هم‌پیمان کاسترو در کاخ ریاست جمهوری؟

آخرین تحولات سیاسی برزیل

هم‌پیمان کاسترو در کاخ ریاست جمهوری؟

در آستانه برگزاری بازی‌های جام جهانی، برزیل دوباره خبرساز شد؛ این بار نه به‌خاطر جام‌جهانی بلکه به دلیل انتخابات پرچالش دور دوم ریاست جمهوری که دیروز برگزار شد.


​​​​​​​این کشور پهناور، سال‌ها شاهد حضور سیاستمدار‌های راست‌گرای افراطی در عرصه انتخابات بود که این بار پس از نزدیک به دو دهه به چالش کشیده شد. با توجه به اینکه آمریکا همواره این منطقه را حیاط خلوت خود می‌داند، به باور برخی کارشناسان، احتمال کودتای نظامی پس از روی کارآمدن داسیلوا نیز وجود دارد. در همین زمینه با محمدجواد مهدی‌زاده، کارشناس مسائل برزیل گفت‌وگو  کردیم.

نگاهی به انتخابات و شرایط برزیل
مهدی‌زاده گفت: در انتخابات کنونی برزیل شاهدیم هر دو جناح سیاسی شامل جناح چپ سوسیالیست به رهبری داسیلوا و در مقابل، جریان لیبرال که در رأس آن بولسونارو قرار دارد در تلاش برای کسب پیروزی هستند. وی با بیان اینکه اقبال کمتری  را نسبت به حزب حاکم شاهدیم، افزود: به دلیل وجود بحران‌های محیط زیستی در حوزه آمازون و کارا نبودن حزب حاکم در کرونا حتی برخی از نامزدهای رقیب آقای داسیلوا از وی اعلام حمایت کرده‌اند. با توجه به بالاتر بودن تعداد ایالت‌های حامی حزب کارگر، به‌ویژه در ایالت‌های شمالی و شمال شرقی، احتمال اینکه آقای بولسونارو بتواند دوباره آرای خود را تثبیت کند کمتر است. با این حال باز هم باید منتظر آرای نهایی باشیم.

داسیلوا، قدرت و احتمالات
این کارشناس مسائل برزیل با اشاره به علت به دور دوم کشیده شدن انتخابات افزود: اینکه گروهی از اشخاص به‌دلیل وجود فساد در دوران حاکمیت حزب کارگر و همچنین زندانی شدن داسیلوا (باوجود تبرئه وی) از وی حمایت و در انتخابات شرکت نکردند دلیل به دور دوم کشیده شدن انتخابات است.
محمد جواد مهدی‌زاده افزود: در عین حال، برخی افشاگری‌ها شرایط را برای حزب حاکم سخت کرد. یک نمونه آن، اسنادی بود که بحث «ماسون» بودن بولسونارو را نشان می‌داد.  وی ادامه داد: بولسونارو بارها شعار مبارزه با فساد می‌داد که مشخص شد برخی اطرافیان وی در پرونده‌های فساد در برزیل دخیل بودند. همچنین در درگیری‌های اخیر یکی از نزدیکان حزب حاکم به نیروهای انتظامی برزیل حمله کرد. این عوامل موجب تزلزل جایگاه این حزب شد. با این حال، شرایط متفاوتی را نسبت به دور اول در پیش داریم و تقابل سختی بین حزب راست حاکم و حزب سوسیالیست پیش رو است.
با توجه به بحث کرونا، کاهش بودجه آموزشی و سیاست‌های زیست محیطی احتمال رأی آوردن دولت سوسیال بالاست، با این حال باید منتظر نتایج ماند.

مهم‌ترین مسائل پیش روی برزیل
این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: همان‌طور که در برخی از رسانه‌های جهانی نیز عنوان شد احتمال وقوع کودتا در برزیل مطرح است. پنج دهه پیش در برزیل دولت چپ‌گرایی روی کار آمد که محبوبیت زیادی داشت اما با کودتای نظامی که با کمک ایالات متحده صورت گرفت ساقط و دیکتاتوری نظامی با عمر بیش از 20سال حاکم شد. البته همین دیکتاتوری در دوران جنگ ایران و عراق از صدام حمایت تسلیحاتی و اتمی کرد. وی تصریح کرد: یکی از هشدارهای اساسی، احتمال کودتا توسط جناح راست ارتش است. البته این احتمال نسبت به هفته‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

داسیلوا، کاسترو و ایران
آمریکای لاتین همواره به عنوان حیاط خلوت آمریکا مطرح بوده و این منطقه به عنوان حوزه نفوذ قدیمی معروف است؛ با روی کار آمدن داسیلوا ضربه‌ای به این حوزه نفوذ جریان‌های راست‌گرای مسیحی وارد می‌شود. 
باید یادآور شد برخی از جریان‌های چپ و سوسیالیست با وجود شعارهای استعمارستیزی و مبارزه با اشغالگری، قرائت‌های انحرافی از حقوق بشر دارند که در مواردی آن‌ها را رودرروی ایران قرار می‌دهد؛ مانند موضع‌گیری رئیس‌جمهور شیلی که در پرونده اخیر خانم امینی علیه ایران در سازمان ملل داشت. البته رابطه ایران با آقای داسیلوا نسبت به رابطه ما با شیلی از حیث تاریخی بسیار بهتر است.
وی در پایان با اشاره به حمایت مهاجران لبنانی مانند فرناندو حداد که یکی از سیاسیون نزدیک به داسیلواست، تصریح کرد: حضور این افراد سبب می‌شود داسیلوا نگاه مثبتی به غرب آسیا داشته باشد. فلسطینی‌های مقیم برزیل هم از وی اعلام حمایت کرده‌اند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه