آبرسانی با تانکر در همسایگی مشهد

اهالی علی‌آباد از ساخت و سازهای غیرمجاز و جولان سگ‌های ولگرد انتقاد دارند

آبرسانی با تانکر در همسایگی مشهد

نام روستا را که می‌شنوم، به طور کامل حس فضایی پر از درختان سبز و خانه‌هایی با بافت روستایی است که برایم تداعی می‌شود؛ اما سال‌هاست که تعدادی از روستاها به بافت شهری پیوسته‌اند و بخشی از آن‌ها نیز هنوز در بافت روستایی قرار دارند و این دوگانگی گاهی سبب بروز مشکلاتی می‌شود.


​​​​​​​نمونه عینی این مسئله را می‌توان در همسایگی شهرهای بزرگ مشاهده کرد که در ادامه به یکی از این موارد اشاره می‌کنیم؛ چون تعدادی از اهالی روستای علی‌آباد - جاده سیمان و به ویژه خیابان امام حسین و رسالت در تماس‌های پی‌در‌پی خواستار انعکاس و پیگیری مشکلات این منطقه شدند.

از تجمع زباله‌ها تا سگ‌های ولگرد
یکی از ساکنان علی‌آباد می‌گوید: به دلیل تجمع زباله‌ها و جمع‌آوری نکردن به موقع آن‌ها، سگ‌های ولگرد دراین منطقه پرسه می‌زنند و بارها به مردم اینجا حمله کرده‌اند.
یکی از بانوان این منطقه که  چند روز پیش دچار گاز گرفتگی و حمله پنج سگ شده بود، بیان می‌کند: چند روز پیش صبح که برای انجام کاری از منزل خارج شدم، پنج سگ ولگرد وحشی به من حمله کردند و علاوه بر گازگرفتگی شدید در ناحیه پا، این موضوع سبب تألمات روحی زیادی برایم شد و در بیمارستان بستری شدم .
وی می‌افزاید: این اتفاق متأسفانه برای چند کودک، پیرمرد و پیرزن رخ داده است؛ اما با وجود بارها تماس با شهرداری، بخشداری، دهیاری 
و... هیچ کدام پاسخگو نبوده‌اند و تاکنون پیگیری انجام نشده است .
یکی دیگر از اهالی با گلایه از نبود جایگزین دهیار جدید تصریح می‌کند: متأسفانه منطقه ما بیش از سه ماه است که فاقد دهیار است. مگر تودیع و معارفه یک دهیار چقدر نیاز به زمان دارد و طی این پروسه، تکلیف مشکلات یک منطقه چیست؟

آبرسانی با تانکر
یکی دیگر از ساکنان علی‌آباد از نداشتن آب گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: در این منطقه ما آب شرب نداریم و هفته‌ای دو الی سه مرتبه با تانکر برای مردم این منطقه آب آورده می‌شود و اگر همان روز و ساعت در منزل نباشیم، بدون آب باید زندگی را بگذرانیم .
وی با بیان آنکه در این منطقه یک طرف کوچه را می‌گویند جزو بافت است و قسمت دیگر را اعلام شده جزو بافت نیست، بیان می‌کند: متأسفانه این موضوع سبب بروز مشکلات جدی شده است. تجمع زباله‌ها، نبود آب و وجود سگ‌های ولگرد، آسیب‌های زیادی به مردم می‌زند حتی بچه‌های کوچک زیادی دچار سالک شده‌اند.
وی تأکید می‌کند: اگرچه این روستا جزو بافت محسوب می‌شود؛ اما بخشی از آن هنوز دچار مشکلاتی چون نبود آب و گاز است و مجبوریم از کپسول گاز و پیک‌نیک‌های گاز استفاده کنیم که تهیه آن هم خود پروسه‌ای دارد.
وی تصریح می‌کند: سال گذشته برای دریافت حق انشعاب‌های آب، برق و گاز باید ۹ میلیون تومان پرداخت می‌شد و امسال این رقم به ۱۳میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند به هیچ وجه امکان پرداخت این رقم را ندارند.
او با بیان آنکه کنتور آب و ستون‌های برق گذاشته شده و نیاز به حفاری ندارد و این منطقه جزو بافت محسوب می‌شود؛ اما فاقد امکانات شهری است، اظهار می‌کند: علت آنکه می‌گویند این کوچه جزو بافت نیست، نمی‌دانیم و متأسفانه بچه‌های این منطقه در کوچه‌های پر از خاک که مسیر تجمع سگ‌های ولگرد و تجمع زباله‌هاست، بازی می‌کنند که متأسفانه حوادث و بیماری‌های زیادی را به همراه دارد.

ساخت و ساز غیرمجاز، ریشه مشکلات است
بخشدار مرکزی شهرستان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اعتبارات و محدوده‌ها می‌گوید : بیشتر روستاهای جاده سیمان در حریم شهر قرار دارند و دهیار نمی‌تواند اعتباری را خارج از محدوده روستا هزینه کند. البته این موضوع نافی انجام وظایف نیست.
محسن بخشی در مورد آسیب رساندن سگ‌های ولگرد در این منطقه تأکید می‌کند: البته این تذکر را داده‌ام که اگر حیوانی حتی خارج از بافت قرار گرفت، آن را بگیرند و بلافاصله و دوباره این تأکید را انجام خواهم داد تا به سرعت این مشکل حل شود.
وی در ادامه در مورد مشکل بی‌آبی نیز بیان می‌کند: در ورودی شهر مشهد از سمت جاده سیمان و یا کلات، آب‌ها رهاست و با فاضلاب‌های رها شده کنار جاده مواجه هستیم. این در حالی است که بارها با شهرداری و جهاد وارد مذاکره شده‌ام که برای حل این معضلات تدبیری اندیشیده شود؛ اما متأسفانه پای کار نیستند.
وی می‌افزاید: آب هست؛ اما به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه و بدون مجوز است که در همان منطقه‌ها برخی قسمت‌ها فاقد آب هستند.
محسن بخشی با تأکید بر این نکته که وجود درختان زیاد در منطقه نشانه بارز وجود آب است، بیان می‌کند: همه این آب‌ها از انشعاب‌های غیرمجاز تأمین می‌شود و این انشعاب‌ها را چه کسی می‌دهد؟ آقایان دهیار، آب‌بان، مسئول و... یعنی خودش دارد آب دزدی می‌دهد و این‌گونه است که عده‌ای با مشکل آبرسانی مواجه‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: نظارت به شدت کاهش یافته است. انشعاب‌های غیرمجاز پیگیری و قطع نمی‌شوند. به همین دلیل است که عده‌ای از اهالی از داشتن آب شرب محروم می‌شوند.

افزایش غیر‌مجاز‌ها
بخشدار مرکزی شهرستان مشهد تصریح می‌کند: این تقاضا را هم ما از شهروندان داریم که در مورد برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز همکاری کنند؛ چرا که افزایش غیرمجازها تأثیر مستقیمی بر زندگی ساکنان قدیمی و مجاز روستا دارد. 
بخشی تأکید می‌کند: با دادن امتیازها به خارج از بافت به شدت مخالف هستم و چنین چیزی امکان ندارد که یک طرف کوچه در بافت و سمت دیگر آن داخل بافت قرار نداشته باشد و وجود چنین شرایطی نشانه ساخت و ساز غیرمجاز است. بر همین اساس باید با ساخت و سازهای بی‌رویه مقابله شود تا پس از آن توقع خدمات نداشته باشند.
وی در پایان قول‌های مساعدی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، پیگیری صدور حکم دهیار و تأمین آب شرب پایدار و جمع‌آوری انشعاب‌های آب غیرمجاز داد.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه