آینده روشن ارتباط با قاره سیاه

سخنگوی وزارت امور خارجه تشریح کرد

آینده روشن ارتباط با قاره سیاه


​​​​​​​سخنگوی وزارت امورخارجه صبح روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برخی جزئیات غیررسمی درز کرده از جزئیات توافق گفت: همچنان در مسیر مذاکره هستیم و روند بعدی هنوز اتفاق نیفتاده است. ناصر کنعانی خاطرنشان کرد: تاکنون تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است و اگر اراده سیاسی را به‌صورت جدی در عمل نشان دهد، می‌توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم.
کنعانی تأکید کرد: حتماً آمریکا و طرف‌های اروپایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند و بر حقوق خود قطعاً می‌ایستیم و تیم مذاکره‌کننده ایران از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد.وی درباره واکنش تهران به پاسخ منفی احتمالی آمریکا اظهار کرد: «پلن بی» ما استمرار تعامل با دیگر کشورها اعم از منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای مبتنی بر منافع و مصالح مشترک خواهد بود.
کنعانی درباره پیشرفت موضوع مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ازنظر ما امکان اجرای تبادل وجود دارد، اما متأسفانه عملکرد طرف مقابل شعاری است، اما آماده‌ایم این تبادل را خارج از چارچوب مذاکرات برجام انجام دهیم.
وی درباره تلاش مقامات آمریکایی برای کوتاه آمدن ایران از موضوع انتقام سخت گفت: ایران از همه امکانات خودش استفاده خواهد کرد که قاتلان این سردار بزرگ را به محکمه عدالت بسپارد.کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره برنامه سفر وزیر خارجه به قاره آفریقا و جایگاه این قاره در سیاست خارجی به‌ویژه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با اشاره به حضور هیئت‌های بلندپایه کشورهای آفریقایی در ماه‌های گذشته در تهران، افزود: سفر آقای امیر عبداللهیان به تانزانیا، مالی و زنگبار در رأس هیئت سیاسی در راستای سیاست خارجی ایران و علاوه بر دیدار با مقامات  سیاسی و اقتصادی، نخستین کمیسیون جامع همکاری‌های دو کشور را برگزار خواهیم کرد.وی گفت: حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. وی در خصوص روند مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم و با توجه به گام های مثبت طرفین امیدواریم این مسیر به نتیجه برسد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه