«قاسم خالدی» فرزند آب، قوی‌ترین مرد سال

«قاسم خالدی» فرزند آب، قوی‌ترین مرد سال


​​​​​​​مهندس «قاسم خالدی» چهره ماندگار وزنه‌برداری و یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان وزنه‌برداری کشور است که هر چند در سال ۱۳۰۵ در تهران زاده شد اما بیشتر عمر خود را در مشهد گذراند و خدمات بسیاری برای جامعه ورزش و نیز مردم این شهر به انجام رساند. قاسم خالدی در سال ۱۳۲۲ جذب یک باشگاه مشهدی در تهران شد. باشگاه مرحوم مهران در خیابان بهارستان، یکی از نخستین باشگاه‌های مدرن در زمان خودش بود. او در ابتدا جذب کشتی و شاگرد بزرگی مانند حبیب‌الله بلور شد که سرمربی بسیاری از نامداران کشتی ایران از جمله زنده‌یاد جهان پهلوان تختی بود. پس از چند سال نیز به رشته وزنه‌برداری روی آورد و ده‌ها نشان افتخار در بیش از نیم ‌قرن فعالیتش در وزنه‌برداری و کشتی کسب کرد. تا سال ۱۳۳۰ او یک‌نفس هر جا رفت، مدال گرفت و مقام آورد تا اینکه در این سال برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در 1954 میلادی عنوان قوی‌ترین مرد سال را کسب کرد. او بعد‌ها که به ایران آمد هم در مسابقات متعدد داخلی و خارجی خوش درخشید.
قاسم خالدی از دهه50 به مشهد آمد و در این شهر ماند. او ضمن راه‌ انداختن هیئت وزنه‌برداری و پروبال‌ دادن به این رشته کهن در مشهد، به‌ عنوان رئیس میرآبی که بعد‌ها اداره آب شد، منشأ خدماتی بی‌بدیل بود. در زمان مسئولیت وی دو منبع برای ذخیره و آبرسانی در فصل کمبود آب، در کوهسنگی و قاسم‌آباد ساخته شد.
علاوه بر این، ساخت تصفیه‌خانه در آب‌وبرق، قلعه‌خیابان، رضاشهر و کوی طلاب و لوله‌کشی اساسی 6 محله دیگر مشهد هم از دیگر کار‌های انجام‌ شده در آن دوره است. به خاطر این تلاش‌ها در سال ۱۳۵۴ لقب فرزند آب از طرف هیئت‌ مدیره سازمان آب به مهندس خالدی داده شد. کار ویژه دیگر خالدی در این سال‌ها کشف منابع آب در اطراف مشهد بود که حالا منطقه قاسم‌آباد نام گرفته است؛ نامی که خالدی می‌گفت اتفاقی از روی اسم او انتخاب شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه