درس‌‌های نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) برای دوران معاصر

درس‌‌های نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) برای دوران معاصر


​​​​​​​حجت‌الاسلام وطن‌دوست در خصوص اطلاق «باشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به صلح امام حسن مجتبی(ع) می‌گوید: همه مسلمانان و مؤمنان و به‌ویژه افرادی که در مناصب مختلف حاکمیتی و حکمرانی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی، مسئولیت و پست و مقامی دارند می‌توانند از رفتار و سنت و سیره علمی و عملی پیامبر اسلام(ص) و حضرات معصومین(ع) در برخورد با دوستان و دشمنان جامعه اسلامی، الگو گرفته و به آن بزرگواران تأسی کرده و از آنان پیروی کنند.
مصلحت‌اندیشی برای حفظ اساس دین مبین اسلام و عاقبت‌اندیشی برای سرنوشت مسلمانان و جامعه اسلامی براساس پیروی از دستورات دین اسلام و تبعیت از سنت و سیره حضرات معصومین(ع) امری بسیار حساس، مهم و سرنوشت‌ساز است.
بنابراین انتخاب نوع رفتار و عمل در موضوعاتی مانند جنگ و نبرد، مقاومت، مذاکره، صلح و... باید با سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» جامعه اسلامی همراه باشد.
امروزه سوابق تاریخی و برخورد با دشمنان اسلام و مسلمین نشان داده تنها راه مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌های دشمنان اسلام، مقاومت سرافرازانه و شجاعانه در مقابل تهدیدها و خواست آنان است. کوتاه آمدن در برابر دشمنان و تسلیم خواست آنان شدن، خفت و خواری و تباهی جامعه اسلامی را دربرخواهد داشت. دشمنان اسلام و مسلمین نمی‌توانند سرافرازی و عزت جامعه اسلامی را تحمل کنند و از طرف دیگر با حرکت‌ها و سیاست‌های موذیانه و تفرقه‌افکنی، هدف پلید خود یعنی مسلط شدن بر سرنوشت جوامع اسلامی را دنبال می‌کنند.
پس ما براساس دستورات اسلام، آموزه‌های دینی و سنت و سیره حضرات معصومین(ع) و فرمایش رهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی بر نرمش قهرمانانه و با در نظر گرفتن شرایط و مصلحت اسلام، مسلمانان و جامعه اسلامی، باید همراه با عزتمندی، اقتدار، قوت، تدبیر و درایت با موضوعاتی مانند جنگ و نبرد، مذاکره و گفت‌وگو، صلح و... برخورد کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه