روی دیگر زیست «سپیدجامگان»

گفت‌وگوی قدس با پزشکانی که برای آرامش بیماران کم‌برخوردار از رفاه و آسایش خود می‌گذرند

روی دیگر زیست «سپیدجامگان»

از میان اخبار تلخ و شیرینی که هر از گاه درباره حوزه پزشکی منتشر می‌شود، خبرهایی هستند که به این حرفه مقدس، حلاوت و تقدس بیشتری می‌بخشند.


​​​​​​​خبرهایی که از ایثار پزشکان در جدال با کرونا حکایت می‌کند و یا روایت‌هایی از تلاش آن‌ها پس از زلزله آذربایجان و سیل سیستان یا حضورشان در گرمای خرماپزانِ کرمان و هرمزگان.
خلاصه آنکه برای آن‌ها تفاوتی نمی‌کند شدت بحران چقدر است یا در کدام منطقه جغرافیایی کشور اتفاق افتاده است. هر جا که باشند با دل و جان به یاری مردم و نجات جان بیماران می‌شتابند. 

پزشکی که خانه و اتومبیل شخصی ندارد 
 زهرا ریاضی، استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و متخصص داخلی و عفونی، یکی از همین پزشکان است. پزشکی 63 ساله که 37 سال سابقه آموزش دانشجویان پزشکی و درمان بیماران را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و با آنکه خانه و خودرو شخصی ندارد، به گفته خودش در این سال‌ها 30 درصد بیمارانش را رایگان ویزیت کرده و تا امروز از هیچ بیمار نیازمندی ویزیت دریافت نکرده است. 
دکتر ریاضی که اکنون مسئول واحد مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان نظام پزشکی تهران و مجری پروژه نذر تخصص در مجمع خیران کشور است و پیشینه همکاری با گروه‌های جهادی حوزه سلامت را دارد به ما می‌گوید: پزشک جامع‌نگر باید علاوه بر طبیب یک حکیم هم باشد تا با نگرش عمیق، به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی بیماران پی ببرد و با توجه به شرایط آن‌ها برایشان دارو و درمان تجویز کند و در صورت نیاز از بیمارانش دست‌گیری کند تا درد و رنج آن‌ها کاهش پیدا کند. 
او می‌گوید: به خاطر دارم وقتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه رفته بودیم به‌قدری امکانات کم بود که به مدت یک هفته امکان استحمام نداشتیم یا در سیل اخیر لرستان که برای کمک به مردم با خودرو به یکی از روستاها رفته بودیم، وقتی در تاریکی شب از روستا به شهر برمی‌گشتیم متوجه شدیم جاده‌ای را که صبح از آن گذشته بودیم آب برده و زمین دچار رانش شده است. او از همکاران بازنشسته‌اش در گروه‌های جهادی می‌گوید که گرچه به دلیل کهولت سن، حضور در آن شرایط برایشان دشوار بوده اما با این حال گاهی جانشان را کف دست گذاشته و برای نجات جان بیماران به ته دره هم رفته‌اند.

نمی‌خواهم کودکی معلول شود 
 امین شاهرخی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و ساکن تهران است. او از سال 1385 تاکنون در 60 اردوی جهاد سلامت در روستاهای استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان و جنوب استان کرمان برای درمان بیماران مناطق مرزی و محروم کشور شرکت کرده است. 
وی که پیشینه  25 سال طبابت دارد به ما می‌گوید: بعضی از کودکان به برخی بیماری‌های مغز و اعصاب مبتلا هستند که اگر در دوران کودکی تشخیص داده شود قابل درمان است اما اگر به موقع درمان نشود ممکن است در نوجوانی موجب معلولیت بیمار تا پایان عمر او شود. به همین دلیل من و همکارانم به مناطق محروم که دسترسی بیماران به پزشک متخصص ممکن نیست اعزام می‌شویم و با ویزیت 50 تا 80 بیمار در هر روز، کودکان این مناطق را غربالگری و در صورت نیاز به درمان، ویزیت می‌کنیم و داروهای آن‌ها را رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. 
دکتر شاهرخی درباره انگیزه خود برای شرکت در اردوهای جهادی سلامت و اعزام به مناطق اظهار می‌کند: من هرگز فراموش نمی‌کنم از سرمایه‌های همین کشور تحصیل کرده و به این جایگاه رسیده‌ام. بنابراین وظیفه خود می‌دانم به بیماران نیازمند مناطق محروم وطنم خدمت کنم تا در حد امکان، کودکی در آینده به دلیل نبود پزشک متخصص مغز و اعصاب در این مناطق دچار بیماری مزمن و یا معلولیت نشود. 

این سبک زندگی، یک انتخاب است 
 بابک خطی، طبیب کودکان و فعال اجتماعی هم به ما می‌گوید از دوران دانشجویی نگاه او به زندگی به شکل اجتماعی بوده و انسان‌ها را مانند حلقه‌های زنجیری وابسته به یکدیگر می‌داند که باید همه آن‌ها از رفاه و آرامش برخوردار باشند و واقعیت این است که هیچ انسانی نمی‌تواند با ایجاد رفاه برای خود و خانواده‌اش از آرامش برخوردار شود، چون آرامش ما در گرو آرامش دیگران است. او می‌گوید: این طرز تفکر و حمایت خانوادگی و حرفه‌ام به من کمک کرد بتوانم همان‌طور که فکر می‌کنم زندگی کنم و البته همراهی همسرم هم در این میان، بسیار مؤثر است.
دکتر خطی علاوه بر شرکت در تیم‌های درمانی که به مناطق محروم و مرزی کشور برای درمان بیماران اعزام می‌شوند و حضور در تشکل‌های مردم‌نهاد برای ویزیت بیماران، هفته‌ای سه روز برای ویزیت کودکان کار و کودکان پناهنده به یکی از مؤسسه‌های خیریه جنوب تهران می‌رود و با همراهی اعضای یکی دیگر از تشکل‌های مردمی به گودهای زباله‌گردی و گاراژهای محل تفکیک زباله برای ویزیت و درمان کودکان زباله‌گرد مراجعه می‌کند. 
او افزون  بر این‌ها، به کمک همسر، خانواده و دوستانش در برخی شهرهای جنوب کشور با اجرای طرح نذر نخل برای خانواده‌های نیازمندی که کودک مبتلا به بیماری نادر دارند، ایجاد شغل کرده است، ضمن آنکه درِ مطب او عصر روزهای غیرتعطیل به روی بیماران باز است و علاوه بر بیماران عادی، کودکان بیماری را که از طریق تشکل‌های مردمی معرفی می‌شوند ویزیت می‌کند. 
این پزشک و همسرش در خانه‌ای اجاره‌ای و با امکانات بسیار معمولی زندگی می‌کنند و خودروشان هم یک پژو 206 مدل سال 93 است. از او می‌پرسم :درآمدتان از پزشکی چقدر است که بخش عمده‌ای از آن را صرف امور خیریه می‌کنید؟ می‌گوید: انتخاب این سبک زندگی یک تصمیم است و هرگز به این فکر نمی‌کنم که اگر به حدی از درآمد رسیدم بیماران نیازمند را به صورت رایگان ویزیت و درمان کنم. درآمدمان در حدی است که فقط بدیهیات اولیه زندگیمان را تأمین می‌کند و درآمد دیگر یا پول پس‌انداز شده‌ای نداریم. با این حال این سبک زندگی را انتخاب کرده‌ام چون با خدمت به کودکان در زندگی احساس آرامش می‌کنم و برای این آرامش هیچ قیمتی نمی‌توان تعیین کرد.

سهم هر روز مادر برای ویزیت رایگان بیماران 
 مهرداد احمدی، مشاور رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پزشک 53 ساله‌ای است که علاوه بر حضور در جبهه سلامت، رزمنده سال‌های دفاع مقدس نیز بوده است. سال چهارم دبیرستان به جبهه رفته و سال65 به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمده است. دکتر احمدی که سابقه22 سال طبابت دارد، در خصوص انگیزه‌اش از ویزیت رایگان بیماران نیازمند می‌گوید: اینکه پزشکان، بیماران نیازمند را رایگان ویزیت می‌کنند پدیده عجیبی نیست. در شرایط فعلی دردمند‌ترین افراد جامعه کسانی هستند که در خانواده، فرد بیماری دارند که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان درمان او را ندارند. من در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و از همان ابتدا پس از قبولی در رشته پزشکی والدینم به من توصیه کردند به یاد داشته باشم وقتی درسم تمام شد باید به مردم و بیماران نیازمند خدمت کنم. مادرم عضو یک خیریه بودند و ایشان از همان سال نخستی که مطب راه‌اندازی کردم روزانه سه تا چهار سهمیه ویزیت رایگان داشتند و بیماران نیازمند را از خیریه برای ویزیت و دریافت داروی رایگان به من معرفی می‌کردند. 

خستگی‌ها، خاطرات شیرین می‌شود
 علی فرجی، پزشک متخصص اطفال است که وقتی با او گفت‌وگو کردم، در «روستای زیارت علی» منطقه «رودخانه» از« توابع رودان هرمزگان» همراه تیم پزشکی مشغول ویزیت بیماران بود. او می‌گوید: از سال 94 تاکنون با عضویت در مؤسسه پزشکی راه ایمان -مؤسسه‌ای که هر دوهفته یک‌بار یک تیم پزشکی متشکل از تخصص‌های مختلف به یکی از مناطق جنوب شرقی کشور یعنی سیستان وبلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان برای درمان بیماران اعزام می‌کند- همراه شدم و اگر توفیق داشته باشم به عنوان متخصص کودکان همراه تیم می‌شوم. 
دکتر فرجی اضافه می‌کند: در بیشتر این مناطق مردم به پزشک متخصص دسترسی ندارند و به لحاظ اقتصادی در شرایطی هستند که امکان مراجعه به مراکز درمانی شهرهای مجاور و یا تهیه دارو برای بیمارانشان فراهم نیست. اما من و همکارانم وظیفه خود می‌دانیم درحد توان به هموطنانمان رسیدگی کنیم. وی که تا کنون در 200 اردوی جهادی سه روزه شرکت داشته و سختی‌ها و خستگی‌های این راه را خاطرات شیرین زندگی حرفه‌ای خود می‌داند، اضافه می‌کند: تیم‌های درمانی که به این مناطق اعزام می‌شوند در هر دوره سه روزه ، 500 تا 2هزار بیمار را ویزیت می‌کنند و با توجه به اینکه در هر اعزام یک داروخانه سیار همراه تیم است در صورت نیاز بیماران به دارو، داروهای آن‌ها رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه