«زاوه» مقصد جهانی گردشگری کشاورزی

«زاوه» مقصد جهانی گردشگری کشاورزی

شهرستان زاوه كه به سرزمین طلای سرخ (زعفران) شهرت دارد، علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی فراوان، به خاطر داشتن ظرفیت‌های منحصر به ‌فرد کشاورزی، مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران است.


این شهرستان به مرکزیت «دولت‌آباد» که تا سال 1387 از توابع تربت‌حیدریه بود، در فاصله ۱۷۵ کیلومتری مشهد قرار دارد و از شمال با فریمان، از غرب با تربت حیدریه، از جنوب با رشتخوار و خواف و از شرق با تربت‌جام و باخرز همسایه است.
زاوه از دوره‌های مختلف تاریخی یادگاری‌های بسیاری را در خود جای داده است. تپه‌ها و محوطه‌‌های باستانی كه در نقاط مختلف این شهرستان مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گرفته، حكایت از وجود زیستگاه‌های انسانی مربوط به دوران پیش از تاریخ در این ناحیه دارد و پس از آن نیز زاوه یكی از آبادی‌های پررونق در قلمرو پارتیان بوده است. 
از جمله آثار تاریخی زاوه می‌‌توان به قلعه تاریخی، تپه پیرمراد، مسجد جامع، آب‌انبار و حمام نجف‌خان باقی‌مانده از دوره افشاریه (سال821 هجری قمری)  و همچنین از اماكن زیارتی این شهرستان به امامزاده سلطان حسین واقع در چخماق، بی‌بی شهربانو در 20كیلومتری دولت‌آباد و آرامگاه سلطان سلیمان اشاره كرد. محوطه تاریخی «تپه عمارت» مربوط به دوران پیش از اسلام و آسباد و آسیاب‌های روستای «پطرو» واقع در ۱۵کیلومتری شهر دولت‌آباد نیز از جمله جاذبه‌های این منطقه است که همه ساله گردشگران بسیاری را 
به‌سوی خود جلب می‌کند. در عین حال 
گفته شده شهرستان زاوه بیشترین سطح کشت زعفران در کشور و جهان را دارد. فصل برداشت زعفران باتوجه‌ به داشتن جلوه‌های زیبای بصری از جذابیت بسیاری برخوردار است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه