سریع، خشن و ضربتی

رویکرد کشورهای غربی در برابر اغتشاش‌ها چیست؟

سریع، خشن و ضربتی

در گزارش پیش رو با استناد به داده‌ها و اطلاعات پایگاه‌های دولتی و مراکز قضایی چهار کشور غربی به این پرسش پاسخ داده‌ایم که کشورهای غربی چه رفتاری با تجمعات غیرقانونی دارند.


کانادا و ممنوعیت حضور در اعتراض‌ها با لباس مبدل
کانادا یکی از کشورهایی است که به خاطر اغتشاش‌های اخیر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است، بر اساس داده‌های موجود در وب‌سایت قوانین دادگستری کشور کانادا و بر اساس قسمت دوم قانون جزایی کانادا بخش جرایم علیه نظم عمومی، گردهمایی غیرقانونی به اجتماع سه یا چند نفر گفته می‌شود که سبب ترس افراد در همسایگی مجمع شوند یا صلح را به‌ طور آشفته بر هم بزنند؛ یا توسط آن مجلس بیهوده و بدون دلیل معقول دیگران را تحریک به بر هم زدن آرامش کنند.
بر پایه قوانین کانادا برای مجرمان چنین احکامی صادر خواهد شد؛ مثلاً حبس برای مدت حداکثر دو سال شاملشان خواهد شد. طبق قوانین کانادا هر شخصی که مرتکب جرمی شود در حالی‌ که ماسک یا لباس مبدل دیگری برای پنهان کردن هویت خود بدون عذر قانونی به تن دارد، مجرم است. چنین شخصی در صورت ارتکاب جرم برای مدت حداکثر 10 سال محکوم‌ به حبس خواهد شد.
تجمع در اعتراض به سیاست‌های انرژی و محیط زیستی سال 2019، تجمعات مربوط به خشونت پلیس در 2020، تظاهرات کامیون‌داران در اعتراض به واکسن اجباری سال 2022 و تظاهرات 2022 در حمایت از آزادی موسوم به «تندر غلتان» با وجود داشتن مجوز قانونی به دلیل تبدیل ‌شدن به آشوب و اغتشاش و بر هم زدن امنیت عمومی با برخورد شدید پلیس مواجه شدند. حتی فرمانده وقت پلیس کانادا در اطلاعیه‌ای معترضان را تهدید کرد که اگر در تظاهرات شرکت کردید، ما تعقیبتان می‌کنیم، شما را شناسایی می‌کنیم و با مسدود کردن دارایی و احکام قضایی و کیفری شما را تحت پیگرد قرار می‌دهیم.

آمریکا: اعتراض عمومی نباید تبدیل به اغتشاش شود
در قوانین ایالات متحده بخش مربوط به تجمعات غیرقانونی آمده است: شرکت در یک اجتماع غیرقانونی در هر ایالت جرم است. اگر هر رویداد عمومی مسالمت‌آمیزی به یک تجمع غیرقانونی تبدیل شود و به شرکت‌کنندگان دستور داده شود که متفرق شوند اگر شرکت‌کنندگان قصد مشترکی برای ارتکاب یک عمل غیرقانونی داشته باشند یا عملی به شیوه‌ای خشونت‌آمیز، غیرقانونی و آشوب‌طلبانه انجام دهند که موجب ترس دیگران از خشونت شود مصداق آشوب و اغتشاش خواهد بود که قوانین مربوط به امنیت عمومی را نقض می‌کند و پلیس موظف است با آن برخورد کند. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی آمریکا تمام تجمعات در سال‌های اخیر از جمله حمله به ساختمان کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021، اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید 26 مه 2020 و لغو حق سقط ‌جنین توسط دادگاه عالی آمریکا ۲۴ ژوئن 2022 به دلیل نقض قوانین مربوط به برگزاری تجمع و به دلیل نقض قوانین امنیت عمومی با برخورد شدید پلیس آمریکا مواجه شدند. پلیس آمریکا در برخورد با تجمعات غیرقانونی از تمام ابزارهای خود برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به نیروهای پلیس دستور شلیک مستقیم به معترضان را صادر کرد.
در قوانین ایالات‌ متحده نیز همچون قوانین کانادا قانونی با عنوان ممنوعیت استفاده از ماسک در تجمعات وجود دارد که این قوانین افراد را از پوشیدن ماسک برای پنهان کردن هویت خود منع می‌کند که در صورت وقوع چنین وضعیتی جرم تلقی می‌شود و مجازات تا دو سال زندان برای آن در نظر گرفته‌ شده است.

انگلیس کوچک‌ترین اعتراض را نقره‌داغ می‌کند
بر اساس آنچه در وبگاه دولت انگلیس آمده است، در انگلستان، قانون نظم عمومی مصوب سال 1986، مجامع عمومی را اداره می‌کند و اعتراض‌ها، شورش‌ها، دعواها و فعالیت‌های غیرقانونی توسط قانون نظم عمومی 1986 در بریتانیا کنترل می‌شود.بر اساس این قانون ثبات اجتماعی و سیاسی یکی از مواردی است که در ذیل قانون امنیت عمومی قرار می‌گیرد و هر گونه ایجاد اختلال در آن با واکنش شدید از سوی پلیس، نیروهای امنیتی و قوه قضائیه این کشور مواجه می‌شود. به‌ عنوان نمونه طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، شهرهای انگلیس از جمله لندن طی سال 2011 شاهد اغتشاش و آشوب‌های خیابانی بود؛ آشوب‌هایی که با دخالت و واکنش شدید نیروهای ضدشورش پلیس مواجه شد؛ اما نکته مهم این بود که پس از فروکش کردن این آشوب‌ها که بیش از سه روز به طول انجامید پلیس و سیستم قضایی انگلیس به ‌شدت با عاملان این اغتشاش‌ها برخورد کردند. نیروهای پلیس با استفاده از دوربین‌های امنیت سطح شهر تمامی افرادی که در آشوب‌ها حضور داشتند را شناسایی و دستگیر کردند و در ادامه دادگاه‌های این کشور با صدور آرایی سنگین اغتشاشگران را نقره‌داغ کردند. احکام صادره به ‌قدری سنگین بود که صدای رسانه‌های انگلیسی‌زبان را هم درآورد به ‌طوری ‌که در یک مورد جوان 23 ساله دانشجو و بدون داشتن هیچ سابقه و پرونده کیفری به دلیل سرقت تنها یک بطری آب از یکی از فروشگاه‌ها با حکم سنگین 6 ماه حبس مواجه شد. بر پایه گزارش روزنامه ایندیپندنت در جریان این اعتراض‌های سه‌روزه دست‌کم 6 نفر کشته و بیش از 40 نفر از معترضان و بیش از 150 نفر از نیروهای پلیس زخمی شدند.

فرانسه با اعتراض‌های اقتصادی جلیقه زردها چه کرد؟
فرانسه کشور دیگری است که در اظهاراتی دخالت‌آمیز ایران را تهدید به اعمال تحریم‌های حقوق بشری کرده بود اما سال 2019- 2018 در فرانسه شاهد برخورد خشن پلیس با هر گونه اعتراض و اغتشاش بودیم؛
جنبشی موسوم به جلیقه زردها در روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد و جلیقه زرد‌ها با مسدود کردن جاده‌ها باعث هرج و مرج ترافیکی شدند؛ تظاهراتی که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها بوجود آمد و همچنان ادامه دارد.
این جنبش در ادامه با خواسته‌های مسائل اقتصادی و معیشتی همراه شد اما طبق نوشته وبگاه پلیس امنیت داخلی این کشور به دلیل اینکه موجب اختلال در امنیت ملی و عمومی این کشور شده بود با برخورد شدید پلیس مواجه شد.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌های انگلیسی و فرانسوی و تصاویری که از آن اغتشاش‌ها موجود است در نمونه ذکر شده پلیس ضدشورش با استفاده از تمام ابزارهای تعریف ‌شده برای پلیس ضدشورش از جمله باتوم، شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش نسبت به متفرق کردن معترضان و فرونشاندن اعتراض‌ها و بازداشت معترضان اقدام کرد.
طبق گزارش روزنامه فرانسوی لوپاریزین اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه
۱۰ کشته بر جای گذاشته و طی آن ۴۳ هزار تن از جمله ۲۲۲ نیروی امنیتی زخمی و همچنین حدود 9 هزار نفر بازداشت شدند.

خبرنگار: سیداحمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه