اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس منصوب شدند

با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی

اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس منصوب شدند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس را منصوب کردند.


متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سپری شدن بیش از 6سال از تشکیل شورای عالی مدیریت حوزه علمیه‌ مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، اکنون با تشکر از کلیه‌ اعضای محترم که در این مدت خدمات خالصانه‌ای به آن حوزه‌ محترم تقدیم کردند، آغاز دوره‌ جدید را با این خصوصیات ابلاغ می‌نماید:
۱ - عضویت حضرات حجج اسلام: آقای حاج شیخ مهدی مروارید، آقای حاج شیخ محمد مروارید، آقای حاج شیخ محمدباقر فرزانه، آقای حاج سید مصباح عاملی، آقای حاج شیخ محمدجواد نظافت یزدی، نماینده‌ اینجانب در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، مدیر حوزه و دبیر شورا در صورت انتخاب از بیرون جمع مذکور.
۲-  مدت این مسئولیت پنج سال است.
۳ - تعیین دبیر شورای عالی و نیز مدیر حوزه‌ علمیه بر عهده‌ جمع محترم مزبور است.
از خداوند متعال توفیقات حضرات آقایان را مسئلت می‌کنم.
در ادامه به معرفی اعضای معرفی شده برای دوره‌ جدید شورای عالی مدیریت حوزه علمیه‌ مشهد مقدس و بررسی سوابق و فعالیت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی است. ایشان در حوزه علمیه مشهد علوم دینی را نزد استادانی چون سید احمد مدرس یزدی، مرتضی شاهرودی، علی مشکینی، عبدالرحیم فیض گنابادی، سید محمدهادی میلانی، علی فلسفی و حسین وحید خراسانی فرا گرفت. او در ضمن تحصیل به فعالیت‌های تبلیغی و مبارزاتی علیه رژیم پهلوی اشتغال داشت و بارها توسط ساواک دستگیر و ممنوع‌المنبر شد. آیت‌الله علم‌الهدی از فعالان در انقلاب اسلامی ایران بود و پس از انقلاب به فعالیت‌های مختلف پرداخت و سمت‌های متعددی را عهده‌دار شد؛ مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه 10 تهران، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع)، عضو شورای آموزش عالی وزارت علوم، امام جمعه شهر مشهد، نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از جمله سمت‌هایی است که بر عهده داشته است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مروی
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی فروردین ۱۳۳۷ در محله پایین خیابان (خیابان نواب صفوی) شهر مشهد متولد شد. پس از گذراندن دروس ابتدایی در مدرسه عسگریه، بنا به توصیه و علاقه وافر پدر وارد حوزه علمیه این شهر شد و بخشی از دروس مقدمات را در مدرسه علمیه نواب و مدرسه علمیه آیت‌الله میلانی خواند. سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم رفت و در مدرسه آیت‌الله العظمی بروجردی (مدرسه خان) مشغول به تحصیل شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مروی از همان اوایل دوران رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در سال ۱۳۶۸ و تا پایان سال ۱۳۹۷ - حدود ۳۰ ‌سال- در کنار رهبر معظم انقلاب، به عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و همزمان مسئول دفتر معظم‌له در قم مشغول به خدمت بوده و در فروردین ۱۳۹۸ با حکم ولی امر مسلمین، به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

آیت‌الله مهدی مروارید
آیت‌الله مهدی مروارید سال ۱۳۲۵ در مشهد مقدس دیده به جهان گشود. پس از طی دوره ابتدایی، وارد حوزه علمیه مشهد شد، علوم و دانش دینی را نزد پدر بزرگوار خود فرا گرفت و نزد استادان نام‌آوری همچون استاد حجت هاشمی خراسانی، مهدوی دامغانی، صالحی، سیدان، مجتهدی سیستانی، وحید خراسانی، آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی و آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی تلمذ کرد. در کارنامه علمی ایشان، هجرت به نجف برای ادامه تحصیل مشاهده می‌شود که در این مرحله نیز از محضرحضرت امام خمینی(ره) و شهید سید محمدباقر صدر و به‌ویژه آیت‌الله سیستانی کسب دانش و فیض کرد. ایشان هم اکنون به تدریس درس خارج و تفسیر قرآن اشتغال دارد و کتاب‌هایی مانند بحوث فی مبانی علم الرجال، شرح المکاسب المحرمه و... تألیف کرده‌است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مروارید
ایشان از خانواده علم و دانش است. پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسنعلی مروارید به خاطر داشتن مراتب بالای علم و تقوا به مروارید علم و عمل مشهور است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مروارید سطوح مقدماتی را نزد استادانی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله خزعلی و مرحوم آیت‌الله فاضل‌لنکرانی گذراند. مرحوم آیت‌الله حاج مرتضی حائری در قم، آیت‌الله وحیدخراسانی در قم، مرحوم آیت‌الله فلسفی در مشهد و مرحوم آیت‌الله مروارید در مشهد از استادان درس خارج فقه و اصول ایشان محسوب می‌شدند.

حجت الاسلام محمدباقر فرزانه
حجت‌الاسلام فرزانه متولد دهستان بیمرغ شهرستان گناباد، امام جمعه موقت شهر مشهد، عضو و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان است. وی در گذشته نیز رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بود. ریاست ایشان پس از ۲۷ سال در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، اردیبهشت ۱۳۹۷ پایان یافت. حجت‌الاسلام فرزانه سابقه مبارزه با حکومت پهلوی و نیز دستگیری توسط ساواک را در پرونده خود داراست.

حجت‌الاسلام سید مصباح عاملی
حجت الاسلام عاملی، فرزند ابوطالب در سال ۱۳۳۰ در مشهد به دنیا آمد. وی پس از فراگیری دروس مقدماتی حوزه در دروس عالی حوزه شرکت کرده و از محضر استادان برجسته‌ای مانند رهبر معظم انقلاب، مرتضوی، فلسفی، اشکذری، رضازاده و... بهره‌مند شد. ایشان پیش از انقلاب اسلامی در صحنه مبارزات سیاسی به نحو فعال و چشمگیری حضور داشت و در کنار رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و در راستای اندیشه‌های امام خمینی(ره) مبارزات سیاسی را پی‌گرفت. حجت‌الاسلام سید مصباح عاملی تاکنون توانسته‌ چندین دوره کفایتین آخوند خراسانی را در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدریس کند. ایشان همچنین بیش از دو دهه ریاست نهضت سوادآموزی خراسان را عهده‌دار بود و اکنون مدیر مسئول مجله علمی پژوهشی پژوهش‌های اجتماعی اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت یزدی
حجت الاسلام والمسلمین نظافت سال 1346 در خانواده‌ای با ایمان و دوستدار خاندان پاک پیامبر اکرم(ص) به دنیا آمد. ایشان در سال 1360 وارد حوزه علمیه مشهد مقدس شده و پس از مدتی تحصیل در آن دیار، به شهر مقدس قم هجرت کرد و از محضر بزرگانی چون «آیت‌الله صالحی» و «اعتمادی» بهره‌های علمی فراوان برد. ایشان پس از علم‌اندوزی در قم، دوباره به زادگاه خویش بازگشت و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت. مؤسس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) در مقطع سیکل، دیپلم و بالاتر از دیپلم (از سال۱۳۸۲ تاکنون)، مؤسس مرکز علمی تربیتی الهدی ویژه خواهران با رویکرد تربیتی و تحکیم خانواده (از سال ۱۳۸۹ تاکنون)، مؤسس مدرسه الهادی ویژه دانش‌آموزان با رویکردی متفاوت (از سال ۱۳۹۴ تاکنون)، استادتمام طرح صالحین استان خراسان رضوی و معاون آموزش حوزه علمیه خراسان (از سال ۸۶ تا ۱۳۸۷)  از سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان است.

خبرنگار: نوید سرادار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه