غلبه بوفه بر گیشه!

گزارش قدس به بهانه روز ملی سینما

غلبه بوفه بر گیشه!

کارشناسان از جای خالی سینما در سبد مصرف خانواد ه‌ها می‌گویند

به تازگی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده تعداد شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فاقد سینما در کشور ۲۲۰ شهر است، در حالی که استاندارد جهانی به ازای ۲۰ هزار نفر یک سالن نمایش است.


​​​​​​​با این حساب بیش از 200 شهر در این مرز و بوم از نعمت سالن سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرهنگی محروم هستند که البته ممکن است گاهی با سینما سیار رفع و رجوع شود اما به نظر می‌رسد بهبود این وضعیت نیازمند نگاهی جدی به شرایط استان‌ها و شهرهای کم‌برخوردار باشد. البته خزاعی به این موضوع هم اشاره کرده که بسیاری از فرهنگسراها نیازمند تجهیزات روز هستند تا بتوان از آن‌ها به عنوان سینما بهره‌برداری کرد اما با این حال، روز سینما بهانه‌ای شد تا سراغ مأمن اصلی پخش فیلم‌ها برویم، جایی که اگر وجود نداشته باشد فیلمی هم نمی‌تواند اکران شود. به تناسب امروز نظرات و راهکارهای سینماداران و فیلمسازان را در خصوص تجهیز شهرهای فاقد سالن سینما جویا شدیم و آن‌ها نیز از شرایط سالن‌ها در شهرهایشان گفتند. 

اهرم‌های فشار وجود ندارد
نادر مقدس، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که مجتمع فرهنگی و سینمایی هنر و تجربه بابل را مدیریت می‌کند با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان سینمایی درباره تجهیز شهرهای فاقد سالن سینما می‌گوید: بحثی که آقای خزاعی به آن اشاره کرده از موضوعاتی نیست که بتوان به سادگی سراغش رفت، به سامان رسیدن این مسئله در وهله نخست نیازمند زیرساخت است. سال‌هاست که مدیران مختلفی در این زمینه صحبت کردند و خیلی هم موفق نشدند.
مقدس در ادامه با اشاره به تحولی که پردیس‌‌های سینمایی ایجاد کردند می‌گوید: در مراکز خرید سالن سینمایی راه‌اندازی شده که می‌بینیم نتیجه هم داده اما در شهرستان‌ها تعداد زیادی مراکز تجاری وجود دارد اما کسی به این فکر نیست که چند سالن هم آنجا زده شود. البته کارهای اندکی شده اما خیلی چشمگیر نیست زیرا اهرم‌های فشار وجود ندارد که در این زمینه تلاش‌های جدی صورت بگیرد.
به گفته مقدس؛ تاجران و افرادی که سرمایه دارند باید با همکاری شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع‌های تجاری سالن سینما تأسیس کنند، همین مسئله موجب می‌شود شهرهایی که حتی فاقد سینما هستند هم سالن‌های کوچک داشته باشند اما متأسفانه برای آن برنامه‌ریزی نشده، شاید در مراکز استا‌ن‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد ولی به طور کل اتفاق جدی نیفتاده است.

همچنان معضل مخاطب داریم
وی با بیان اینکه مشکل اصلی اینجاست که پس از کرونا نتوانستیم به موقعیت پیشین بازگردیم و همچنان مشکل مخاطب داریم، یادآور می‌شود: دوره‌ای فقط فیلم‌های کمدی می‌فروخت اما طی یکی دو ماه اخیر سینمای اجتماعی تکانی خورده اما به گونه‌ای نیست که بگوییم یک اتفاق جدی رخ داده، شاید این تغییر در تهران محسوس باشد اما در شهرستان‌ها اصلاً این طور نیست و ما همچنان این معضل را داریم که مخاطب را چطور به سالن سینما بکشانیم.مقدس با تأکید بر اینکه دو عامل توسعه پلتفرم‌ها و گرانی بلیت در کاهش حضور مردم در سینما تأثیرگذار بوده، تصریح می‌کند: گرچه با پلتفرم‌های نمایش موافق هستم اما حضورش در کم‌اقبالی مردم به سینما کم نبوده است؛ از طرفی دیگر متأسفانه مردم چندان علاقه‌مند نیستند برای کار فرهنگی هزینه کنند. مثلاً سه‌شنبه به سینما می‌آیند فیلم را نیم‌بها ببینند اما وقتی بوفه می‌روند نزدیک 200 هزار تومان صرف خرید خوراکی می‌کنند. 

ضرورت حمایت جدی دولت 
وی با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از این شرایط می‌افزاید: بهبود این وضعیت نیازمند حمایت جدی دولت و همکاری با نهادهایی مانند شهرداری است که بخش خصوصی را به سالن‌سازی تشویق کنند. ضمن اینکه سالن‌سازی در مراکز تجاری به کسب و کار آن‌ها هم رونق می‌دهد. یک کار مهم دیگر این است که مجتمع‌های فرهنگی غیرفعال را فعال و از موجودی خودمان استفاده کنیم اما مهم است که چه کسانی آن را مدیریت می‌کنند، این گونه مجتمع‌ها افراد حرفه‌ای و دلسوز می‌خواهد تا فقط به سود مالی فکر نکنند و به دنبال فضاسازی فرهنگی نیز باشند. 

پیگیری طرح نوسازی سینماهای متروک  
در ادامه حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده پیشکسوت و مدیر رسانه فیلمسازان مولود با بیان اینکه چند سالی بود که روند سینماسازی رشد خوبی داشت، تأکید می‌کند: زمانی که مؤسسه سینماشهر شروع به فعالیت کرد بخش دولتی در شهرهای فاقد سینما سالن ساخت و بخش خصوصی هم تشویق شده بود که این سینماها را راه‌اندازی کند. حوزه هنری هم طرح نوسازی سینماهای متروک را پیگیری کرد و خوشبختانه امروز ساخت سینما شرایط خوبی دارد و سالن‌های زیادی هم ساخته شده است.
وی در ادامه می‌افزاید: البته شهرهایی هم هستند که سینما ندارند که سینما سیار در آنجا مستقر می‌شود اما به هر حال آن‌ها هم به سینما نیاز دارند و برای بخش خصوصی هم مقرون به صرفه نیست که در آن شهرها سینما بسازد، به نظرم اینجاست که دولت باید قدم بردارد و با همکاری بخش خصوصی سینماسازی را ادامه دهد. حتی دولت می‌تواند شهرهای فاقد سینما را از طریق سینماشهر شناسایی و بازسازی کند. 
به گفته این تهیه‌کننده، روند سینماسازی در دوران کرونا افت کرد. در حالی که شهرهایی مانند مشهد بیش از 9 مجموعه سینمایی دارد که هر کدام چندین سالن دارند، همچنین در اصفهان و شیراز سینماهای زیادی ساخته شده اما زمانی هم بعضی شهرها گل سرسبد سینماها بودند مانند استان‌های گیلان و رشت که متأسفانه در حال حاضر فقط یک سینما در رشت فعال است. 

سینمای تک‌سالن مقرون به صرفه نیست
«براساس آمار بیش از 80 درصد فروش سینمای ایران متعلق به پردیس‌های سینمایی است و سینمای تک‌سالنه کارایی‌اش را از دست داده و نگهداری آن دیگر مقرون به صرفه نیست» این را اسماعیلی می‌گوید که مدیریت طراحی و راه‌اندازی پردیس نارسیس را برعهده داشته و یادآور می‌شود: هر مجموعه‌ای که ساخته شود خیلی به سینما کمک می‌کند، خوشبختانه وضعیت فروش فیلم‌ها خیلی خوب شده و روند رو به رشدی داشته و حتی سه‌شنبه گذشته رکورد تعداد تماشاگران شکسته شد. مردم فقط مخاطب فیلم‌های کمدی نیستند و در ژانرهای مختلف فیلم روی پرده داریم و از طرفی دیگر سانس‌های نیم‌بها هم به حضور مخاطبان در سینماها کمک بسیاری کرده است.  

 وضعیت سالن‌های سینما در مشهد خوب است
اما احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی و مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد با رضایت از وضعیت سالن‌های سینما در این شهر می‌گوید: اوضاع سالن‌ها در مشهد خوب است و مجتمع‌هایی مانند «مهر کوهسنگی» با 11 تا 13 سالن سینما ساخته شده و سینماهای دیگری هم مانند آفریقا، اطلس، سیمرغ، برفی و... داریم که فکر می‌کنم این تعداد سالن برای شهر کفایت می‌کند و نیازی به تجهیز و راه‌اندازی سالن بیشتر نیست؛ چراکه برای سینمادار به لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود. البته شهرداری مشهد چند فرهنگسرا را هم تجهیز کرده که بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر هستند و می‌تواند برای آن مناطق کمک‌کننده باشد.
وی با اشاره به سینماهای فعال در مشهد می‌گوید: سینما هویزه با هشت سالن، ویلاژتوریست با 9 سالن، آفریقا با سه سالن، اطلس و گلشن با پنج سالن، برفی با چهار سالن و... فعال هستند. خوشبختانه فروش فیلم‌ها خیلی خوب شده و طرح شناور هم به استقبال مردم از فیلم‌ها کمک قابل توجهی کرده است.  بهبهانی با اشاره به ضرورت همکاری بخش خصوصی و دولتی در تجهیز سالن‌های سینمایی در مناطق کم‌برخوردار به مؤسسه بهمن سبز وابسته به حوزه هنری اشاره می‌کند و  می‌گوید: این طرح از سال‌ 97 آغاز شد و هر سال به ناوگان سینمایی کشور اضافه می‌شود و از سال 98 نزدیک به 140 سالن سینما ساخته شده است. در حال حاضر نیز تمرکز روی مناطقی است که یا سینما ندارند یا مخروبه شده است. فکر می‌کنم بتوان با مشارکت بخش‌های مختلف شرایط مطلوبی را برای شهرهای کوچک در سراسر کشور رقم زد که بتوانند از این امکان فرهنگی بهره ببرند.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه