فرصت‌سوزی اقتصادی در آستانه جام‌جهانی

قدس ظرفیت‌های گردشگری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را برای ایرانیان بررسی می‌کند

فرصت‌سوزی اقتصادی در آستانه جام‌جهانی

جام جهانی قطر همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است. این کشور نوامبر و دسامبر سال۲۰۲۲ میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی است.


امیر قطر هنگامی که در آخرین روزهای اردیبهشت سال جاری برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان به ایران سفر کرد از تسهیل فرایند صدور روادید برای تماشاگران ایرانی علاقه‌مند به حضور در جام جهانی قطر خبر داد.
این موضوع در حالی است که چند سالی است کارشناسان ورزشی و میراث فرهنگی درباره گردشگری ورزشی و درآمدی که در بازه‌ی  زمانی برگزاری جام جهانی قطر می‌تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد صحبت می‌کنند. براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال99 میان وزیران وقت این دو وزارتخانه امضا شد برای هر دو وزارتخانه مواردی تعیین شد که در قالب اجرای آن‌ها، گردشگری ورزشی که در ایران به آن توجهی نمی‌شد در جایگاه اهمیت قرار گیرد.

فرصت جزیره کیش
شاید از خود بپرسید جام جهانی قطر چه ارتباطی به افزایش درآمد گردشگری ورزشی در ایران دارد که بخواهیم درباره ضرورت‌های این نوع از گردشگری و استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر بپردازیم؟ پرسش درستی است.
در پاسخ باید گفت: از یک سو براساس برنامه‌ریزی‌ها، ۳۲ تیم فوتبال از سرتاسر جهان پاییز امسال ۶۴مسابقه خود را در قطر برگزار می‌کنند. علاوه بر این، پیش‌بینی شده گردشگرانی از حداقل ۵۰ کشور جهان برای تماشای این دوره از مسابقات که برای آخرین بار با ۳۲ تیم برگزار می‌شود، به این کشور در حاشیه خلیج‌فارس سفر کنند. از سوی دیگر، از چند سال پیش مباحثی در زمینه استفاده ایران از فرصت جام جهانی به‌ویژه جایگاه مناسب و تنوع آب و هوایی و موقعیت مطلوب جزیره کیش مطرح شده است. 
وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حدود دو سال پیش، از تشکیل کارگروه گردشگری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی خبر داد. اگرچه از نتایج فعالیت‌های این کارگروه اطلاعی در دست نیست، اما از همان زمان مسئولان این وزارتخانه بر این باور بوده‌اند که برگزاری جام‌ جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان زمینه‌ها را به منظور استفاده مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور فراهم می‌آورد.
در این چارچوب فرایند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد به کشور در کنار استفاده از ظرفیت‌های ورزشی و تفریحی جزیره کیش در دستور کار قرار گرفت.

کمک به جذب گردشگر از طریق رویدادهای ورزشی
در تفاهم‌نامه‌ای که میان دو وزارتخانه ورزش و جوانان و میراث فرهنگی به امضا رسید، مقرر شد وزارت ورزش و جوانان اقدام‌هایی از جمله برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاران داخلی، گردشگری و صنایع‌‌دستی در تورهای گردشگری ورزشی، حمایت از تأسیس و فعال‌ سازی موزه ورزش، همکاری با وزارت میراث ‌فرهنگی برای شناسایی و ثبت و ترویج آیین‌‌های ملی- ورزشی، سنتی و بازی‌های بومی و محلی اقوام ایرانی، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت ورزشکاران ملی در معرفی جاذبه‌‌های گردشگری کشور با عنوان سفیر گردشگری در رویدادهای بین‌‌المللی، برنامه‌ریزی برای استفاده از صنایع ‌دستی به‌عنوان جایزه قهرمانان و کاپ‌های ورزشی و... را در دستور کار قرار دهد.

درآمد حاصل از گردشگری ورزشی جام جهانی قطر برای ایران چقدر است؟
عضو هیئت علمی گروه گردشگری پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری کشور در گفت‌وگو با قدس از ضرورت افزایش پنج برابری گردشگر خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه خبر می‌دهد و می‌گوید: جام جهانی قطر یک رویداد گردشگری است که می‌تواند برای کشور ما نه تنها هدف برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری بلکه درآمدزایی، ایجاد اشتغال و ارزآوری را برای کشور به دنبال داشته باشد.
دکتر مسائلی با اشاره به رشد گردشگران و ورزشکاران در دوره‌های گذشته جام جهانی و المپیک در کشورهای اروپایی، بیان می‌کند: با توجه به اینکه قطر از نظر تنوع آب و هوایی، برخورداری از امکانات ورزشی و... محدودیت دارد، این فرصت برای کشورهای پیرامونی آن ازجمله ایران، امارات و ترکیه فراهم می‌شود که درآمد گردشگری خود را افزایش دهند. این در حالی است که امارات و ترکیه در سال‌های اخیر زیرساخت‌های بسیاری برای حوزه گردشگری خود ایجاد کرده‌اند و آمادگی جذب گردشگر را دارند.
به گفته وی، اگر ایران بتواند 7میلیون گردشگری که به ترکیه در کنار جام جهانی قطر سفر می‌کنند را جذب کند، 7میلیارد دلار درآمد از گردشگری ورزشی جام جهانی قطر را می‌تواند داشته باشد.
عضو هیئت علمی گروه گردشگری پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری کشور پیشنهادهایی هم درخصوص جذب گردشگر خارجی در پیوند باجام جهانی قطر می‌دهد و می‌افزاید: ایجاد مناطق آزاد گردشگری در یک ماه برگزاری جام جهانی قطر و در نظر گرفتن بنادر و مناطق آزاد کشور ازجمله کیش و قشم، ایجاد شرایط مناسب برای آژانس‌های گردشگری فعال، استفاده از افراد اثرگذار ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در فضای بازاریابی و بازارسازی گردشگری ورزشی و هماهنگی با مسابقات و لیگ‌های مطرح جهان ازجمله ایتالیا برای تبلیغات محیطی میزبانی ایران از گردشگران خارجی در ورزشگاه‌های معروف جهان ازجمله این پیشنهادهاست که می‌تواند از ظرفیت جام‌جهانی قطر به نفع گردشگری ایران استفاده شود.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه