توسعه 3هزارتنی ظرفیت تولید خمیرمایه با تکیه بر توان داخلی

گام مهم آستان قدس رضوی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

توسعه 3هزارتنی ظرفیت تولید خمیرمایه با تکیه بر توان داخلی

با حضور تولیت آستان قدس رضوی، طرح توسعه 3هزار تنی ظرفیت تولید شرکت خمیرمایه رضوی به بهره‌برداری رسید.


به گزارش آستان‌نیوز، آستان قدس رضوی در اجرای این طرح با اعتماد به متخصصان داخلی، برای نخستین بار موفق به طراحی داخلی دستگاه‌های صنعت خمیرمایه کشور شده است که می‌تواند ظرفیت تولید این محصول برای عرضه در بازار داخلی و صادرات آن را افزایش دهد.
در طرح توسعه 3هزار تنی ظرفیت تولید کارخانه خمیرمایه رضوی که فاز نخست آن صبح دیروز و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی و دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به بهره‌برداری رسید، برای نخستین بار در کشور دستگاهی نظیر فرمانتور (تخمیرکننده) که تاکنون از کشورهای اروپایی وارد می‌شد، در داخل کشور ساخته شده و تمامی طراحی‌های خطوط تولید، ساخت و نظارت نیز توسط متخصصان و تکنسین‌های داخلی انجام شده است.
علاوه بر آن، بخش عمده اجرای ابزار دقیق و سایر تجهیزات خطوط نیز در داخل کشور تولید شده و نیاز به واردات را رفع کرده است.

پاسخ به تقاضای بازار داخلی و خارجی
طرح توسعه ظرفیت تولید شرکت خمیرمایه رضوی که با ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی اجرایی شده، در فاز نخست، ظرفیت تولید سالانه این کارخانه را از ۶هزار تن فعلی به ۷هزار و ۵۰۰ تن خواهد رساند و در فاز دوم، این ظرفیت تا سال ۱۴۰۳ به ۹هزار تن افزایش می‌یابد.
شرکت خمیرمایه رضوی پیش از این، بیش از ۹۵درصد خمیرمایه تازه مورد نیاز کشور، ۲۰درصد خمیرمایه همگن کشور و ۵۰ درصد خمیرمایه همگن مورد نیاز استان خراسان رضوی را تأمین می‌کرد که با توجه به کیفیت بالای خمیرمایه تولیدی، تعداد زیادی از بازارهای جدید داخلی و خارجی، متقاضی دریافت این محصول بودند و با اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید، بخشی از این تقاضاها تأمین خواهد شد.
با بهره‌برداری از این طرح، علاوه‌ بر افزایش ظرفیت تولید، قیمت تمام شده محصول تولیدی نیز کاهش می‌یابد و قدرت ورود به بازارهای هدف داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.


مصداق بارز اقتصاد مقاومتی
در این مراسم قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز سخنانی را ایراد کرد. دکتر مالک رحمتی با قدردانی از تلاش جهادی و همت متخصصان داخلی در اجرای طرح توسعه شرکت خمیرمایه رضوی گفت: افزایش ظرفیت تولید شرکت خمیرمایه رضوی، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و خنثی‌سازی تحریم‌هاست.
وی افزود: این کارخانه‌ در سال 1383 راه‌اندازی شده است و پس از گذشت دو دهه از فعالیت آن، با مساعدت ویژه تولیت معزز آستان قدس رضوی، ظرفیت آن افزایش و تجهیزاتش به‌روزرسانی و نوسازی شد.
تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر ایجاد منابع پایدار از طریق افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها و کارخانجات تابعه است و در همین راستا، امروز شاهد راه‌اندازی خط تولید جدید شرکت خمیرمایه با ظرفیت هزار و 500 تن هستیم که نمودی از افزایش بهره‌وری در این شرکت است.

ثمره تشکیل ستاد رفع موانع تولید
رحمتی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد رفع موانع تولید در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با هدف تسهیل‌گری در عرصه تولید افزود: مدیران و کارگران شرکت خمیرمایه رضوی برای اجرای پروژه راه‌اندازی خط تولید جدید، حقیقتاً جهادی پای کار آمدند و با حمایت و پشتیبانی ستاد، پروژه مذکور در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز و به سرانجام رسید.
رحمتی در ادامه گفت: یکی از اهداف مد نظر تولیت آستان قدس رضوی از تأسیس بنیاد بهره‌وری موقوفات، پرداختن به اقتصاد مقاومتی در شرکت‌ها و کارخانجات تابعه و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده و هست و در این عرصه، شرکت خمیرمایه رضوی مصداق اقتصاد مقاومتی است که با الگوگیری از این سیاست، امروزه به یکی از تولیدکنندگان محصولات راهبردی تبدیل شده و نقش محوری و بی‌نظیری در مقوله سلامت و امنیت غذایی
کشور دارد.

با همت جهادی
قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی راه‌اندازی خط تولید جدید در شرکت خمیرمایه رضوی را الگویی موفق برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برشمرد و افزود: به برکت این اتفاق مبارک، بیش از هزار و 500 تن به میزان ظرفیت تولید شرکت افزوده می‌شود که ان‌شاءالله از این طریق 50 درصد ظرفیت صادرات محصولات خمیرمایه رضوی افزایش پیدا می‌کند و برای تکمیل مابقی ظرفیت نیز بر اساس زمان‌بندی مشخص عمل
خواهیم کرد.
رحمتی خاطرنشان کرد: شعار «کار، نشد ندارد» امروز در فعالیت‌های شرکت خمیرمایه رضوی عینیت پیدا کرده است و باید با همین روحیه جهادی ظرفیت تولید خمیرمایه را برای تقویت اقتصاد کشورمان با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی افزایش دهیم تا نسبت به اقتصاد بیرونی مستقل و مانع خروج ارز از کشورمان بشویم.

ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت
وی همچنین اظهار کرد: اولویت شرکت خمیرمایه رضوی، ابتدا تأمین نیاز داخلی و پس از آن صادرات به کشورهای همسایه است و در این مسیر، اکتفا به ظرفیت جدید 3 هزار تنی، منطقی و عقلانی نیست و حتماً باید برای افزایش ظرفیت تا 12 هزار تن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا این شرکت در رقابت با رقیبان خود همچنان جزو بهترین‌ها باشد.
رحمتی ضمن قدردانی و تشکر از همراهی مسئولان شهرستان چناران بابت مساعدت در به سرانجام رسیدن این پروژه تصریح کرد: برای راه‌اندازی فاز
3هزار تنی طرح توسعه شرکت خمیرمایه رضوی، با مشکل برق مواجه هستیم از همین رو از مسئولان استان تقاضا داریم مساعدتی ویژه برای تأمین برق مورد نیاز این پروژه داشته باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه