انگشت مقاومت روی ماشه

هدف انصارالله یمن از حمله به بندر نفتی «الضبه» چیست؟

انگشت مقاومت روی ماشه

شامگاه جمعه بود که اخباری از حمله پهپادی انصارالله به بندر «الضبه» در جنوب یمن منتشر شد. منابع خبری گزارش دادند دو انفجار در این بندر واقع در شرق شهر مکلا رخ داده؛ مکانی که در اشغال ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.


​​​​​​​در پی آن، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای گفت: برای بازداشتن یک کشتی نفتی که قصد غارت نفت خام را از راه بندر الضبه در استان حضرموت داشت، «فقط یک حمله هشدارآمیز ساده» انجام دادیم. کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن هم در بیان جزئیات حمله تصریح کرد: نفتکش «نیسوس کیا» با پرچم «جزایر مارشال» از یکی از بندرهای کره جنوبی به سمت الضبه حرکت کرده بود. نفتکش یاد شده قرار بود تقریباً 2میلیون بشکه نفت خام را به ارزش تقریبی ۱۸۶میلیون دلار غارت کند که از این اقدام جلوگیری شد. استان حضرموت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در یمن است. صنعا چندی پیش خبر داد ائتلاف سعودی حدود ۱۰میلیارد دلار از منابع نفتی یمن را به یغما برده است.
 اقدام انصارالله موجب جلوگیری از غارت منابع انرژی این کشور شده و این نفتکش پس از انفجارهای ناشی از حملات پهپادی، بندر را ترک کرده است. اکنون پرسش این است ارتش یمن از حمله به بندر نفتی الضبه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ در پاسخ چند نکته قابل ذکر است. نخست اینکه باید توجه داشت یکی از شروط انصارالله برای برقراری آتش‌بس، تقسیم درآمد نفتی یمن (که توسط ائتلاف سعودی اماراتی صادر می‌شود) بود اما برخلاف وعده داده شده، طرف مقابل از انجام آن استنکاف ورزید؛ در نتیجه انصارالله سعی دارد با حملات اینچنینی مانع صادرات نفت مناطق اشغالی و تقسیم آن بین نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز شود. از سوی دیگر، در هفت سال گذشته راهبرد انصارالله بر حفظ، حراست و تصرف مناطق یمن شمالی به‌خصوص استان‌های صنعا، جوف، مأرب، الحدیده، اب، تعز و...  بود ولی ظاهراً پس از تمدید نشدن آتش‌بس تلاش می‌کند وارد درگیری با استان‌های جنوبی یمن نیز شود و صادرات نفت از این مناطق را مختل کند .اینکه چرا صنعا تغییر راهبرد داده احتمالاً به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تسلیحاتی آن و همچنین بازسازی توان رزمی ارتش طی دوران آتش‌بس بر‌می‌گردد. 
در نهایت اینکه اقدام انصارالله در حالی است که آتش‌بس میان دولت صنعا تحت حمایت انصارالله با ائتلاف متجاوز، 20 روزی می‌شود که به پایان رسیده؛ آتش‌بسی که با حسن نیت انصارالله دو بار تمدید شد و 6ماه طول کشید اما دولت صنعا تاکنون تمایلی به تمدید آن  نشان نداده و این شرط را گذاشته که ائتلاف سعودی چهار وعده پیشین خود را عملی کند. به نظر انصارالله با حمله پهپادی اخیر و ارائه نمایشی از قدرت به دنبال آن است متجاوزان را زیرفشار قرار داده و به آن‌ها بفهماند تا هنگامی که منافع آن‌ها تأمین نشود آتش‌بسی در کار نخواهد بود و تا آن هنگام انگشت انصارالله برای مقابله با متجاوزان روی ماشه خواهد بود.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه