اعلام جرم علیه 80 واحد صنفی فروشنده زعفران

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی عنوان کرد

اعلام جرم علیه 80 واحد صنفی فروشنده زعفران

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ذی‌نفعان اصلی در بهره‌گیری از کالا‌ها و خدمات، خود مردم هستند، گفت: هر کدام از کالا‌هایی که مشمول استاندارد هستند باید نشان استاندارد و کد 10 رقمی درج روی کالا را داشته باشند.


سید محمد سجادی در آستانه هفته استاندارد در جمع اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه ما در اداره کل استاندارد خراسان رضوی در این عرصه جهاد اقتصادی در کنار تولیدکنندگان به عنوان بخشی از نظام حاکمیتی قرار داریم، افزود: ما به عنوان بازویی توانمند، نقش خودمان را در حمایت از تولید ایفا می‌کنیم و با رعایت مقررات به دنبال جلب اعتماد مردم به تولید ملی هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف در اداره استاندارد، فراهم کردن امکان نظارت‌های مردمی بر کیفیت کالاهای تولید شده است، عنوان کرد: ذی‌نفع اصلی در بهره‌گیری از کالاها و خدمات خود مردم هستند و بهترین ناظرها در این زمینه می‌توانند خود مردم باشند.

استاندارد اجباری بیش از هزار و 6 کالا
وی به استاندارد اجباری بیش از هزار و 6 مورد کالای مشمول در این زمینه اشاره کرد و افزود: هر کدام از این کالاها مراکزی دارند که آن‌ها را عرضه  و حوزه بسیار وسیعی از مسئولیت‌ها را متوجه ما می‌کنند.
وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها از شرکت‌های بازرسی همکار اداره استاندارد استفاده می‌کنیم برای بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی مختلف که حدود 33 شرکت در این امر به ما کمک می‌کنند.
سجادی با بیان اینکه 186 آزمایشگاه همکار با اداره کل استاندارد برای مرحله پس از نمونه‌برداری از کالاها برای آزمایش‌های فنی و تخصصی همکاری دارند، اظهار کرد: در هر مجموعه تولیدی، یک نفر از واحد تولید را به عنوان مدیر کنترل کیفیت ملزم کردیم که با ما همکاری کرده و در ارتباط باشد و بر کیفیت واحد تولیدی نظارت کند که در این خصوص ما 20هزار نفرساعت برای این مدیران کلاس آموزشی برگزار کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 328 مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی استان مشغول فعالیت هستند که به عنوان همکاران ما در واحد تولیدی محسوب می‌شوند، افزود: هزار و 953 واحد تولیدی در این خصوص پروانه استاندارد دارند و مشغول فعالیت هستند و 2 هزار و 732 پروانه اجباری معتبر برای این واحدهای تولیدی صادر شده است.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی به بازنگری و به روز رسانی استانداردها با توجه به تغییرات در نیازها و سطح تکنولوژی‌ها اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه گذشته در خراسان رضوی 527مورد بازنگری استاندارد ملی انجام و 132مورد پروانه علامت استاندارد اجباری صادر شده است.
وی در حوزه واردات و صادرات با اشاره به اینکه نمایندگان استاندارد در گمرک مستقرهستند و نمونه‌برداری‌ها و نظارت‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد: بیش از 519 مورد اظهارنامه صادراتی طی 6ماه گذشته در این خصوص بررسی شده است.

تعیین ماهیت فراورده صادراتی
وی ادامه داد: یکی از مواردی که ملزم به توجه به آن هستیم و مورد بررسی قرار می‌گیرد، بحث تعیین ماهیت فراورده صادراتی است که در این زمینه بیش از 165 مورد تعیین ماهیت با استفاده از آزمایش‌هایی که انجام شده صورت گرفته است.
وی افزود: در حوزه واردات کالاهای اساسی و دیگر کالاها 284 مورد اظهارنامه بررسی و انطباق این کالاها بر استانداردهای مربوط کنترل شده است.
وی به بازرسی‌های فنی از بازار در قالب طرح طاها علاوه بر نظارت به واحدهای تولیدی اشاره و تصریح کرد: به طور مستقیم در این زمینه کالاهایی از بازار تهیه می‌شود و در این خصوص بیش از 10هزار و530 مورد بازرسی تولیدات از بازار انجام شده است.
وی به بازرسی‌ها و آزمون‌های سالانه انجام شده در زمینه کم‌فروشی در بحث فلزات گرانبها، باسکول‌های وسایط نقلیه، جایگاه‌های سی‌ان‌جی و... اشاره کرد و ادامه داد: این موارد با استفاده از آزمایشگاه‌های همکار انجام می‌شود که روی ترازوها باید علامت استاندارد مربوط نصب شده باشد.

پلمب 4 واحد صنفی عرضه زعفران
وی به نظارت و بازرسی ویژه روی کالاهای مورد استفاده زائران با کلیدواژه سوغات استاندارد اشاره کرد و افزود: ازجمله مواردی که مورد استفاده استاندارد اجباری قرار می‌گیرد، زعفران است که در این خصوص نظارت‌های خوب و کاملی انجام شده است.
وی به بازرسی‌های صورت گرفته از بیش از 500واحد صنفی عرضه کننده زعفران در یک ماه اخیر و دهه آخر صفر اشاره کرد و افزود: در این خصوص 80 مورد اعلام جرم برای واحد صنفی صورت گرفته و چهار واحد با حکم قضایی به دلیل رعایت نکردن استانداردها پلمب شده‌اند.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی بر آموزش مردم در خصوص استفاده از کالای استاندارد تأکید کرد و گفت: شهروندان می‌توانند کد ۱۰ رقمی مندرج در کنار نشان استاندارد کالاهای تولیدی مشمول استاندارد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند تا از اصالت نشان استاندارد کالا مطلع شوند.
سجادی افزود: شهروندان در صورت مشاهده کالای غیراستاندارد می‌توانند گزارش‌های خود را در ساعات اداری از طریق تماس با شماره ۱۵۱۷ و یا ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ به سازمان ملی استاندارد منتقل کنند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه