با روزی 300 هزار تومان نمی‌توان آثار تاریخی را مرمت کرد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با قدس:

با روزی 300 هزار تومان نمی‌توان آثار تاریخی را مرمت کرد

خودش می‌گوید با برنامه و هدف مشخص از مخازن موزه‌های کشور و اشیای تاریخی و با ارزش آن‌ها بازدید و سرکشی می‌کند تا دستورهای لازم برای نگهداری آن‌ها را بدهد و البته تلاش دارد تا توجه کارشناسان و اهل ‌فن و تصمیم‌سازان را به موضوع چالش مخازن اشیای تاریخی جلب کند.


اما همین بازدیدها، سرکشی‌ها و عکس‌ها و فیلم‌ها که گهگاه از آن منتشر می‌شود، مدام برای او چالش و حاشیه درست کرده است.
​​​​​​​حال موزه‌های کشور خوب نیست
عزت‌الله ضرغامی که حدود یک سالی است ردای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را بر تن کرده با این حواشی روبه‌رو بوده که به اعتقاد بسیاری یکی از دلایل آن رسانه‌ای بودن و خلق‌وخوی شخصی اوست که مشکلات و چالش‌های حوزه مسئولیتش را مقابل دوربین‌ها می‌آورد.
از ماجرای دست گرفتن جام سفالین باستانی که خلاف دستورالعمل‌های ایمنی و نگهداری آثاری در این سطح بود تا تصاویر نحوه نگهداری جام زرین مشکین‌شهر در سطل پلاستیکی و میان پنبه و شوخی کردن با مجسمه هرکول در بیستون و همین چند روز پیش هم کشف به سرقت رفتن تابلو مظفرالدین شاه از کاخ‌موزه گلستان.
تازه وزیر میراث فرهنگی وقتی با پرسش‌ها و انتقادها در مورد نگهداری جام زرین و دیگر اشیای موزه مشکین‌شهر مواجه شد مسئله تشکیک در اصالت برخی از این اشیا را هم پیش کشید.
اما مسئله و چالش مهم و اصلی این است که حال موزه‌های کشور خوب نیست و آن‌ها با مشکلات جدی در زمینه اعتبار و تجهیزات لازم برای نگهداری و مرمت آثار باستانی کشور روبه‌رو هستند.
عزت‌الله ضرغامی درباره اقدام‌ها و برنامه‌هایش برای حل این معضل در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از معضلی به‌نام مخازن نام برد و تأکید کرد 90درصد آثار و اشیای باستانی و تاریخی کشور در این مخازن هستند و امکان نمایش آن‌ها وجود ندارد.

اجرت یک روز کارگر ساده
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ما در حد توان و منابع دولت در بودجه امسال اصلاحاتی را انجام دادیم، افزود: رشد بودجه عمرانی ما که عمده آن مربوط به مرمت آثار تاریخی است دو برابر میانگین رشد بودجه عمرانی کشور است که اتفاق خوبی است اما کافی نیست و باید تداوم داشته باشد.
وی افزود: سال‌هاست ما چنین افزایش اعتباری را نداشته‌ایم اما به نسبت 35هزار اثر تاریخی که ثبت ‌شده و رقم شناسایی‌شده خیلی بیشتر است، همچنین حجم اشیای موجود در موزه‌ها و مخازن، این رقم بسیار پایین است. به‌عنوان‌مثال ما در سال1400 برای مرمت روزانه کمتر از 300 هزار تومان اعتبار داشتیم که اجرت یک روز یک کارگر ساده است. ان‌شاءالله با افزایش بودجه بتوانیم موزه‌هایمان را تکمیل کنیم و محیط‌های مناسب و تجهیزات بهتری برای مرمت و نگهداری آثار و اشیا پیدا کنیم تا به پدیده‌ای به نام مخزن آثار تاریخی پایان دهیم.
ضرغامی گفت: من تلاش کرده‌ام تا با برجسته کردن این موضوع، پدیده مخازن اشیای تاریخی و موزه‌ها را برای صاحب‌نظران و اهل‌فن و دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی تبدیل به یک مسئله و دغدغه کنم.
وی اضافه کرد: من شخصاً از مخازن بازدید و آثار آن‌ها را بررسی می‌کنم و دستورات لازم برای حفاظت از آن‌ها را می‌دهم تا ان‌شاءالله با تکمیل و بهسازی موزه‌ها بتوانیم این آثار را منتقل کنیم.
عزت‌الله ضرغامی دوازدهم فروردین امسال در حساب کاربری خود در توییترش با بیان اینکه بودجه مرمت میراث فرهنگی در قانون بودجه۱۴۰۰ افزون‌بر ۳۴۰میلیارد تومان بوده است، نوشته بود: «دستمزد روزانه یک کارگر ۳۰۰ هزار تومان است، با احتساب ۳۵هزار بنای تاریخی ثبت شده، میانگین سهم روزانه هر بنا کمتر از ۳۰ هزار تومان است».

ماجرای جام زرین مشگین‌شهر
سفر هفته گذشته ضرغامی به استان اردبیل و بازدید وی از جام زرین مشگین‌شهر هم بی‌حاشیه نبود. جامی که ۱۴بهمن ۱۳۹۶ در بزرگ‌ترین محموله قاچاق اشیای عتیقه خرداد سال ۱۳۹۳ از قاچاقچیان کشف و ضبط شده و از آن به عنوان نفیس‌ترین جام‌های ایران باستان و هم‌ارزش با جام مارلیک یاد شده‌ است.البته در کنار این جام زرین، جام نقره‌ای و ۳۰۰ قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی ازجمله انواع سفالینه، ابزارآلات جنگی، زیورآلات زنانه، انواع ظروف و مهر از جنس طلا، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن 2هزاره اول و دوم پیش از میلاد و دوره‌های بعدی کشف شده بود.
محرم جعفری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشگین‌شهر در سال ۱۳۹۶ به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «جام طلایی در مکان امنی نگهداری می‌شود و به محض تکمیل ساختمان موزه به آن انتقال خواهد یافت».
حالا پس از گذشت پنج سال از این وعده نه تنها موزه هنوز افتتاح نشده که تصاویر منتشر شده از جام زرین نقدهایی در خصوص نحوه نگهداری از آن را به دنبال داشت.عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌داد جام زرین مشگین‌شهر به صورت پنبه‌پیچ داخل یک سبد پلاستیکی شبیه به ظرف نان قرار داده شده است.
وی کمی بعد در شبکه اجتماعی خود نوشت: براساس اخبار منتشره این اثر و چند اثر تاریخی دیگر با مصوبه‌ شورای تأمین در حال حاضر در صندوق امانات یک بانک نگهداری می‌شود و هنوز تحویل میراث فرهنگی نشده است. رئیس پژوهشگاهمان را برای بررسی این آثار به منطقه فرستادم.
ضرغامی درباره نقدهای مطرح‌شده به نحوه نگهداری جام زرین مشگین‌شهر هم به ما می‌گوید: شورای تأمین این شهرستان به دلیل تکمیل نبودن موزه شهر این اشیا را در مخزن بانک ملی که چندلایه و حفاظت‌شده است قرار داده و تعبیر نگهداری آن در ظرف نان درست نیست ولی من باز هم از این وضعیت راضی نیستم.
وی اظهار کرد: من از موزه مشگین‌شهر بازدید کردم و کارهای عمرانی به‌سرعت پیش می‌رود و امسال می‌توانیم آن را افتتاح کنیم و اشیای ارزنده را به داخل موزه ببریم. البته بحث‌هایی نیز در مورد اصالت این چند قطعه وجود دارد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه