برهوت فوتبال پایه خراسان رضوی

مسئول این عقب‌افتادگی کیست؟

برهوت فوتبال پایه خراسان رضوی

فوتبال خراسان در همه سال‌هایی که این ورزش در کشور به ورزشی پرطرفدار تبدیل شده است، قطب فوتبال در شرق ایران بوده و افتخارات متعددی در کارنامه خود دارد. اما کارنامه فوتبالی سال‌های اخیر را که ورق بزنیم، هر سال نام‌ها و نامداران فوتبال خراسان کمتر و کمرنگ‌تر شدند و به نوعی در عرصه ملی محو شدند! فهرست تیم‌های ملی فوتبال کشورمان گواه این ادعاست.


​​​​​​​فوتبال خراسان در همه سال‌هایی که این ورزش در کشور به ورزشی پرطرفدار تبدیل شده است، قطب فوتبال در شرق ایران بوده و افتخارات متعددی در کارنامه خود دارد. در این سال‌ها در کنار تیم‌ها و باشگاه‌های ریشه‌داری که سردمداری فوتبال خراسان را در کشور داشتند، بازیکنان، مربیان و داوران نامداری از این خطه در فوتبال ایران، آسیا و جهان درخشیدند و افتخارآفرین شدند؛ اما کارنامه فوتبالی سال‌های اخیر را که ورق بزنیم، هر سال نام‌ها و نامداران فوتبال خراسان کمتر و کمرنگ‌تر شدند و به نوعی در عرصه ملی محو شدند! فهرست تیم‌های ملی فوتبال کشورمان گواه این ادعاست. افزون بر اینکه در فهرست تیم ملی فوتبال که همین اواخر نیز منتشر شد، در تیم‌های ملی رده‌های پایه نیز خراسان رضوی بازیکنی ندارد و این یعنی زنگ خطر. غیبت نوجوانان و جوانان خراسان رضوی در عضویت تیم ملی که حتی در مقاطعی همزمان چند ملی‌پوش از این استان می‌تواند سندی بر سقوط فوتبال در این استان باشد.
دلایل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟ آیا فوتبال در خراسان رضوی دیگر ورزشی پر طرفدار نیست؟ باشگاه‌هایی که در این رشته فعالیت می‌کنند کم‌کاری می‌کنند؟ سطح دانش مربیان خراسانی به نسبت گذشته افت داشته که نتوانسته‌اند شاگردان خوبی به فوتبال استان و کشور معرفی کنند؟ یا اینکه ساختار اداره فوتبال در خراسان رضوی دچار چالش و مشکل شده است؟ 

مشکل ساختاری فوتبال خراسان
رضا صاحبی یکی از پیشکسوتان فوتبال و از مربیان صاحب‌نام استان در این خصوص می‌گوید: به اعتقاد من ایراد کار ساختاری است که این سبب شده تا فوتبال خراسان دچار چالش شود و این چالش هر روز چاق‌تر و مشکل‌آفرین‌تر می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ما در طول سالیان گذشته در موضوع فوتبال پایه آنچنان که باید کار نکردیم. تیم‌هایی که در رقابت لیگ‌های پایه کشوری، نماینده ما بودند وقتی راهی مسابقات شدند، آنچنان که باید حمایت نشدند. حامی مالی چون رده‌های پایه جایی برای تبلیغ ندارد، رغبتی برای هزینه کردن ندارد. نتیجه‌اش این می‌شود که همان تیم‌هایی که با مشکلات زیاد مالی راهی مسابقات کشوری می‌شوند، بدون اینکه صاحب افتخار خاصی شوند مسابقاتشان را به پایان می‌رسانند.

جای خالی مربیان با دانش و با سابقه در فوتبال پایه
کاپیتان اسبق تیم فوتبال پیام با اشاره به اینکه پس از حذف باشگاه‌هایی از جمله ابومسلم، پیام و سایر باشگاه‌هایی که در لیگ برتر نماینده استان بودند، فوتبالیست‌های رده‌های پایه هدف چندانی برای رسیدن به آن ندارند، اظهار کرد: سؤال من این است که بازیکن نوجوان و جوانی که در حال حاضر پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیکن آینده‌دار را دارد، آیا باشگاهی در حد ابومسلم و پیام در استان و شهرمان داریم که این بازیکن به امید رسیدن و عضویت در این باشگاه برای آن تلاش کند و هدف‌گذاری برای خودش داشته باشد؟ این خود یک فاکتور مهم در موضوع بازیکن سازی و داشتن بازیکن آینده‌دار است.
مربی استعدادیاب فدراسیون فوتبال در خراسان رضوی افزود: سال گذشته موضوع استعدادیابی برای تیم ملی فوتبال جوانان را در استان دنبال می‌کردیم که هزار فوتبالیست جوان تست دادند و مورد ارزیابی قرار گرفتند که بهترین‌های آن‌ها در نهایت به آقای مرفاوی؛ سرمربی تیم ملی جوانان معرفی شدند. در حال حاضر از همان بازیکنان، هفت یا هشت بازیکن خوب و مستعد هستند که چنانچه شرایطی برای حضور آن‌ها در تیم‌های باشگاهی وجود داشته باشد و شرایط خودشان نیز اجازه دهد می‌توانند از جمله آیندگان فوتبال کشور باشند.
صاحبی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این است که مربیان خوب و با دانش مانند گذشته در فوتبال پایه فعالیت ندارند. باشگاه‌ها یا بهتر بگویم مدرسه‌های فوتبال برای اینکه کمتر هزینه کنند، مربیان بی‌نام و نشان را به خدمت می‌گیرند که در نهایت خروجی مناسبی در بحث آموزش ندارند. در واقع اگر شرایط فوتبال استان به ویژه در رده‌های پایه به همین روال باشد، فوتبال خراسان رضوی به قهقرا خواهد رفت.

مبالغ چند میلیونی که بازیکنان برای ثابت بازی کردن به باشگاه پرداخت می‌کنند!
یکی از مربیان باشگاهی پایه فوتبال خراسان رضوی در این خصوص به قدس گفت: اینکه همه باشگاه‌ها و حامیان مالی آن‌ها اولویتشان پرداختن به مسائل رده بزرگسالان تیم‌هایشان شده، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در عقب‌ماندگی فوتبال استان می‌توان به آن اشاره کرد.
محسن سخن سنج می‌افزاید: در چنین شرایطی چنانچه پولی اضافه آمد و دوستان تمایلی داشتند وارد فاز حمایت از تیم‌های پایه و تشکیل آن‌ها می‌شوند. از این بدتر اینکه باشگاه‌هایی که تیم‌های رده پایه دارند به این تیم‌ها به چشم یک منبع درآمد نگاه می‌کنند. در چنین شرایطی متأسفانه بازیکنی که والدین پولدارتری دارد و آن‌ها حاضر می‌شوند مبالغ چند میلیونی برای عضویت در تیم به باشگاهی که دوست دارند در آن بازی کنند بپردازند، بی‌شک فرصت بیشتری برای بازی کردن و قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم را خواهند داشت.
وی ادامه می‌دهد: از فوتبالی که بازیکن پایه‌اش حاضر می‌شود از 10 تا 100 میلیون تومان برای قرار گرفتن در ترکیب تیم بپردازد، چه توقعی می‌شود داشت؟ با این وضعیت بازیکن مستعدی که وضعیت مالی چندان خوبی ندارد و از خانواده ضعیف یا متوسطی است مجال پیدا نمی‌کند استعدادش را جایی بروز دهد. بازیکنانی که از دل این شرایط به فوتبال معرفی می‌شوند، خواه ناخواه  در قیاس با بازیکنانی که از استان‌های دیگر هستند چیزی برای ارائه کردن و رسیدن به تیم‌های ملی ندارند و نتیجه‌اش این می‌شود که اکنون می‌بینیم.
مربی باشگاه عالی حرفه‌ای بابک مشهد همچنین اظهار کرد: البته باشگاه‌ها نیز اغلب چاره‌ای جز این ندارند چرا که اگر فقط بخواهند برای یک زمین تمرین و مسابقه هزینه کنند با توجه به هزینه‌های زیادی که برای ساعت‌های تمرین و مسابقه باید به بخش خصوصی برای زمین چمن بپردازند، باید مثل ما برای 6تیمی که داریم مبلغی بالای 25میلیون تومان در ماه برای دو روز در هفته پول زمین پرداخت کنند. چاره این موضوع این است که اداره کل، هیئت فوتبال و بیشتر از همه شهرداری دست کم 5 یا 6 زمین چمن خوب و استاندارد در مشهد ایجاد کند و با هزینه کمتر در اختیار رده‌های پایه قرار دهد تا باری از دوش آن‌ها نیز برداشته شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه