مواجهه پدرانه برای آرامش و وحدت

مواجهه پدرانه برای آرامش و وحدت

مهدی اشتری

سال‌هاست موضوع «هویت مستقلِ فرهنگیِ زنِ مسلمان ایرانی» مورد توجه و دسیسه دشمنان بوده است. مادران و زنانی که نسلی حقیقت‌جو پرورش دادند و به واسطه آن، انقلاب اسلامی مردم ایران به بار می‌نشیند.


​​​​​​​ مادران و زنانی که نسلی آزاده و شجاع تربیت می‌کنند تا هشت سال مقابل دشمن بعثی و حامیانش بایستند و یک وجب از این آب و خاک را به دشمن ندهند. مادران و زنانی که نسلی آگاه و بصیر به بار می‌آورند و در کوران مشکلات و خدعه‌ها استقلال و عزت ایران را حفظ می‌کنند. مادران و زنانی که از مطهری‌ها و بهشتی‌ها تا خرازی‌ها و باکری‌ها و علیمحمدی‌ها  و احمدی‌روشن‌ها و تهرانی‌مقدم‌ها و سلیمانی‌ها و حججی‌ها را پرورش می‌دهند تا پرچم ایران اسلامی با افتخار در اهتزاز باشد.
بله، دشمنان فهمیده‌اند این مادران و زنان و دختران ایرانی هستند که نقشه‌های شوم و نیرنگ‌های آنان را خنثی و بی‌اثر کرده‌اند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغ‌های غربی وارد کرده‌اند» که زن مسلمان با رعایت اخلاق و چارچوب‌های دینی نمی‌تواند رشد و ترقی کند؛ اما پس از انقلاب اسلامی، بانوان و دختران ایرانی با حفظ هویت خود اثبات کردند از فعال‌ترین اقشار جامعه بوده و هستند که نقش پررنگ آن‌ها از عرصه‌های علمی و دانشگاهی گرفته تا عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و حتی میادین ورزشی قابل قیاس با گذشته و حتی برخی کشورهای مدعی نیست.
مادران و دختران ما، نقطه قوت و ستون خیمه جامعه ایرانی هستند و مانند هر نقطه قوت دیگری، دشمن درصدد تضعیف آن است؛ یک روز مباحث فمنیستی نخ‌نما شده را سردست می‌گیرند -که خود غربی‌ها از آن شعارهای تند اولیه عبور کرده‌اند- و روز دیگر مواردی چون حجاب اجباری را علم می‌کنند.
اینکه موضوع حجاب مورد توجه دشمن است و روی آن پروژه‌های جدی و مستمری دارند، چیز جدید و بدیعی نیست، اما نوع مواجهه ما با این پروژه‌ها و دشمنی‌ها نیاز به بازنگری عالمانه و جدیدی دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جلسه اخیر ائمه جمعه کشور، چند تذکر راهگشا و دقیق در این موضوع داشتند که مسئولیت نخبگان و مسئولان را جهت ارائه راهکار و اجرای برنامه‌های مؤثر «ترویج حجاب» سنگین می‌کند.ایشان با پرهیز دادن از برخوردهای احساسی بی مورد و درگیری با پادوهای حقیر غرب، شیوه‌های ایجابی و تبیین اصل موضوع با اتقان و متانت را توصیه می‌کنند.متأسفانه برخی از برخوردها با ناهنجاری بی‌حجابی و بدحجابی نه تنها مؤثر نبوده که بیشتر بهانه و خوراک برای همان دستگاه‌های دروغ پرداز غربی درست کرده است و اقدامات خوب ایجابی را نیز به حاشیه برده و بخش سلبی موضوع را پررنگ کرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر به ائمه جمعه می‌فرمایند: «با همه پدرانه رفتار کنید، همه را سر سفره‌ دین و معنویت و شریعت بنشانید» به عبارتی این توصیه رهبر انقلاب به تمامی کسانی است که خیرخواهانه در پی اصلاح جامعه و کشور هستند.
زمانی‌که در مقوله حجاب، به‌جای تبیین دسیسه غرب و قبح این ناهنجاری، برخی برخوردهای سلبی و مقطعی مطرح می‌شود که تناسبی با نگاه پدرانه و مصلحانه ندارد یا مواضعی اتخاذ و گفتارهایی صادر می‌شود که حاشیه‌ای و به دور از متانت است، جامعه مکدر و متلاطم می‌شود و حرف حق هم در هیاهوها شنیده نمی‌شود.
برخورد آنجایی کارا و مؤثر است که با عاملان و آمران منکر باشد، نه با آن‌هایی که مطلع از پشت‌پرده‌ها نیستند و سهل‌انگاری می‌کنند. علت‌ها را باید جست و معلول‌ها را اصلاح کرد.
امر به معروف اگر دلسوزانه، مشفقانه و مصلحانه باشد و فرد به مشکل و خطا پی ببرد، پایدار و مؤثر است، در غیراین صورت تبدیل به یک کشمکش بی‌پایان می‌شود. جامعه نیازمند آرامش و وحدت است و مردم حقجوی ایران، اثبات کرده‌اند هرکجا موضوعات تبیین و شفاف شده، سمت حق ایستاده‌اند و این خصلت ممتاز ایرانیان، آن‌ها را این‌گونه متمایز می‌کند که امام راحل رضوان الله در این‌باره می‌فرماید: «من با جرئت مدعى هستم ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله- صلى الله علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات الله و سلامه علیهما- هستند».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه