افزایش شمار مالباختگان سایبری در حوزه رمزارز‌ها

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد

افزایش شمار مالباختگان سایبری در حوزه رمزارز‌ها

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از افزایش چشمگیر کلاه‌برداری به روش‌های متعدد از جمله پانزی و هرمی در حوزه رمزارزها خبر داد.

افراد زودباورهدف اول کلاهبرداران
به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشريح خبر گفت: پس از افزایش نسبتاً قابل توجه قیمت رمزارزها به ویژه بیت‌کوین کلاهبرداران با روش‌های متعددی در کمین افراد زودباور نشسته و با پهن کردن دام‌های خود سرمایه‌های افراد را به یغما می‌برند.
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: با توجه به حجم قابل توجهی از وقوع کلاه‌برداری‌ها معروف به پانزی و تشکیل تعداد چشمگیری از پرونده‌ها با موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها موجب بالا گرفتن خطر شیوع این کلاه‌برداری در سطح جامعه شده است.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: قربانیان این کلاه‌برداری که غالباً تطمیع و به دنبال دریافت سودهای چند صددرصدی به ازای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها بدون پرداخت کمترین مالیاتی می‌گردند، اکنون در پلیس فتا به دنبال راه چاره‌ای برای بازگرداندن سرمایه اصلی خود هستند که مسلماً حالا برای این برگشت سرمایه به آسانی زمانی که وارد این ماجرا شدند، کمی دیر شده است.
رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: کلاهبرداران با شناسایی افرادی که به صفحه اجتماعی‌شان می‌آیند و اخبار غیرواقعی حوزه رمزارزها را پیگیری می‌کنند، در زمانی مناسب پیشنهادات مالی با عنوان فرصت سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا را به آن‌ها می‌دهند. یکی از دلایل گرفتار شدن شهروندان در دام کلاهبرداران، دنبال کردن صفحات اینستاگرامی افراد بی‌هویت است. عموماً آن‌ها در ادامه در دام طرح‌های پانزی و هرمی گرفتار می‌شوند.
این مقام مسئول افزود: طی ماه‌های اخیر شیب جرایم سایبری به سمت رمزارزها و کلاه‌برداری پانزی بوده و کلاهبرداران با مساعد دیدن فضای کاری و اقتصادی موجود و با سوء استفاده از ناآگاهی کاربران فضای مجازی از سرمایه‌گذاران خرد دعوت می‌کنند نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه و حتی عضویابی و ساخت زیرمجموعه اقدام کنند تا درصد بالاتری از سوددهی را دریافت نمایند.
سرهنگ جهانشیری اشاره‌ای به کلاه‌برداری پانزی کرد و در این باره گفت: متأسفانه قربانیان طرح‌های پانزی پس از یک یا دو دوره دریافت سود پول و جلب اعتمادشان به سایت مربوطه، به طمع دریافت سود بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری با ارقام بالا نموده و همین حس ولع دریافت سود بیشتر در ابعاد روانی موجب وسوسه سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب آخرین مرحله از کلاه‌برداری که همان مسدود شدن سایت است اتفاق می‌افتد و کلاهبرداران که مشخص نیست در کدام نقطه جغرافیایی در حال کلاه‌برداری‌اند، به هدف خود می‌رسند.  
این مقام انتظامی خاطر نشان ساخت: با توجه به ماهیت پول دیجیتالی و ویژگی‌های ذاتی فضای سایبری از جمله عدم وجود مرز جغرافیایی، کلاه‌برداری صورت گرفته در این حوزه و پی‌جویی این نوع از کلاه‌برداری‌ها زمان‌بر بوده و کلاهبرداران در هر نقطه جغرافیایی قادر به رسیدن به اهداف شوم و کلاهبردارانه خود هستند.

هویت افراد در فضای مجازی غیرقابل اعتماد
وی به عموم مردم توصیه کرد: قبل از هر اقدامی در حوزه سرمایه‌گذاری و ارسال مدارک هویتی و در اختیار گذاردن نام کاربری و رمزعبور و کدهای محرمانه به عواقب آن بیندیشید. فضای سایبری را جدی تلقی نمایید و به تمام پیشنهادات دریافتی در فضای سایبری با دیده تردید نگریسته و تا قبل از اطمینان و آگاهی لازم در حوزه رمزارزها اقدام به سرمایه‌گذاری ننمایند.
از سوی دیگر همان‌طور که عنوان شد هویت‌ها در فضای مجازی با دیدن یک تصویر روی صفحه‌ای اینستاگرامی و... نباید مورد تأیید قراربگیرد؛ چرا که در پرونده‌های متعددی وجود دارد یک مرد تصویری از جنس مخالف را روی صفحه‌اش قرار داده و هویت جعلی ایجاد و برای انجام اقدامات مجرمانه ازاین روش استفاده کرده است.
پس تا زمانی که در فضای حقیقی به این اطمینان نرسیده‌اید که هویت اعلام شده با آنچه در واقعیت وجود دارد، یکی است به هیچ عنوان به ادعاهای صورت گرفته اعتماد نکنید تا گرفتار دام کلاهبرداران و سارقان اطلاعات و... نشوید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه