چرا کوفه نتوانست به آینده منسجم تمدنی فکر کند؟

در برنامه تلویزیونی سوره بررسی شد

چرا کوفه نتوانست به آینده منسجم تمدنی فکر کند؟

اصغر طاهرزاده میهمان یازدهمین شب از فصل کوفه برنامه سوره بود.


به گزارش فارس، وی در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه کوفه از یک سو سطح بالایی از تفکر داشت و از سوی دیگر در برابر شام مرعوب بود، گفت: اگر از خودمان نگهبانی نکنیم این نحوه نخبگی می‌تواند موجب خودبینی در بین‌ ما شود. کوفه چشم‌اندازی در برابر آینده خود ندید چرا که جامعه منسجمی نبود که بتوان آن را یک جامعه دانست. کوفه موحد بود، اما به جای حیات قدسی به قبیله‌‌های خود فکر می‌کرد.
طاهرزاده کوفیان را سرگردان در برابر پیشنهادهای امام خواند و بیان کرد: کوفه دربرابر خودش بلاتکلیف بود، چرا که در بستر انتخاب و اتحاد کم آورده بود. کوفه سرگردان بود چون می‌دانست چه چیزی خوب بود اما نمی‌توانست درباره آن تصمیم بگیرد. کوفه با این حال از همه‌ شهرهای دیگر برتر بود. حتی در زمان امام حسین(ع) همین بود. نه مکه و نه مدینه از امام دعوت نکردند و همراه امام نشدند و کوفه از همه شهرهای دیگر در حیات دینی برتر بود. همین کوفه محل استقرار امام زمان(عج) پس از ظهور خواهد بود.
این کارشناس برنامه سوره، این پرسش را مطرح کرد که آیا اراده‌ای از سوی خدا برای پیروزی توحید بر شرک مطرح است یا خیر و در ادامه گفت:‌ نبود درک تاریخی این مسئله، سبب ترس از سپاه شام بود؛ در حالی که جنگ بین کوفه و شام نبود بلکه جنگ بین نگاه توحیدی و غیرتوحیدی بود.
وی با اشاره به این گفته از امام خمینی(ره) که این قرن، قرن نابودی ابرقدرت‌هاست، بیان کرد:‌ اراده خداوند بر این است که اسلام در یک مقطع تاریخی به ظهور برسد و این را باید درک کنیم؛ این مسئله در مورد انقلاب خودمان هم صدق می‌کند چرا که ذات انقلاب ما نیز توحیدی است.
وی با بیان اینکه کوفیان آینده‌ای برای خود نمی‌شناختند، به همین خاطر سرگردان شدند، تصریح کرد: قبیله‌گرایی و گروه‌گرایی ناخودآگاه موجب محدود شدن تفکر ما می‌شود و تنها به منافع خود فکر می‌کنیم؛ کوفه هم این نقطه ضعف را داشت و به همین خاطر نمی‌توانست به آینده منسجم تمدنی فکر کند. عجیب نیست که بدانیم دوستدارترین دوستان اهل بیت و دشمن‌ترین دشمنان در کوفه بودند چرا که کوفه شهری ساختگی بود و روحی واحد نداشت. در همین زمینه باید بدانیم فقط ایرانی بودن برای داشتن روحی واحد کافی نیست و ایران به همراه تشیع و انقلاب اسلامی، می‌تواند در ما وحدت ایجاد کند.
طاهرزاده در بیان تفاوت‌های رهبری امام علی(ع) و معاویه گفت: حضرت علی بُعد مسلمانی را در نظر داشتند اما معاویه حاضر بود عربیت را تقویت کند و رهبری این بُعد از انسان‌ها را برعهده بگیرد و کوفیان بسیاری با برجسته‌تر کردن عربیت، از رهبری امام علی(ع) محروم شدند. امام با روح توحیدی خود نمی‌توانست عربیت را تقویت کند. امروز هم ولی فقیه، هدایت نیروهای توحیدی را برعهده دارد. ولایت فقیه مردم را به معارف اسلامی دعوت می‌کند و دین است که اجازه می‌دهد دیگران هم بدون سخت‌گیری زندگی کنند.
وی با بیان اینکه کوفه تکلیفش با خودش مشخص نبود به همین خاطر نخبگان زیاده‌خواه شدند، گفت:‌ کوفیان نمی‌توانستند به چشم‌اندازی که اسلام مقابل آن‌ها گشوده بود نظر کنند و همین مسئله سبب شد امویان تلاش کنند صحنه کربلا را به بی‌آینده‌ترین حالت ممکن تبدیل نمایند. خشونت در صحنه کربلا نتیجه همین مسئله بود چرا که از آینده‌دار بودن این حرکت نگران بودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه