کاهش چشمگیر کم‌فروشی برنج در کیسه‌های 10 کیلویی

در پی بررسی ده‌ها تن برنج توسط تعزیرات حکومتی مشهد مشخص شد

کاهش چشمگیر کم‌فروشی برنج در کیسه‌های 10 کیلویی

پس از انتشار سلسله گزارش‌های میدانی قدس از کم‌فروشی علنی در بازار برنج و با پای کار آمدن وزارت کشور، دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی استان و تشکیل کمیته ویژه در این زمینه، روز گذشته سومین مرحله از طرح نظارت بر کم‌فروشی در بازار عمده‌فروشان برنج به مرحله اجرا درآمد و ده‌ها تن برنج مورد پایش قرار گرفت.


حساسیت‌ها در اوج 
یک سال پیش بود که ماجرای کم فروشی در کیسه‌های 10 کیلویی برنج، روی میز تیم رسانه‌ای روزنامه قدس قرار گرفت. با توجه به اهمیت ماجرا و اینکه بیشتر مردم هنگام خرید به صورت وزنی هزینه خرید برنج را پرداخت می‌کنند؛ اما زمان تحویل برنج، هزینه کیسه‌ای با آن‌ها حساب می‌شود و به هیچ عنوان کیسه 10 کیلویی وزن نمی‌شود، ابتدا موضوع به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت. اعتماد شهروندان به نوشته‌های درج شده روی کیسه‌های برنج و حتی صحبت‌های فروشنده سبب شده بود روزانه صدها میلیون تومان گران‌فروشی در حق مردم صورت بگیرد؛ چرا که با وزن کردن کیسه‌های 10 کیلویی در بازار مشخص شد کیسه‌ها به طور میانگین بین 200 تا 500 گرم کمتر وزن داشتند.
وقتی ماجرا به تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و جهاد کشاورزی استان منعکس شد، مدنی فدکی، مدیر کل تعزیرات حکومتی و همچنین شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از پیگیری این ماجرا به صورت ویژه‌ای استقبال کردند و در دو مرحله گشت مشترک، مسئولان هر دو نهاد همراه با خبرنگار روزنامه قدس برای بررسی میدانی ماجرا راهی بازار عمده‌فروشان شدند.
در پی ورود قاطعانه مسئولان استانی، کار به جایی رسید که دستگاه قضایی خراسان رضوی هم به ماجرا ورود و دستور تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای نظارت بر بازار برنج و جلوگیری از این کم‌فروشی را صادر کرد.  همچنین معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی پس از  مشاهده مستندات تخلف کم‌فروشی در کیسه‌های برنج 10کیلویی، از تعزیرات حکومتی استان می‌خواهد به محض وصول دستور با هماهنگی جهاد کشاورزی استان در راستای تشکیل کمیته‌ای ویژه برای رصد بازار در این زمینه اقدامی عاجل صورت بگیرد. در مقابل، مستندات ماجرا به وزارت کشور ارسال و حساسیت ماجرا در کشور چند برابر شد.

بررسی 100 تن بار برنج
از همین رو مدیر کل تعزیرات حکومتی که تشکیل کارگروه ویژه نظارت بر بازار برنج و برخورد با این کم‌فروشی به او محول شده بود، در دستوری رئیس شعبه سیار مشهد را مأمور کرد هر هفته در پوشش گشت مشترک همراه با دیگر نهادهای متولی، بازرسی از عمده فروشی‌های برنج را انجام دهد و در صورت مشاهده هرگونه کم‌فروشی در این زمینه بدون اخطار، برای متخلفان پرونده تعزیراتی تشکیل شود و برخورد قانونی با آن‌ها صورت بگیرد. از همین رو روز گذشته و در سومین مرحله از اقدامات کمیته ویژه اینانلو، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد راهی بازار عمده فروشان برنج شد.
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد در تشریح این اقدام گفت: با توجه به اهمیت ماجرا و دستورات صادر شده در این زمینه، همراه با یک تیم از اتاق اصناف مشهد در سومین مرحله از گشت مشترک کمیته ویژه نظارت بر بازار برنج مخصوص کم‌فروشی در کیسه و بسته‌بندی‌های مربوط، بازار مصلی و حافظ هدف این مرحله از نظارت‌ها بود. اینانلو تصریح کرد: در این گشت مشترک 6 عمده فروشی برنج در این دو بازار پرتردد شهر مورد پایش و بررسی وزن‌های بسته‌بندی محموله‌ها قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: در مجموع بیش از 100 تن برنج که عمده آن‌ها در کیسه‌های 10 کیلویی و حتی به صورت 40 کیلویی(چهار تا 10کیلویی در یک بسته‌بندی) قرار داشت مورد ارزیابی وزنی قرار گرفت که از میان محموله‌ها به صورت تصادفی کیسه‌هایی خارج و وزن آن‌ها بررسی می‌شد. نکته‌ای که هنگام بازرسی‌ها قابل مشاهده بود، اصلاح مشکل در حدود 50 درصد است؛ چرا که وزن‌کشی کیسه‌ها نشان می‌داد در حدود نیمی از محموله‌های پایش شده، رعایت وزن انجام شده بود.

نامه هشدار اتحادیه به اعضا 
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد گفت: اما باز هم مواردی وجود داشت که تا 400گرم کسری در هر کیسه به صورت میانگین دیده می‌شد که برای عاملان تخلف پرونده تشکیل و در دست رسیدگی قرار دارد. 
اینانلو تأکید کرد: خوشبختانه از موقعی که ماجرا رسانه‌ای شد مردم عزیز بیشتر دقت کرده و برخی برنج را به صورت وزنی خریداری می‌کنند.
نکته دیگری که وجود داشت نامه هشداری بود که اتحادیه مربوط به اعضای خود داده و در آن اعلام کرده بود فروش برنج به هیچ عنوان نباید به صورت کیسه‌ای باشد و باید وزن ملاک عمل باشد. همین اقدام سبب شده بود میزان تخلف کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی ادامه داد: موضوع نظارت بر بازار برنج به‌خصوص موضوع کم‌فروشی در این حوزه به صورت مستمر ادامه دارد و بازرسی‌ها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه