پسابرجام؛ سند اقدام آمریکا علیه حقوق بشر

نگاهی به اقدام‌های آمریکا علیه ملت ایران پس از توافق 2015

پسابرجام؛ سند اقدام آمریکا علیه حقوق بشر

خروج یکجانبه آمریکا از معاهده بین‌المللی برجام در 18 اردیبهشت ۱۳۹۷ را می‌توان سرآغاز دور جدیدی از اقدام‌های ضدبشری این دولت علیه منافع و حقوق اساسی ملت ‌ایران دانست.


در این مقطع از تاریخ، محدودیت‌ها شامل افراد حقیقی‌ و‌ حقوقی سایر ‌کشورها که با افراد یا شرکت‌های ایرانی تحریم ‌شده مبادله داشتند، شد. 
مهدیه شادمانی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره دلیل اقدام‌های ناقض حقوق بشر آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام علیه ملت ایران به ما می‌گوید: موارد نقض حقوق بشر به واسطه اعمال تحریم‌های‌ ثانویه آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام شامل مواردی مانند نقض حق‌ حیات، نقض حق سلامت، نقض حق توسعه، نقض حق آموزش و اعمال محدودیت در دسترسی به داروهای خاص و تجهیزات پزشکی بود. وی ادامه می‌دهد: اعمال محدودیت پسابرجامی آمریکایی‌ها در مسیر تأمین داروی انسولین جان 
7 هزار بیمار دیابتی ایران را تهدید کرد و چه ‌بسا بخش قابل توجهی دچار کما و تبعات کمبود دارو شدند. شادمانی با بیان اینکه کودکان مبتلا به بیماری ‌پروانه‌ای سند جنایت قطعی آمریکا علیه ملت ایران هستند می‌گوید: از سال 1397 و به دنبال جلوگیری دولت آمریکا از صادرات شرکت‌های سوئدی به ایران شاهد نرسیدن پانسمان این بیماری به مراکز درمان و کنترل این کودکان بودیم که آن‌ها را متحمل شرایط سختی کرد و بین سال‌های 1390 تا 1398 شاهد 
مرگ و میر این کودکان بی‌گناه بوده‌ایم. 
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: تحریم‌های کرونایی آمریکا علیه ایران نیز موضوعی فراموش‌نشدنی است زیرا کاخ سفید در ضدبشری‌ترین اقدام‌های خود مانع رسیدن واکسن به کشور و مانع از خرید دارو از کشورهای اروپایی ‌شد که البته با تلاش دانشمندان داخلی در مدت زمان کمی بر این تحریم‌ها پیروز شدیم. برخورد قهرآمیز و یکجانبه و محدود کردن دسترسی به دارو زمینه‌‌ساز نقض حقوق اولیه ملت ایران در زمینه بهداشت و سلامت شد. شادمانی ادامه می‌دهد: آمریکایی‌ها در خصوص نقض حق آموزش اتباع ایرانی در اروپا نیز طی سال‌های گذشته از هیچ گونه اقدام ضدبشری  فروگذار نکرده‌اند. اعمال محدودیت در مسیر آموزش اتباع ایرانی و محدودیت فروش خدمات و نرم‌افزار به کاربران ایرانی در حوزه رایانه‌ای و علمی شامل این موارد نقض حقوق اساسی علیه ملت ایران می‌شود. 
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: نتیجه این اتفاق‌ها نوعی «خودسانسوری» با رژیم تحریمی بوده که به خشم کشورهای اروپایی دامن زده؛ چرا که شرکت‌های اروپایی را وادار کرده در تصمیم‌گیری به قوانین یک ملت خارجی بر قوانین خود اولویت دهند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه