تاخت‌و‌تاز سیل در ۲۷ استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از مردم خواست هشدارها را همچنان جدی بگیرند

تاخت‌و‌تاز سیل در ۲۷ استان

رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرد براثر بارندگی‌ها ‌و جاری شدن سیل در 48ساعت گذشته، 23 نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، فارس و مرکزی جان خود را از دست دادند و در استان‌های تهران و چهارمحال و بختیاری 27 نفر مفقود هستند.


جریان موسمی هند (Indian Monsoon Current) یک جریان اقیانوسی فصلی است که در تابستان روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود و طی آن، جریان هوای بلند شده از روی منطقه شبه‌قاره در محیطی کم، منبسط شده و تبدیل به رطوبت و باران می‌شود. منبع بزرگ گرما در مولکول‌های آب سبب می‌شود این چرخه منجر به وقوع پدیده «مانسون» و بارش‌های شدید شود. به‌دنبال این پدیده، کشورهای هندوستان و پاکستان بارش‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و با رسیدن این جریان به ایران، گاه تا مناطق مرکزی کشور را متأثر می‌کند. امسال نیز پدیده مانسون تا دامنه‌های جنوبی البرز خودش را بالا کشیده است و گویا هفته جاری نیز همچنان فعال خواهد بود.
استاندار تهران از تلاش برای رسیدگی به وضعیت سیل زده امامزاده داوود در فیروزکوه با تمام ظرفیت استان خبر داد و گفت: در سیل پنجشنبه‌شب در فیروزکوه 10 نفر کشته، 16 نفر مفقود و 12 نفر مصدوم شدند. محمدی سرپرست مدیریت بحران مازندران هم اعلام کرد تاکنون سه نفر در نتیجه سیل در منطقه چالوس کشته شده‌اند. یک کودک هفت‌ساله هم در شهرستان کوار فارس غرق شد. اما در همین حال سازمان هواشناسی از تداوم و گسترش بارش‌های موسمی در کشور خبر داد و در خصوص بارش‌های سیل‌آسا در 27 استان هشدار صادر کرد. 
وضعیت بحرانی کشور طی روزهای جاری بهانه‌ای شد تا سراغ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا برویم و از او درباره روزهای آینده بپرسیم. صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن تأکید بر پابرجا بودن هشدارهای گذشته گفت: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد وضع موجود تا اواسط هفته جاری ادامه خواهد داشت.
او در ادامه بااشاره به اینکه هشدارها همه به موقع صادر شده و همه نهادهای متولی پای کار کاهش خسارت‌های وارد شده هستند، گفت: پدیده مانسون، پدیده قدرتمندی است و رخ‌دادن آن در خارج از فصل با این میزان از بارندگی باعث شده حجم خسارت‌ها بالا رود.
ضیائیان تأکید کرد، تغییرات اقلیمی به یک کلان‌مسئله جهانی تبدیل شده است، بنابراین مهم‌ترین اتفاق در شرایط بحرانی این است که دنبال مقصر نباشیم و بدانیم این اتفاقات حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم رخ می‌دهد. او در همین زمینه ادامه داد به‌عنوان مثال در جنوب اروپا در سال جاری گرمای هوا جان بیش از هزارو300 نفر را در دو کشور اسپانیا و پرتغال گرفته است.
به‌گزارش قدس در سال گذشته میلادی این پدیده در هند بیش از هزارو200 نفر را به کام مرگ کشاند. سیل «هنان» در چین هم سال گذشته 352 نفر را کشت. سیل در اروپای غربی (کشورهایی مثل آلمان، اتریش و ...) هم سال گذشته بیش از 240 کشته برجای گذاشت.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین از مردم خواست نسبت به بازتاب رسانه‌ای بحران‌های اینچنینی دقت بیشتری داشته باشند تا خسارت‌های مالی و جانی تبدیل به خسارات اجتماعی و روانی نشود.
به‌نظر این کارشناس هواشناسی مردم باید هشدارهای صادرشده را جدی بگیرند و از امکانات رسانه‌ای که دارند برای مطلع کردن دیگران هم استفاده کنند؛ چرا که پدیده‌هایی مثل سیل حتی در شرایطی که هوا بسیار مطبوع است هم قابلیت رخ دادن و طغیان دارند.

​​​​​​​خبرنگار: مهدی زارع

برچسب ها :
ارسال دیدگاه