاش کنم، چون دربرابر گذشتگان (نسل قبلی) که برای انقلاب اسلامی زحمت کشیدند و دربرابر آیندگان و سرنوشت نظام اسلامی مسئولیت داریم. به نوبه خودم این را فهمیدم که هنوز باید معارف زیادی را کسب کنم. در مدارس امام رضا(ع) فرا گرفتم یاد امام رضا(ع) هرگز منحصر به یک زمان و مکان خاصی نیست. زندگی خود را باید امام رضایی کنیم. از دانش‌آموزان این مدارس انتظار بیشتری است که در عمل و گفتار و رفتار، خلق‌و‌خوی امام رضا(ع) را داشته باشند. امیدواریم زمانی که از این مدرسه دانش‌آموخته می‌شویم، به امام رضا(ع) نزدیک‌تر شده باشیم. 
«هادی کدخدا» 17 ساله، دانش‌آموز پایه دوازدهم این مدرسه هم در گفت‌وگوی ما شرکت می‌کند. او می‌گوید: نام امام هشتم(ع) بر این مدارس است. همیشه با خود فکر می‌کنم آیا دانش‌آموز مورد تأیید امام رضا(ع) بوده‌ام؟ هدفم را هر روز بررسی می‌کنم که دانش‌آموز امام رضایی، چه خصوصیاتی دارد؟ امیدوارم امام رئوف، کاستی‌ها و لغزش‌هایمان را ببخشند و کمکمان کنند به خدا نزدیک‌تر شویم. ان‌شاءالله در امتحانات و آزمایش‌های الهی با کمک امام رضا(ع)، روسفید و پیروز باشیم.
در پایان این گزارش در حالی از جمع دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) خداحافظی کرده و آنان را ترک می‌کنم که همگی در بیان یک جمله مشترک هستند: «...همه عمر دانش‌آموز امام رضا(ع) هستیم و این شاگردی را پایانی نیست...».

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه