در آرزوی تشکیل مرکزی برای ترجمه متون شیعه

پرونده ویژه درگذشت مرحوم انصاریان

در آرزوی تشکیل مرکزی برای ترجمه متون شیعه


​​​​​​​عنصر اصلی برگرداندن کار، ترجمه است. شما چگونه مترجمان خود را انتخاب می‌کنید؟

در ابتدا عرض کنم در این‌باره به قدری متأثر هستم که حد ندارد. شاید بیش از 30سال است که به هر مقام، نهاد، انجمن، بیت‌ و سازمان فرهنگی و به هر کس می‌رسم خواهش می‌کنم مدرسه‌ و دانشکده‌ای برای تربیت مترجم متخصص در ترجمه متون شیعه به زبان‌های لاتین تشکیل دهند. این مسئله امری ضروری برای دنیا و اسلام است. در کل حوزه‌های علمیه 20 مترجم متخصص بدست نمی‌آید. کسانی هم که دست به این کار می‌زنند، معدودی از طلاب خارجی هستند. البته آن‌ها هم مترجم حرفه‌ای نیستند. علاوه بر اینکه ترجمه نیز نه یک حرفه، بلکه یک سلیقه، هنر و امر خدادادی است. ترجمه از تألیف بسیار مهم‌تر است و کار هر کسی نیست. 
به‌خصوص اینکه ما در حال حاضر در یک اصطکاک بزرگی میان مترجمان حوزوی و دانشگاهی هستیم. مترجمان حوزوی، علوم اسلامی را به‌خوبی می‌دانند اما با ادبیات اصیل انگلیسی آشنا نیستند و نمی‌توانند کتاب‌ها را به‌خوبی برگردانند. اما مترجمان دانشگاهی به زبان انگلیسی تسلط بسیار خوبی دارند اما دانسته‌های دینی اندکی دارند. مشاهده شده گاهی نتوانسته‌اند عبارت «نجم‌الثاقب» را تلفظ کنند تا بتوانند آن را به املای انگلیسی بنویسند. این اختلاف بزرگ‌ترین ضربه را به ما زده‌ است. 
من عنوان کردم 400 کتاب به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر کرده‌ام اما شاید از ترجمه 10 عنوان آن‌ها هم راضی نباشم. گزارش‌هایی که می‌رسد و دوستانی که اخبار را می‌آورند، تا 70درصد محتوای کتاب‌ها را تأیید می‌کنند و بقیه‌اش نقصی است که دارد مرا می‌کشد. نمی‌دانم در این‌باره مسئولیت شرعی دارم یا نه؟ واقعاً متأثرم مبادا در پیشگاه الهی مسئول باشم چرا فلان روایت را با ترجمه اشتباه به دست مردم داده باشم که در ذهن مخاطب انحراف ایجاد کرده است. من نتوانستم مترجم مورد نظرم را پیدا کنم. 

در گذشته و امروز چه مؤسسه‌هایی به ترجمه متون شیعی به زبان‌های لاتین اهتمام داشته‌اند؟
در گذشته مؤسسه بعثت مربوط به آقای اسلامی و مجمع جهانی خدمات اسلامی بسیار فعال بودند که البته کارهایشان کم شده است. استاد سیدهادی خسروشاهی مؤسسه‌ای برای این امر داشت که الان گویا این کار را انجام نمی‌دهند. مؤسسه محترم در راه حق کارهایی می‌کرد که امروز دیگر انجام نمی‌دهد. مؤسسه نبأ نیز فعالیت‌هایی می‌کرد که الان یا انجام نمی‌دهد یا خیلی کم انجام می‌دهد. مؤسسه امام حسین(ع)به مدیریت دکتر طباطبایی فعالیت‌هایی داشت که الان کم شده است. مؤسسه امام علی(ع) تحت نظارت حجت‌‌الاسلام شهرستانی وابسته به آیت‌الله سیستانی و مؤسسه مربوط به آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری و بعضی دیگر. این‌ها مؤسسه‌های غیردولتی بودند. اما مؤسسه‌های دولتی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند عبارت‌اند از جامعه المصطفی العالمیه، انتشارات الهدی، وزارت ارشاد، بخش‌های فرهنگی وزارت خارجه، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ‌مجمع تقریب مذاهب اسلامی. در پاکستان و هند هم مؤسسه‌های زیادی هستند که این کار را انجام می‌دهند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه