گرانی بلیت هواپیما و تأخیرهای آزاردهنده

رخدادهای ناخوشایند در آستانه دهه پایانی صفر هر سال تکرار می‌شود

گرانی بلیت هواپیما و تأخیرهای آزاردهنده

بی‌مقدمه باید به این نکته اعتراف کرد که در مقاطعی از سال حاشیه‌های ایجاد شده برای زائران در مشهد موجب می‌شود تا‌شیرینی ناب زیارت در‌کامشان باقی نماند و نکته قابل تأمل‌تر اینکه این اتفاق‌ها نه غیرعادی و نه غیر قابل پیش‌بینی هستند ولی اینکه چرا هر ساله تکرار می‌شوند پرسش ساده اما بی‌جواب بسیاری از افراد درگیر در این موضوعات است.


داستان تکراری بلیت 
زائر جوانی که همراه همسرش چند روز در مشهد بوده و شیرینی آغاز زندگی را با زیارت حرم مطهر امام مهربانی‌ها صدچندان کرده، می‌گوید: خرید بلیت هواپیما ما را خیلی اذیت کرد. جوادی در ارتباط تلفنی با خبرنگار ما می‌افزاید: قیمت‌های شرکت‌ها بسیار بالاتر از قیمت مصوب است و این در حالی است که پیدا کردن همان بلیت گران هم سخت است اما نکته عجیب این بود که وقتی سوار هواپیما شدیم تعدادی از صندلی‌ها خالی بود و برخی از مسافران معتقد بودند پس از ترکیدگی لاستیک چند هواپیما در فرودگاه مشهد به نظر می‌رسد کمتر مسافر می‌گیرند که البته این موضوع باید توسط کارشناسان بررسی شود. 
شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هر ساله در هفته‌های پایانی سال و ایام خاصی مانند دهه پایانی صفر و ولادت امام رضا(ع) بلیت مشهد نایاب و گران می‌شود و با وجود اینکه متولیان این موضوع در بخش‌های مختلف کاملاً می‌دانند قرار است حجم قابل توجهی زائر به مشهد سفر کنند اما هیچ تدبیر تأثیرگذاری صورت نمی‌گیرد.
یوسفی اظهار می‌دارد: اگر به سایت‌های فروش بلیت نگاهی داشته باشید می‌بینید تعداد صندلی‌های خالی هر پرواز به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و با اتمام تعداد اندک اولیه با گذشت مدت کوتاهی مجدداً ظرفیت خالی به تعداد اندک اعلام می‌شود که تنها دلیل این موضوع ارائه بلیت یک پرواز با قیمت‌های متفاوت است و بارها از دیگر مسافران مبلغ پرداختی بابت بلیت را پرسیده‌ام و مشخص شده در فاصله چند ساعت بلیت یک پرواز با چند قیمت فروخته شده است.
 
داستان همیشگی تأخیرها
عده‌ای از مسافران هم از تأخیر غیرمعمول و آزاردهنده پروازها در مشهد گلایه دارند و معتقدند هواپیماها هم در حال تبدیل شدن به اتوبوس‌های بین‌شهری دهه 70 هستند و هیچ اعتمادی به زمان اعلامی برای پروازشان نیست.
اصغری می‌گوید: به دلیل نوع شغلی که دارم ماهی چند بار در مسیر مشهد به تهران پرواز می‌کنم علاوه بر مشکل تهیه بلیت یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاق‌ها تأخیرهای پروازی از فرودگاه مشهد و البته اندکی کمتر در فرودگاه تهران است. بیشتر پروازها از مشهد با تأخیر صورت می‌گیرد که گاهی این تأخیرها پیش از سوار شدن به هواپیما است و در چند مورد هم پس از نشستن در هواپیما مدت نسبتاً زیادی منتظر پرواز هواپیما بودیم و هر بار یک علت برای تأخیر اعلام می‌شود و هیچ توجهی به حقوق مسافران نمی‌شود. 
وی در صحت ادعای خود به اخبار منتشر شده از سوی مدیران این حوزه اشاره کرده و می‌افزاید: بنا به اعلام مدیران استانی 42درصد پروازهای فرودگاه مشهد با تأخیر صورت گرفته است. 

پاسخ به ابهام‌ها 
مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بخش زیادی از انتقادهای مسافران را قبول داریم ولی ذکر این نکته لازم است که مجموعه فرودگاه مشهد در موضوعات مطرح شده سهم چندانی ندارد.
حسن جعفری در پاسخ به انتقاد مسافران از صندلی‌های خالی هواپیماها می‌گوید: در مواقع بحرانی یا پس از بروز اتفاقاتی در یک حوزه معمولاً حاشیه‌های ناخواسته‌ای ایجاد می‌شود. در این مورد نیز پس از بروز چند حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیما معمولاً برخی از مسافران هر اتفاق معمولی را به این موضوع ربط می‌دهند در حالی که اولاً شرکت‌ها با فروش کمتر بلیت متضرر می‌شوند و هیچ گاه حاضر به قبول این مسئله نمی‌شوند ثانیاً به لحاظ منطقی حتی اگر قبول کنیم 20 مسافر کمتر بگیرند تأثیر قابل توجهی در کاهش وزن هواپیما ندارد و نکته قابل توجه اینکه برای کاهش وزن هواپیما راه‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری مانند سوخت‌گیری کمتر یا بارگیری کمتر وجود دارد. 
وی در پاسخ به گلایه دیگر شهروندان برای تأخیرهای غیرمعمول پروازها هم می‌گوید: همان گونه که در هفته جاری اعلام شد از 2هزار و 782 پرواز خروجی که در تیر ماه انجام شده هزار و 177 پرواز با تأخیر انجام شده است که با بررسی‌های صورت گرفته نیمی از تأخیرها به دلیل تأخیر در ورود هواپیماها به مشهد بوده و عملکرد شرکت‌ها و نقص فنی دلایل بعدی تأخیرهاست.
جعفری ادامه می‌دهد: در چهار ماهه نخست سال جاری به ترتیب شرکت‌های چابهار، کیش، قشم، آسمان و آتا بیشترین تأخیرها را داشتند که به این شرکت‌ها اعلام شده نسبت به رفع ایرادهای احتمالی اقدام کنند.
مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در خصوص شایعه کاهش ناوگان هوایی می‌گوید: بر اساس آمار منتشر شده در تیر امسال 5هزار و 571 پرواز در فرودگاه مشهد انجام شده که نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته و همچنین با جابه‌جایی ۵۷۵ هزار و ۹۱۳ مسافر داخلی رشد ۳۵ درصدی به ثبت رسیده است.
در رابطه با میزان پرواز‌ها و جابه‌جایی گردشگران خارجی نیز در مجموع هزار و 189 پرواز خارجی در ماه تیر انجام شده که نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته ۱۹۷ درصد رشد داشته است. در مجموع تمامی پرواز‌های فرودگاه مشهد در تیر امسال نسبت به خرداد ۱۴۰۱ حدود ۱۲ درصد و جابه‌جایی تمامی مسافران نیز ۹ درصد رشد داشته است.

کلام آخر
با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد باید تأکیدی دوباره بر همان نکته ابتدای مطلب داشته باشیم که برای تکرار نشدن   اتفاق‌های پیش آمده باید تدبیر پیش از موعد داشته باشیم. به طور مثال در ساده‌ترین حالت با افزایش ناوگان در ایام خاصی مانند دهه پایانی صفر می‌توان هم از افزایش قیمت بلیت‌ها پیشگیری کرد و هم از تأخیرها کاست. 

خبرنگار: محمدزاده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه