قطع خدمات بانکی گردانندگان شرط‌بندی آنلاین

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد

قطع خدمات بانکی گردانندگان شرط‌بندی آنلاین

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در هشداری تازه از قطع خدمات بانکی و پیگرد قانونی به افراد دایرکننده، تبلیغ کننده و کاربران سایت‌های قمار و شرط‌بندی در فضای مجازی خبر داد.


​​​​​​​به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای اجرای طرح امنیت اجتماعی و پایش فضای مجازی، کارآگاهان سایبری با صفحه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام مواجه شدند که افزون بر تبلیغ قمار و شرط‌بندی آنلاین، کاربران را برای حضور در وب‌سایت تشویق می‌کرد.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با بررسی‌ اولیه و جمع‌آوری سرنخ‌های موجود و همچنین انجام اقدامات فنی و پلیسی، شماره کارتی را که کاربران برای شارژ حساب کاربری خود مبالغ را به آن واریز می‌کردند، کشف و طی استعلام‌های لازم، محل زندگی متهم را شناسایی و در یک عملیات پلیسی، وی را دستگیر کردند و به پلیس فتا انتقال دادند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی اظهار کرد: هرگونه فعالیت اعم از اجاره دادن کارت بانکی به افراد فعال در این حوزه، تبلیغ و ایجاد کانال و صفحات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و همچنین راه‌اندازی وب‌سایت در زمینه قمار آنلاین، جرم محسوب شده و افزون بر پیگرد با قطع خدمات بانکی مواجه خواهند شد.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه همچنین از شناسایی عامل مزاحمت و دسترسی غیر مجاز به محتوای گوشی یک شهروند مشهدی خبر داد.
سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر هم اظهار کرد: با مراجعه خانمی به پلیس فتا که مرجوعه قضایی به همراه داشت، رسیدگى به دادخواست وی در دستور کار کارشناسان پلیس‌‌فتا استان قرار گرفت.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: شاکیه در اظهارات اولیه خود به کارشناسان پلیس فتا ضمن ارائه مستندات لازم، درخواست شناسایی فردی ناشناس در فضای مجازی را داشت که با انتشار تصویرهای وی و انتساب مطالب کذب در فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام، قصد فرافکنی و بدنامی شاکیه را داشته است.
 وی گفت: پس از حضور شاکیه، پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضایی تشکیل شد و با جمع‌آوری مدارک و مستندات مربوط توسط کارشناسان پلیس فتا، سرانجام عامل این اقدام شناسایی و به این پلیس احضار شد.
این مقام انتظامی تصریح کرد: ابتدا متهم منکر ارتکاب جرم خود شد؛ ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصا شده توسط کارشناسان این پلیس به ‌ناچار لب به اعتراف گشود و مشخص شد این فرد که همکار سابق شاکیه بود، به دلیل کینه و مشکلاتی که با وی در محیط کار داشته در فرصتی که دسترسی به حافظه خارجی گوشی موبایل شاکیه داشته، به انتقال تصویرهای داخل گوشی وی به گوشی خود اقدام کرده است.
سرهنگ جهانشیری افزود: برابر قانون هرگونه توهین، اهانت و یا پخش تصویرهای شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد. از این رو رعایت اخلاق در فضای سایبری و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود. ضمن اینکه کاربران گوشی هوشمند می‌توانند با گذاشتن رمز روی گوشی و حافظه‌های جانبی آن، مانع هرگونه دسترسی غیر مجاز شوند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای سال تا امروز کشف جرایم سایبری در استان ۲۰ درصد و میزان دستگیری مرتکبان آن‌ها نیز 8 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ جواد جهانشیری افزود: در نیمه نخست امسال، جرایم در حوزه غیراخلاقی ۲۱ درصد، جرایم اقتصادی ۶۲ درصد و سایر جرایم ۱۷درصد است و بیشترین جرم صورت گرفته مربوط به برداشت غیر‌مجاز از حساب‌های بانکی است.
وی گفت: مهم‌ترین پرونده‌های جرایم سایبری در سال جاری، دستگیری باند کلاه‌برداری در قالب ارائه انواع گواهی‌نامه خودرو و موتوری، شناسنامه و مدرک تحصیلی است که در این پرونده‌ها چهار متهم با  بیش از ۶۰۰ میلیون تومان کلاه‌برداری دستگیر شدند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خاطر نشان کرد: پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی و یا با شماره 096380 با ما در میان بگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه