عقب ماندگی خراسان رضوی در سرانه فضای آموزشی

در نشست مدیران آموزش و پرورش و خیران مطرح شد

عقب ماندگی خراسان رضوی در سرانه فضای آموزشی

قرار است در پویش ملی آجر به آجر با عنوان صحن حرم مدرسه‌ام، هشت مجموعه آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) در کشور ساخته شود.


​​​​​​​مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: از مجموع این هشت پروژه که همزمان با دهه کرامت ساخت آن‌ها آغاز شده است، یک پروژه در استان خراسان رضوی در حال ساخت است که خیران می‌توانند حتی با پرداخت هزینه خرید یک آجر در این پویش شرکت نمایند. جواد روحانی افزود: آموزش و پرورش استثنایی متولی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و در حال حاضر هفت گروه را زیر پوشش داریم که بر اساس تعریف جدید، 23 گروه را شامل می‌شود.
وی اظهار کرد: در استان خراسان رضوی 18هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه زیر پوشش خدمات ما در 250 واحد آموزشی و خدماتی هستند که مشهد با حدود 5 هزار دانش‌آموز، بیشترین تراکم جمعیتی را دارد.

ریزش 100 تا 150 نفری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در مورد بازماندگان از تحصیل در حوزه آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که در بحث آموزش برای دانش‌آموزان استثنایی به وجود آمد و در عمل کار خاصی نمی‌توانستیم برای آن‌ها انجام دهیم، بحث بازماندگی از تحصیل این دانش‌آموزان بیشتر به چشم آمد؛ اما در حقیقت هر سال بین 100 تا 150 نفر از دانش‌آموزان یک یا دو ماه به مدرسه می‌آیند و دیگر ادامه نمی‌دهند و ترک تحصیل می‌کنند. با این وجود تلاش ما این است تا شرایطی را ایجاد کنیم که تعداد بیشتری از این دانش‌آموزان موقعیت تحصیلشان فراهم شود و بتوانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.
وی ادامه داد: یکی از اقدام‌هایی که پس از تفاهم‌نامه ما با شهرداری مشهد برای سال جدید اجرایی خواهد شد و شهرداری همراهی خوبی با ما داشته این است که دانش‌آموزان استثنایی مشهد برای سال جدید نیاز به پرداخت هزینه رفت و آمد نخواهند داشت و شهرداری مشهد هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد. این یک اقدام خوب برای رفع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانش‌آموزان ما در این حوزه است.
مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی همچنین در مورد تعداد پروژه‌های در دست ساخت این اداره در استان گفت:  در مجموع 40 پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که از 10 تا 90درصد پیشرفت دارند که با این شرایط امیدواریم با همکاری اداره کل نوسازی مدارس 6 یا هفت پروژه تا اول مهر به بهره‌برداری برسد.

ریز و درشت از آمار ساخت و سازهای آموزشی استان
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز با اشاره اینکه این مجمع از سال 77 فعالیتش را به عنوان نخستین استان شروع نمود، اظهار کرد: تا امروز 5هزار و 200 پروژه با 25 هزار کلاس درس به همت خیران استان ساخته شده که از این نظر در کشور رتبه نخست را داریم.
رنجبر افزود: تنها در سال 1400 در استان 194پروژه فضای آموزشی با 700 کلاس درس با 82‌هزار مترمربع فضا توسط خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی ساخته شده است که این میزان در پنج ماهه اول سال تاکنون 65 تفاهم‌نامه جدید برای ساخت فضاهای جدید بوده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: توجه به این مهم، یکی از اولویت‌های ما در مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که البته با توجه به شرایطی که فضاهای آموزشی در حاشیه شهرهای بزرگ به ویژه در مشهد شاهد آن هستیم، لزوم رسیدگی و توجه به این موضوع نیز جزو برنامه‌ریزی‌های پیش روی ماست.
رنجبر همچنین اظهار کرد: با وجود فعالیت‌های بسیار زیادی که در حوزه ساخت فضاهای آموزشی در استان صورت گرفته است؛ اما در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان یک مترمربع از متوسط فضای آموزشی کشور عقب است که اگر بخواهیم این را با میزان فضای استاندارد که 2/8 مترمربع است، مقایسه کنیم باید گفت حدود 3 مترمربع سرانه فضای آموزشی استان با استاندارد آن فاصله دارد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه