درخشش استان در کنکور نیازمند فوق برنامه‌های مدیریتی

7 دانش‌آموز خراسان رضوی در بین برترین‌های امسال

درخشش استان در کنکور نیازمند فوق برنامه‌های مدیریتی

به رسم هر سال پیش از انتشار نتایج اولیه کنکور اسامی برترین‌های کنکور 1401 دیروز اعلام شد. در فهرست اعلامی پنج گروه آزمایشی، دانش‌آموزان خراسان رضوی در رشته‌های زبان‌های خارجی، علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فنی در کنکور امسال در بین رتبه‌های تک‌رقمی قرار گرفتند.


​​​​​​​در رقابت علمی کنکور امسال و در رشته زبان‌های خارجی امیرحسن کیوانی از مشهد در رتبه دوم این رشته قرار گرفت. در گروه علوم انسانی نیز پس از سیده‌مهرناز سیدی از مشهد که به رتبه سوم دست یافت پرهام سنکیان از مشهد پنجم شد و احسان کلاته عربی از مشهد رتبه ششم این گروه را به خود اختصاص داد.
شایان بقائی‌نژاد از مشهد و سبحان لطفی از نیشابور در آزمون رشته علوم ریاضی و فنی امسال به ترتیب نهم و دهم شدند و در نهایت در گروه علوم تجربی سیدعلی علوی خوشحال از سبزوار به رتبه نهم دست پیدا کرد.

کنکور 95 و 97 بهترین نتیجه برای خراسان رضوی
نتایج برترین‌های کنکور و مقایسه‌ای اجمالی بین سال‌های 1391 تا 1401 در 10 کنکور اخیر نشان از فراز و نشیب‌های زیادی برای دانش‌آموزان خراسان رضوی در کسب رتبه‌های برتر گروه‌های آزمایشی دارد.
رقابت کنکور در سال 91 در بخش برترین‌ها برای دانش‌آموزان خراسان رضوی با یک رتبه پنجمی در رشته ریاضی و سه رتبه چهارم، هفتم و نهم در گروه علوم انسانی خاتمه یافت.
سال 92 در گروه علوم تجربی یک رتبه پنجمی برای دانش‌آموزان استان بدست آمد، دوم گروه زبان‌های خارجی هم از خراسان رضوی بود و نهم علوم انسانی نیز به دانش‌آموزان این استان رسید.
کنکور سال 93 برای خراسان رضوی چندان پرثمر نبود و تنها در رشته زبان‌های خارجی یک رتبه دومی و در گروه علوم تجربی یک نهمی عاید دانش‌آموزان این استان شد.
اما در کنکور 94 در بخش برترین‌ها یکی از بدترین نتایج برای خراسان رضوی رقم خورد و دانش‌آموزان این استان در هیچ گروهی نتوانستند رتبه تک‌رقمی بدست آورند!
یک سال بعد اما در رقابت کنکوری‌های 95 برخلاف سال پیش از آن یکی از بهترین نتایج برای خراسان رضوی بدست آمد؛ به گونه‌ای که نفرات اول و دوم رشته علوم تجربی هر دو از این استان بودند و در گروه علوم انسانی نیز رتبه‌های ششم و دهم را دانش‌آموزان خراسان رضوی به خود اختصاص دادند.
سال 96 مجدد سناریوی شکست برای کنکوری‌های خراسان رضوی مانند سال 94 تکرار شد و هیچ دانش‌آموزی از این استان نتوانست در بین تک‌رقمی‌های کنکور قرار بگیرد!
اما نتایج سینوسی دانش‌آموزان خراسان رضوی دربین برترین‌های کنکور یک بار دیگر در سال 97 تکرار شد و بهترین نتیجه در 10 دوره اخیر برای آن‌ها رقم خورد به نحوی که نفرات اول، دوم و هشتم کنکور علوم تجربی هر سه از خراسان رضوی بودند و در رشته زبان‌های خارجی نیز رتبه اول به خراسان رضوی رسید.
سال 98 خراسان رضوی تنها در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی رتبه تک‌رقمی داشت که در علوم تجربی ششم و در ریاضی رتبه هفتم بدست آمد.
در کنکور 99 دو نفر از خراسان رضوی در بین برترین‌ها قرار گرفتند که نفر دوم رشته ریاضی و دهم علوم انسانی بودند.
در نهایت کنکور 1400 با رتبه 4 و 6 رشته ریاضی، ششم رشته علوم انسانی و رتبه دوم گروه زبان‌های خارجی برای دانش‌آموزان خراسان رضوی پایان یافت.
برداشت نهایی از نتایج برترین‌های 10 دوره اخیر کنکور در خصوص عملکرد دانش‌آموزان خراسان رضوی می‌تواند این باشد که دانش‌آموزان رشته علوم تجربی پیشتاز بهترین نتایج بودند و داوطلبان گروه هنر ضعیف‌ترین نتایج کنکور 10 سال گذشته برای قرار گرفتن در بین برترین‌ها را داشته‌اند.

کلام آخر
با نگاهی به عملکردهای ذکر شده این پرسش مطرح می‌شود که آیا خراسان رضوی با توجه به سهم قابل توجه جمعیتی خود (و به تبع آن آمار دانش‌آموزی) از جمعیت دانش‌‌آموزی کشور شرایط مطلوبی دارد؟ 
آنچه مسلم است کسب چند رتبه اول تا پنجمی در 10سال اخیر نمی‌تواند کارنامه قابل دفاعی برای متولیان حوزه آموزشی باشد و لازم است برنامه‌ریزی‌های بیشتری برای ارتقای رتبه علمی دانش‌آموزان این استان صورت بگیرد؛ چراکه بی‌تردید همین افراد در آینده نه چندان دور بسته به رشته تحصیلی که دارند در داخل استان و یا خارج از استان عهده‌دار وظایفی می‌شوند و باید به ارائه خدمات بپردازند و داشتن مدیران کارآمد خراسانی نقش مستقیمی در توسعه استان در بخش‌های مختلف خواهد داشت.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه