ماندن در کشتی امام حسین(ع)

ماندن در کشتی امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام علوی تهرانی


​​​​​​​اگر من بخواهم سوار کشتی نجات امام حسین(ع) شوم باید به دنبال بقای دین باشم. در این راه اولاً باید بدانم دینم را از چه کسی بگیرم، ثانیاً بدانم دینم را چگونه محافظت کنم و ثالثاً برای سلامت دینم دائم آن را بسنجم. شما سالانه خودرو خود را برای آزمایش‌های مختلف فنی می‌برید و گواهی دریافت می‌کنید. دین خود را هم باید عرضه کنید تا از سلامت آن باخبر شوید. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که خود فقیه است، نزد امام هادی(ع) می‌رود و دین خود را عرضه می‌کند و به ایشان می‌گوید توحید این است، امامت این است، از معاد و اخلاقیات این‌ها را می‌دانم و... که در نهایت حضرت می‌فرماید ثبتک الله.
پس نخست باید دین خود را تنها از کتاب خدا و عترت گرفت. علما مروج و مبلغ دین هستند اما دین از ناحیه پیامبر(ص) رسیده است پس هر گزاره دینی که بخواهیم چه به آن اعتقاد پیدا کنیم و چه عمل کنیم، باید مستند قرآنی یا روایی داشته باشد. 
برای حفظ سلامتی دین باید آن را عرضه کنم؛ یعنی هر از گاهی عیب‌یابی کنم تا مشکلی در اعتقاداتم ایجاد نشود. در قرآن داریم افرادی ایمان می‌آورند اما ایمان آن‌ها همراه با شرک است. در این صورت این افراد هر کار خیری هم انجام بدهند پذیرفته نیست. یکی از مصادیق رایجش این است که برخی برای آنکه از فرد دیگری تشکر کنند، می‌گویند اگر تو نبودی، من با خاک یکسان شده بودم. پس خدا کجاست؟ پس لازم است، دین را عرضه کنیم و برای این عرضه دین، باید عالم ربانی پیدا کنیم و آن‌ گاه عامل به دین باشیم. بهای دین را باید پرداخت کرد. این ‌طور نیست که دین‌داری آسان باشد. گاهی برخی برای آنکه افراد را جذب کنند، می‌گویند دین‌داری آسان است، در حالی که اگر پیغمبر(ص) می‌خواست مردم را جذب کند نمی‌گفت قولوا لااله‌الّاالله تفلحوا یعنی همان اول ریشه بت‌پرستی را بزند، بلکه چون مخاطبانش همه بت‌پرست بودند باید اول اعتماد آنان را جلب می‌کرد بعد آرام آرام می‌گفت اما پیغمبر(ص) از همان اول تبر را زد. پس دین‌داری سخت است. در روایت‌ها زیاد داریم که در آخرالزمان دین‌داری مثل نگه داشتن خارهای درشت و ضخیم در دست است.
اگر بخواهیم سوار کشتی شویم باید دین‌شناس شویم. دین‌شناسی یعنی تعامل با دین به صورت درسی نه ارثی یعنی یک گام از گذشته خود جلوتر برویم. بسیاری از آدم‌های متدین، دینشان ارثی است بنابراین زمانی که به شبهات و شهوات برمی‌خورند، مشکل پیدا می‌کنند اما اگر دین‌شناسی ما درسی شد، فرد خود را به دیوانگی هم می‌زند تا دینش را حفظ کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه