سرانه ورزشی هر دانش‌آموز، فقط 0.34 مترمربع!

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس از وضعیت ورزش در مدارس می‌گوید

سرانه ورزشی هر دانش‌آموز، فقط 0.34 مترمربع!

متولیان نظام تعلیم و تربیت کشور می‌گویند تنها 7درصد دانش‌آموزان ایرانی ورزش می‌کنند. شاید به همین دلیل است که تعداد دانش‌آموزان چاق در چند سال اخیر ۱۰درصد بیشتر شده و سالی ۲درصد نیز به این عدد افزوده می‌شود.


روی دیگر این سکه، حال بد و ناخوش ورزش مدرسه‌هاست؛ مدرسه‌هایی که تنها 30هزار معلم تربیت بدنی دارند و به گفته ستاری‌فرد، معاون آموزش و پرورش سهم هر دانش‌آموز از سرانه ورزشی آن‌ها فقط 0.34مترمربع است!
این در حالی است که متأسفانه همچنان درس‌هایی همچون تربیت‌بدنی که ارتباطی مستقیم با خلاقیت، تفکر و سلامت جسمی دانش‌آموزان دارد، قربانی آموزش مهارت‌های تست‌زنی و چگونگی رادیکال گرفتن، حفظ جدول تناوبی و... می‌شود.

وضعیت نگران‌کننده تربیت‌بدنی مدرسه‌ها 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ما از حال و روز بد تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش ابراز نگرانی و اظهار می‌کند: با توجه به افزایش نگران‌کننده کم‌تحرکی، سبک زندگی موجود، شیوع کرونا و همچنین ضعف آگاهی و کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی، وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان و تربیت‌بدنی رضایت‌بخش نیست، به‌طوری که در حال حاضر حدود 34درصد دانش‌آموزان دختر کشور چاق و یا مبتلا به اضافه‌وزن هستند. این میزان در جامعه دانش‌آموزی 31درصد است که نشان می‌دهد به ازای هر سه دانش‌آموز یک دانش‌آموز مبتلا به عوارض اضافه وزن و چاقی است. حال آنکه برنامه‌ریزی درسی ما برای دانش‌آموزان فقط دو ساعت در هفته را به درس تربیت‌بدنی اختصاص داده است.
صادق ستاری‌فرد با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های فوق‌برنامه ورزشی و تربیتی را فعال کنیم، اضافه می‌کند: بر همین اساس از هفته نخست آبان امسال برای مقطع دبستان به جای هفته‌ای دو ساعت، چهار ساعت را به زنگ ورزش اختصاص خواهیم داد.  
وی ادامه می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش حدود 30هزار معلم تربیت‌بدنی دارد، در حالی که این 30هزار معلم در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانند فقط نیمی از دانش‌آموزان کشور را پوشش دهند و درواقع نیمی از دانش‌آموزان ما معلم تربیت‌بدنی ندارند؛ این یکی از چالش‌های جدی آموزش و پرورش 
است.

سرانه ورزشی هر دانش‌آموز ایرانی 
وی با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی در اختیار مدرسه‌ها یکی دیگر از چالش‌های جدی در حوزه تربیت‌بدنی است، می‌گوید: میانگین سرانه ورزشی کشور حدود 0.9مترمربع و در آموزش و پرورش 0.34مترمربع یعنی یک سوم سرانه ورزشی کل کشور است، ضمن آنکه مدرسه‌ها از حداقل امکانات ورزشی برخوردار هستند، به‌طوری که سرانه ورزشی سال‌های گذشته به کمترین میزان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و اساساً زنگ تربیت‌بدنی نه به عنوان یک زنگ آموزشی و تربیتی، بلکه به عنوان زنگ تفریحی و تفننی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده بود، در حالی که زنگ تربیت‌بدنی باید فرصتی برای یادگیری و تربیت دانش‌آموز از طریق ورزش، بازی و ایجاد محیطی پرنشاط برای رشد عاطفی و اجتماعی و جامعه‌پذیری و همچنین کسب سلامت جسمی، روحی روانی و سلامت معنوی دانش‌آموزان باشد. از این رو با توجه به همه این چالش‌ها سیاست نخست ما این بود تحصیل، تهذیب و ورزش را همزمان دنبال کنیم تا بتوانیم تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان را در چارچوب فرایندی متعادل پیش ببریم، اما آموزش و پرورش 115هزار مدرسه و فقط 5هزار فضای ورزشی دارد که نیمی از آن‌ها خارج از محیط مدرسه است و درواقع 2هزار و 500 مدرسه از 115هزار مدرسه کشور فضای ورزشی دارد. 
ستاری‌فرد با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای تقویت شود، اضافه می‌کند: از این رو با تأمین اعتبار سازمان برنامه و بودجه و پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش توانستیم در یک سال تحصیلی با کمک دولت، دستگاه‌ها، نهادها، خیران و خانواده‌ها به ایجاد 2هزار و 100 فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای اقدام کنیم که تا روز تربیت‌بدنی یعنی امروز هزار مجموعه ورزشی به بهره‌برداری رسیده و تلاش می‌شود با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیادعلوی، بنیاد برکت و خیران این حوزه، هزار مجموعه ورزشی دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. 
ضمن آنکه در اقدامی کم‌سابقه با حمایت وزیر آموزش و پرورش و همراهی سازمان برنامه و بودجه 110میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات ورزشی مدرسه‌ها پیش‌بینی شده که این اعتبار به مراتب بیشتر از جمع اعتبار 10سال گذشته در این زمینه بوده است.

چشم‌انداز 2 دهه آینده 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت ورزش برای کودکان، نوجوانان و جوانان اضافه می‌کند: با نگاهی به چشم‌انداز 20سال آینده کشور، اگر با همین سیاست‌های فعلی پیش برویم، کشوری با جمعیت سالمند و اضافه وزن بالا خواهیم داشت که بخش قابل توجهی از هزینه‌های آن صرف نظام سلامت خواهد شد چرا که از هر چهار نفر ایرانی یک کودک، یک نیروی کار، یک بازنشسته و یا یک نفر چاق مبتلا به عوارض اضافه وزن مانند پرفشاری خون، دیابت و... خواهد بود. بنابراین ضرورت دارد امروز برای سلامت جسمانی دانش‌آموزانمان هزینه کنیم تا در آینده کودکان و نوجوانان پرنشاط و نیروی کار و سالمندانی سالم داشته باشیم.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه