برای استیضاح دستم پُر است

فاطمی‌امین در گفت‌وگو با قدس:

برای استیضاح دستم پُر است

وزیر صمت روز گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت از عملکردش دفاع کرد و گفت برای حضور در جلسه استیضاح دست پری دارد و نمایندگان را قانع خواهد کرد.


​​​​​​​فاطمی‌امین در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اینکه نتوانسته در دو نوبت قبل نمایندگان را در کمیسیون‌های تخصصی و نشست‌های توجیهی قانع کند و اینکه در مهلت دوماهه مجلس چه اتفاق و تحولی در این وزارتخانه رخ‌داده، گفت: مسئله مهلت در میان نبود، بلکه استیضاح دو ماه به تأخیر افتاد و هیچ بحثی در مورد اعمال تغییرات در وزارتخانه هم مطرح نبود و نیست و این دو ماه فرصت بود تا ما کارها را با سرعت بیشتری به‌پیش ببریم. وی بابیان اینکه باید در صحن علنی نمایندگان قانع بشوند، افزود: ما عملکرد بسیار مطلوبی داریم، ازجمله اینکه رشد اقتصادی بخش صنعت از میانگین کشور که 4/3 بوده، بالاتر است و به عدد 1/5 رسیده، در همین مدت نرخ بیکاری به 8/9 درصد رسیده که سهم قابل‌توجهی از آن به دلیل ایجاد اشتغال در حوزه صنعت بوده و وزارت صمت با ایجاد  ۱۵۸ هزار شغل در رتبه اول قرار دارد. فاطمی امین اظهار کرد: شرکت‌های بورسی هم که نیمی از تولید کشور توسط آن‌هاست در خردادماه 5/2 درصد رشد داشتند که در شهریور و مهرماه رشد آن‌ها بالای 6 درصد بوده که در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

استیضاح وزیر در 4 محور 
به گفته لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، وزیر صمت آن یک مرتبه که به کمیسیون صنایع دعوت شد نتوانست با پاسخ‌هایش کمیسیون را قانع کند. از این‌رو بحث استیضاح وی به مجلس آمد اما رئیس جمهور درخواست کردند دو ماه به وی فرصت داده شود تا تغییرات در وزارتخانه را ایجاد کند. ضعف عملکرد وزارتخانه در حوزه معدن، ابهامات نمایندگان در حوزه فولاد، انتقادات به آیین‌نامه واردات خودرو، پرسش‌هایی در حوزه واردات، صادرات و کیفیت و تعداد خودروهای تولیدی از جمله محورهای انتقاد نمایندگان به وزیرجوان است. به گزارش ایلنا، این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر صمت از مجلس رأی اعتماد نخواهد گرفت، گفت: به نظر می‎رسد مجلس چندان همراه فاطمی امین نباشد، البته نمایندگان صاحب رأی هستند، اما باتوجه به شناختی که من از آن‌ها دارم بعید به نظر می‌رسد رأی اعتماد بگیرد. بدون تردید فاطمی امین رأی مثبت کمی از مجلس خواهد گرفت.

وزارت صمت، نوک پیکان مبارزه با تحریم 
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه در استیضاح فاطمی امین چند نکته باید لحاظ شود، می‌گوید: اولاً باید توجه داشت کشور تحت تحریم ظالمانه است و وزارت صمت به عنوان موتور پیشران صنعت و تولید کشور در نوک پیکان مبارزه با تحریم قرار گرفته است. با توجه به اینکه دولت سیزدهم یک سال است در رأس امور قرار گرفته و تازه مدیران و کارشناسان مستقر شده‌اند، ما شاهد تلاش همه‌جانبه برای جلوگیری از تشویش مدیریتی هستیم که کشور دچارش بود. دکتر روح الله ایزدخواه می‌افزاید: با این اوصاف حالا اگر بیاییم وزیر صمت این دولت را استیضاح کنیم، موجب از هم گسیختگی مدیریتی در وزارتخانه خواهیم شد. آقای فاطمی امین در زمان انتصاب به مجلس برنامه ارائه کرد و این یک فاکتور مهم در انتخاب ایشان بود. فاطمی امین، با تیم‌های کارشناسی و مدیران کارآموخته در حال تلاش برای رفع مشکلات این وزارتخانه است. 

استیضاح یعنی پنچر کردن چرخ دولت 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت با این شرایط به معنی پنچر کردن چرخ ماشین دولت است، می‌افزاید: وزارت صمت، در دولت قبل دچار ضعف شدید مدیریتی بود و در یک بازه زمانی پنج ساله چندین بار به دلیل ناکارآمدی مدیران دولت دوازدهم، دستخوش تغییرات شد و در حال حاضر این وزارتخانه قوام و برنامه‌ریزی پیدا کرده و به اصطلاح تازه ستون‌های خیمه علم شده است. ایزدخواه تصریح می‌کند: براساس آمارهایی که مرکز آمار می‌دهد سرجمع این یک سال از شاخص عملکردی بخش‌های دیگر دولت بهتر و رو به جلو تر بوده است. استیضاح به دلیل کیفیت پایین خودرو، ناظر به عملکرد دولت نیست. به هر حال مجلس سر واردات خودرو ورود فعالانه کرد و با اینکه شاید ابتدا به ساکن دولت، بانک مرکزی مخالف بود، اما مجلس روی حرفش ایستاد و واردات خودرو مصوب و قانون شد و اکنون در حال آیین‌نامه و اجرایی شدن است. 

استیضاح بدترین راه‌حل ممکن 
 استیضاح آخرین راه حل و بدترین راه حل است. تعجب می‌کنم از کسانی که در مقابل افرادی مثل آقای زنگنه استیضاح را خلاف مصلحت کشور می‌دانستند اما حالا برای کنار گذاشتن فاطمی امین که مستندات خدمت و عملکرد برنامه ریزی شده دارد، این‌گونه پافشاری می‌کنند. اعتقاد من این است که بخشی از این استیضاح انگیزه سیاسی دارد و بخشی به خاطر انتصابات مدیریت داخل درون وزارت است که اساساً مجلس و نمایندگان را رهبر انقلاب از ورود به انتصابات منع کرده‌اند و اگر موضوعیت داشته باشد و اگر جزو ادله استیضاح کننده باشد، قابل دفاع نیست. وزارت صمت نیازمند هم‌افزایی دولت و مجلس است و پیش از این اثبات شده می‌تواند اقدامات مؤثری انجام دهد. من معتقدم مجلس به جای نگاه صفر و یکی، باید با موضع‌گیری قوی روی قانونش بایستد. استیضاح یک حرکت منفعلانه مستأصلانه است؛ زیرا همه ما می‌دانیم این فرد از حلقه مدیریتی شخص رئیس جمهور و قابل اعتماد  و دارای تیمی پرکار و جوان است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه