اربعین فرصت بزرگ تحول و ارتقای سبک زندگی مردم است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با قدس:

اربعین فرصت بزرگ تحول و ارتقای سبک زندگی مردم است

در آستانه فرا رسیدن اربعین نمایشگاهی که شامل مجموعه‌‌ای از دستاوردها و فعالیت‌‌های فرهنگی «ستاد اربعین» وزارت فرهنگ و ارشاد است با عنوان «سبک زندگی اربعین» در این وزارتخانه برگزار شده است.


در این نمایشگاه که زیرمجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است طراحان مد و لباس جدیدترین محصولات خود شامل طراحی و تولید چادرها و لباس‌‌های ویژه پیاده‌روی اربعین حسینی را به نمایش گذاشته‌اند.
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌وگو با قدس از جزئیات برگزاری این نمایشگاه و اهمیت تولید محصولات فرهنگی ویژه اربعین سخن گفته است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

برپایی نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» با هدف پاسخ به نیازهای زائران 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  با اشاره به اینکه از نظر شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد اربعین برگزاری نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» فرصت بزرگ تحول و ارتقای سبک زندگی مردم است، می‌گوید: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه خدمات در حوزه سبک زندگی، محصولات نوآوری ویژه اربعین از چادر گرفته تا البسه ویژه پیاده‌روی اربعین به نمایش گذاشته شده است.
امامی ادامه می‌دهد: بخشی از این نمایشگاه نیز به محصولات فرهنگی مجازی اختصاص دارد که دستاوردهای فعالان فرهنگی و مجازی کشور است، همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه غرفه‌هایی فعال هستند که همه نیازهای زائران برای پیاده‌روی اربعین را عرضه می‌کنند.
او درباره برنامه‌هایی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود این طور توضیح می‌دهد: مسابقه بزرگ «هم‌مسیر با منجی»، سومین مسابقه «روشنا» و پویش بین‌المللی سبک زندگی اربعین از دیگر برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

شناسایی فعالان و نوآوران محصولات اربعین با «روشنا»
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به برگزاری سومین دوره مسابقه «روشنا» با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور، بیان می‌کند: این مسابقه با هدف شناسایی فعالان و نوآوران محصولات اربعین در محورهای اربعین نورانی، اربعین شیرین، ایده‌ها،‌ محصولات و خدمات مرتبط با معنویت، نورانیت و حوزه فرهنگی اربعین، اربعین الهام‌بخش، بخش ویژه شامل دانشگاه و اربعین و کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
امامی با اشاره به اینکه هر کدام از این محورها بخش‌های مختلفی دارند، اضافه می‌کند: در محورهای اربعین نورانی: ایده‌ها،‌ محصولات و خدمات مرتبط با معنویت، نورانیت و حوزه فرهنگی اربعین، اربعین شیرین: ایده‌ها، محصولات و خدمات مرتبط با امور رفاهی و خدماتی اربعین، اربعین الهام‌‌بخش: ایده‌ها، محصولات و خدمات مهم از اربعین برای حکمرانی و سیاست ‌گذاری بهتر، بخش ویژه دانشگاه و اربعین:‌ ایده‌ها، محصولات و خدمات مرتبط با مشارکت دانشگاهیان در اربعین است.
او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مخاطب شرکت‌کننده بخش کودک و نوجوان، این گروه سنی هستند یا خیر، می‌گوید: خیر، در این بخش ایده‌ها، محصولات و خدمات مرتبط با رشد کودک و نوجوان در اربعین مدنظر بوده، به‌طوری که اگر تولیدکننده بازی‌های کودک با محور سبک زندگی اسلامی در کشور فعالیت دارند می‌توانند ایده‌های خود را به این بخش ارائه دهند.

ارائه بازی با موضوع سبک زندگی در موکب‌های اربعین
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  با اشاره به اینکه حدود 20تولیدکننده محصولات فرهنگی با محوریت اربعین با حوزه صنایع فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری دارند و در این نمایشگاه نیز محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند، می‌افزاید: امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، بازی‌های مختلف با موضوع سبک زندگی در موکب‌های بین مسیر در عراق به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.
امامی با تأکید بر اینکه رویداد روشنا امسال با شعار نوآفرینی در افق نور با همکاری اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) و شتاب‌دهنده فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شفق برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: این رویداد به دنبال فعال‌سازی ظرفیت مردمی در به‌کارگیری خلاقیت و ایده‌پردازی نوآورانه برای حل مسائل و مشکلات اربعین و ارتقا و رشد این پدیده عظیم الهی است.  وی در خصوص ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی سبک زندگی با محورهایی همچون اربعین تأکید می‌کند: با وجود اینکه برگزاری نمایشگاه سبک زندگی سبب شده تعداد زیادی از این تولیدکنندگان شناسایی و در لیست این عرصه ثبت شوند تا از آن‌ها حمایت شود، اما به طور کلی شورای فرهنگ عمومی کشور الزامی در تهیه بانک اطلاعاتی از این تولیدکنندگان ندارد و این کار باید توسط ستاد مرکزی اربعین انجام شود.

گستردگی و تنوع تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشور
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون فعالیت‌های خوبی در عرصه شناسایی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی توسط صنایع فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، یادآور شد: چون گستردگی و تنوع تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشور بسیار است، اقدامات انجام شده کافی نیست و باید برای شناسایی این نوع از تولیدکنندگان و فعالان تلاش بیشتری شود.
گفتنی است، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» با بیان اینکه امسال با تشکیل ستاد اربعین در وزارت فرهنگ و ارشاد، برنامه‌های فرهنگی و هنری با ریل‌گذاری مشخصی در بیش از ۴۵۰ موکب اجرایی می‌شود، گفت: امیدواریم با تولید انبوه محصولات و تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه بتوانیم بخشی از این محصولات را از سال آینده از طریق موکب‌های وزارت ارشاد در نقاط مختلف ایران و عراق به زائران اربعین حسینی عرضه کنیم.

خبرنگار: یلدا آبان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه