«سیستان و بلوچستان» مرز مهرورزی

«سیستان و بلوچستان» مرز مهرورزی

بابک رحیمیان

شوق دیدار و میثاق با سالار و سرور شهیدان هرچند سر از پا نمی‌شناسد، اما برای زائران پاکستانی در آن‌سوی مرز با مشکلات فراوان و رنج سفر همراه است.


بیشتر این زائران از شهرهای «پاراچنار»، «اسکردو»، «گلگیت» و دیگر شهرهای ایالت های «سند» و« پنجاب» پاکستان وارد شهر کویته می‌شوند.این زائران مجبورند پس از رسیدن به کویته برای مشخص شدن وضعیت انتقال خود به مرز ایران از کویته با همپاهای امنیتی مسیر
 ۱۳ ساعته کویته تا میر جاوه را طی کنند؛ بنابراین این مشکلات علاوه بر خستگی سفر، کمبود خوراک و امکانات بهداشتی را به زائران اربعینی پاکستان در مسیر کویته تا میرجاوه تحمیل می‌کند.
استان سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلاست که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زائران پاکستانی برای رسیدن به کربلا بازشده است.
 زائران پاکستانی هم چون بسیاری از شیعیان نقاط جهان که شور و عشق حسینی دارند، همه‌ساله با فرارسیدن ایام اربعین رنج سفری طولانی و سخت را به جان می‌خرند تا با گذر از مرز ایران واقع در شهرستان مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان رهسپار کربلای معلا و یا شهرهای مذهبی چون قم و مشهد شوند.

استقبال در این‌سوی مرز
رسیدن به خاک ایران و شهر مرزی میرجاوه برای زائران پاکستانی به‌مثابه پایان مشکلات و رنج سفر است.فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران‌زمین به‌ویژه مردمان دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان سبب شده تا از این کاروان‌ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نکنند.
زائران پاکستانی در بدو ورود به کشور در بزرگ ترین مجتمع خدمات رفاهی آستان قدس ملقب به امام رضا (ع) پناه گرفته و خستگی از تن می زدایند.
این مجتمع خدماتی و رفاهی به مساحت ۶۰هزار مترمربع و با اعتباری بیش از ۴۵۰میلیارد ریال در مرز میرجاوه با امکاناتی نظیر نمازخانه، سالن غذاخوری، محل استراحت، استحمام و همچنین درمانگاه مجهز به امکانات بستری برای رفاه حال زائران توسط آستان قدس رضوی احداث شده و ظرفیت میزبانی از ۳ هزار نفر را به‌طور همزمان دارد.

زاهدان 
امسال به دلیل جاری شدن سیل بخش زیادی از زائران پاکستانی از مرز «ریمدان» وارد ایران می شوند و زائرسرای میرجاوه میهمان کمتری را به خود می‌بیند با این حال این زائران در زائرا سرای امام رضا(ع) زاهدان اسکان می یابند.
همه ساله جمعی از خادمان ایرانی در مقابل این مهمانسرا درحالی‌که ویلچر و شاخه‌ای گل به دست دارند، حاضر می‌شوند تا پای زائران خسته و میانسال شوند و ذره‌ای از شوق زیارت اربعین و یا ادامه سفر به مشهد مقدس کم نشود.
زائرسرای موقوفه امام رضا (ع) در شهر زاهدان ازجمله مکان‌هایی است که زائران پاکستانی به همراه خانواده‌هایشان ساعاتی را در آن می‌آسایند، غذا میل کرده و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان دریافت می‌کنند.
این زائرسرا در تمامی ایام سال پذیرای زائران پاکستانی است که قصد تشرف به حرم مطهر رضوی را داشته و یا در ایام اربعین عازم کربلای معلا هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه