تشویق ملی‌پوشان 200 میلیون آب می‌خورد

هزینه‌های سفر به قطر برای تماشای جام جهانی

تشویق ملی‌پوشان 200 میلیون آب می‌خورد

روزی که قطر به عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی 2022 انتخاب شد، بسیاری از ایرانی‌ها رؤیای سفر به قطر را در ذهن خود پایه ریزی کردند تا با سفر به این کشور بازی‌های تیم ملی و سایر تیم‌های مورد علاقه خود را در این مسابقات از نزدیک تماشا کنند.


​​​​​​​اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات و رونمایی از هزینه‌های سفر به قطر این رؤیا برای خیلی‌ها نقش بر آب شد تا جایی که عده‌ای ترجیح دادند برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود از خانه پای تلویزیون مسابقات فوتبال را تماشا کنند.

150 میلیون ناقابل
با وجود این، همچنان برخی به دنبال موقعیتی هستند تا با کمترین هزینه راهی قطر شوند تا حداقل سه بازی از بازی‌های این مسابقات را از نزدیک تماشا کنند. اما برای این اتفاق باید مبلغی حدود 150 میلیون در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن و در بدبینانه‌ترین شکل حدود 200 میلیون تومان برای اقامت در قطر هزینه کنند تا تنها سه بازی تیم ملی در مرحله مقدماتی را نظاره گر باشند.
هرچند رستم قاسمی وزیر راه و سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حیاط دولت از تسهیل مسیر سفر به قطر برای ایرانی‌های علاقه‌مند به حضور در این مسابقات خبر دادند و تأکید کردند هزینه رفت و آمد به قطر با پیگیری‌های نمایندگان دو کشور تا حد قابل تأملی کاهش یافته و بهتر است علاقه‌مندان به حضور در قطر از بلیت‌های ارزان قیمت استفاده کنند، اما با این حال هزینه اقامت در قطر در مقطع کنونی به گونه‌ای نیست که بتوان با توجه به کاهش قیمت بلیت میزان هزینه برای سفر به این کشور را کاهش داد.

هتل‌های 4 ستاره به بالا
قطری‌ها برای هواداران علاقه‌مند به حضور در این کشور سه نوع اسکان را در نظر گرفتند تا همه طیف‌ها با میزان درآمد خود بتوانند به این کشور سفر کنند اما با توجه به اینکه اقامتگاه‌های ارزان قیمت این کشور توسط تماشاگران سایر کشورها رزرو شده و دیگر فضایی برای پذیرش مسافر در سطح پایین و متوسط وجود ندارد، تماشاگران ایرانی که قصد اقامت در قطر را دارند، باید برای اسکان از هتل‌های چهار ستاره به بالا استفاده کنند.هزینه اقامت در این هتل‌ها از شبی 5/3 میلیون تومان شروع می‌شود و در هتل‌های ممتازتر این مبلغ تا مرز 5/8 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت که مطمئناً پرداخت این مبلغ برای یک هوادار جوان با درآمد متوسط رو به بالا مقدور نیست، به همین علت گزینه اقامت در قطر برای طیف کثیری از تماشاگران ایرانی ممکن نیست، مگر اینکه در این بین هتل‌ها یا هاستل‌هایی که پیش از این اقدام به فروش خدمات خود کرده بودند، ظرفیت پذیرش خود را افزایش دهند.

بلیت 300 دلاری
موضوع مهم دیگر  هزینه خرید بلیت‌های مسابقات تیم ملی است که طبیعتاً نرخ آن توسط کمیته برگزاری مسابقات مشخص شده و هر هواداری که توانسته است وارد قطر شود و یا کارت را دریافت کرده می‌تواند با پرداخت مبلغ تعیین شده بلیت تماشای بازی را خریداری کند که این مبلغ نیز به صورت متوسط حدود 300دلار برای هر فرد تمام خواهد شد.
دغدغه بعدی موضوع هزینه‌کرد برای تهیه مواد غذایی و خوراکی است که این مسئله نیز بخش قابل توجهی از هزینه های مسافران ایرانی را به خود اختصاص خواهد داد. از این رو افرادی که قصد سفر به قطر را دارند، باید این هزینه‌ها را نیز در جمع بندی خود لحاظ کنند. مثلاً قیمت یک بطری یک و نیم لیتری آب که در مغازه‌های قطر فروخته می‌شود، حدود ۱۵ هزار تومان است.

سفر از کیش
با این هزینه‌ها به نظر می رسد سفر به قطر نیازمند هزینه قابل توجهی برای علاقه‌مندان ایرانی خواهد بود تا آن‌ها بتوانند مهم‌ترین رویداد بین‌المللی فوتبال جهان را از نزدیک تماشا کنند. البته یک راهکار دیگر نیز برای کاهش هزینه ها وجود دارد که کارشناسان حوزه گردشگری از آن به عنوان مسافرت به سبک راحت یاد می‌کنند. در این سبک که وزرای دولت سیزدهم نیز به آن اشاره کردند هواداران ایرانی می‌توانند صبح روز بازی از جزیره کیش راهی قطر شوند و شب پس از بازی به ایران بازگردند، البته ناگفته نماند که در این مقطع زمانی باید دید آیا هزینه‌های اقامت در جزیره کیش رشد نخواهد کرد یا اینکه دولت و منطقه آزاد با نظارت دقیق مانع از افزایش این هزینه‌ها خواهد شد.

پایان شایعات حذف ایران از جام‌جهانی
فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار گزارشی از تیم ملی فوتبال ایران، به صورت غیر مستقیم به تلاش‌ها برای حذف این تیم از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر واکنش نشان داد و آن را رد کرد. پس از شیطنت ایتالیایی‌ها، باشگاه شاختار دونتسک اوکراین از فدراسیون جهانی خواسته بود ایران را به دلیل آنچه که دخالت نظامی در اوکراین نامیده بود، از جام جهانی کنار بگذارد و تیم ملی این کشور را جایگزین ایران کند.هرچند فیفا در این مدت به صورت مستقیم واکنشی به درخواست‌ها برای حذف ایران نشان نداد، اما پس از نامه کمپین، روزنامه «مارکا» اسپانیا مدعی شد فیفا در جلسه شورای خود حتی بحث حذف ایران را مطرح نکرده است.
همچنین باوجود افزایش فشارها به فیفا پس از نامه باشگاه اوکراینی، نگرانی‌ها بابت حذف ایران از جام جهانی بیشتر شده بود که در نهایت فیفا با انتشار گزارشی، تمام شایعات و گمانه زنی‌ها را رد کرد.
سایت فیفا در گزارشی با عنوان پنج بازیکن ایران در جام جهانی که باید آن‌ها را تماشا کرد، حضور تیم ملی در این رقابت‌ها را تأیید کرد. «در حالی که ایران برای شرکت در سومین دوره متوالی جام جهانی فوتبال آماده می‌شود، بهترین نسل این کشور آرزو دارد در ششمین حضورش در این رقابت‌ها، از مرحله گروهی عبور کند».
فیفا عابدزاده را دروازه بان ایران در جام جهانی قطر دانست و در مورد او نوشت: «دروازه‌بانی قهرمانانه مقابل بازیکنانی مانند هری کین، گرت بیل و کریستین پولیسیچ از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به نظر می‌رسد با رفتن به جام جهانی ۲۰۲۲، این وظیفه برای عابدزاده تعیین شده است». به نوشته فیفا، جدال با آمریکا به ویژه برای عابدزاده که پدرش، احمدرضا عابدزاده، کاپیتان ایران در بازی با آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود، لحظه خاصی خواهد بود.
سایت فیفا با اشاره به پیشرفت نورافکن و حضورش در پست دفاع چپ تیم ملی، حضور او در جام جهانی را قطعی دانست و نوشت: «در حالی که قطر ۲۰۲۲ نخستین جام جهانی نورافکن خواهد بود، مرد مفید، تجربه کاپیتانی کشورش را در جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ داشت که اولین حضور آن‌ها در آن رده سنی پس از ۱۶ سال بود».
در این مطلب در مورد احمد نوراللهی هم آمده است: «نوراللهی آرام اما پیوسته در حال تبدیل شدن به یکی از قابل اعتمادترین هافبک‌های فوتبال ایران و آسیاست و پرسپولیس را به دو فینال لیگ قهرمانان آسیا و چهار قهرمانی متوالی لیگ برتر ایران رساند».
مهدی طارمی و سردار آزمون هم تشکیل دهنده بخش پایانی گزارش فیفا هستند.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه