هدف، «دوگین پدر» بود؟

پشت پرده ترور در یک بزرگراه مسکو

هدف، «دوگین پدر» بود؟

بامداد یکشنبه سی‌ام مرداد ماه به وقت محلی، خودرویی در یکی از بزرگراه‌های مسکو منفجر شد و شعله‌های آتش، جان یک دختر جوان روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی را ستاند. اما آنچه این ترور و قربانی‌اش را بر سر زبان‌ها انداخت نه نام آن دختر، بلکه نام و شهرت پدرش بود.


​​​​​​​زیرا جانباخته ترور، «داریا» دختر الکساندر دوگین بود. در پی این ترور، آندری کراسنوف، از نزدیکان خانواده دوگین به خبرنگار خبرگزاری تاس گفت: خودرویی که منفجر شد و «داریا» در آن جان باخت، خودرو پدرش الکساندر دوگین بود. معنای این سخن، آن است که-شاید- هدف ترور، دوگین بوده است. اما الکساندر دوگین کیست؟

اتاق خاص در طبقه چهارم دانشکده
اگر گذار شما به دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه مسکو بیفتد، در طبقه چهارم آن، اتاق‌هایی در دوسوی راهرو می‌بینید که روی در یکی از آن‌ها تابلویی است که رویش نوشته شده: «مرکز پژوهش‌های محافظه‌کارانه». در این اتاق، مرد میانسالی در لابه‌لای انبوهی از کتاب‌ها و فنجان‌های نیمه خالی قهوه نشسته که ریش بلند خاکستری‌اش شما را به یاد شخصیت‌های داستان‌های کلاسیک روسیه می‌اندازد، الکساندر دوگین؛ استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه دولتی مسکو. اما عنوان‌ و سمت‌  علمی چیزی نیست که ما را به شناخت شخصیت آقای دوگین برساند.
الکساندر گلییویچ دوگین را  بیشتر با این گزاره‌ها می‌شناسند: مغز متفکر و مشاور فرهنگی پوتین، طراح سیاست تمدنی جدید روسیه، بنیان‌گذار و رهبر حزب اوراسیا، و پدر نظریه جنبش اوراسیاگرایی (اروپا-آسیای نو).

دوگین و ایران
دوگین نزد ایرانیان، نام چندان ناشناسی نیست. او در سال‌های اخیر بارها به ایران سفر کرده است. در سفرسال ۹۱، با مصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی -از استادان و فلسفه‌دان‌های برجسته ایرانی- دیدار و گفت‌وگو کرد. دوگین بعدها نیز به ایران سفر کرد که میزبان اصلی او زنده‌یاد نادر طالب‌زاده -فعال رسانه‌ای از خاستگاه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی- بود. اما سفر بهمن ماه ۹۴ دوگین به قم حسابی خبرساز شد؛ آنجا که در فرهنگستان علوم اسلامی گفت: «بی‌نهایت خوشحالم که به مقر اصلی مبارزه با مدرنیته آمده‌ام. من زندگی خودم را وقف این کرده‌ام، زیرا برای من، مدرنیته یعنی شیطان».
در غرب، دوگین که سمت و عنوان رسمی‌ای در کرملین ندارد، شخصیت محبوبی نیست. از آنجا که او پیوسته بر روحیه ملی‌گرایی و تقویت هویت کلیسای ارتدوکس و نیز تشدید رقابت با سرمایه‌داری یهودی می‌دمد، رسانه‌های جریان اصلی در غرب، انگ «یهودی‌ستیز» را به وی می‌چسبانند. برخی رسانه‌های غربی نیز دوگین را «دوست خوب جمهوری اسلامی» نام داده‌اند. 
با این همه، به نظر می‌رسد آقای دوگین در راستای ترویج نظریه «اوراسیا»گرایی‌اش هیچ ابایی ندارد که آشکارا  درباره جایگاه ایران سخن بگوید؛ او دراین باره می‌گوید: «ایران یک تمدن خاص و کشور مستقل قدرتمند است که در رویکرد اوراسیاگرایی، نقش کلیدی دارد».

خبرنگار: بهروز فرهمند

برچسب ها :
ارسال دیدگاه