آغازگر ادبیات جدید زیارت پژوهی

دکتر قراملکی در مراسم نکوداشت استاد محمدمهدی رکنی مطرح کرد

آغازگر ادبیات جدید زیارت پژوهی

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم نکوداشت دکتر محمدمهدی رکنی با تجلیل از مقام این استاد پیشکسوت، وی را آغازگر جریان جدید زیارت‌پژوهی معرفی کرد. 


به گزارش رواق، در مراسمی که چهارشنبه ۵ مردادماه در نکوداشت دکتر محمدمهدی رکنی به همت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان این دانشگاه برگزار شد از این استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی و پژوهشگر باسابقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تجلیل شد. 

«رکنی» کتاب گرانمایه اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش است
در این مراسم، دکتر احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با فاخر و نوگرایانه خواندن پژوهش‌های دکتر محمدمهدی رکنی در حوزه ادبیات زیارت، عنوان کرد: بنا به مسئولیتی که به‌تازگی به بنده واگذار شده، مروری بر ادبیات زیارت داشتم و افسوس می‌خوردم چرا ادبیات زیارت در بخش انگلیسی زبان به‌ویژه در متونی که فیلسوفان دین به آن پرداخته‌اند، تفاوت کیفی زیادی با آنچه ما به فارسی نوشته‌ایم، دارد اما زمانی که کتاب شوق دیدار دکتر رکنی را مطالعه کردم، دیدم استاد رکنی در این کتاب، آغازگر یک جریان جدید زیارت‌پژوهی است و شروع به نکته‌برداری در باب آنچه استاد در این کتاب آورده کردم که از نظر من کار فاخر، پژوهشی، نوگرایانه و پرنکته است. 
قراملکی با بیان اینکه نکوداشت رکنی، نکوداشت فضیلت است، ادامه داد: به عنوان کسی که دانش‌آموز حوزه اخلاق حرفه‌ای به‌خصوص اخلاق آموزش و اخلاق پژوهش هستم به این فکر کردم اگر ما بخواهیم ترسیمی از اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش داشته باشیم، کتابی گرانمایه و متنی طلایی داریم که نکته نکته آن به ما می‌گوید بایسته‌های اخلاقی آموزش و پژوهش و فضیلت‌های تعلیم و تربیت کدام است و اسم آن کتاب، رکنی یزدی است. 
وی افزود: استاد رکنی به ما می‌گوید کار اخلاقی از کار حرفه‌ای جدا نیست. کسانی که در کار خود حرفه‌گرا و حرفه‌ای نیستند از اخلاق نیز فاصله دارند. اولین بایسته اخلاقی در هر مشغله‌ای، حرفه‌ای بودن در آن مشغله است و دکتر رکنی نه مطلع علوم بلکه تولیدکننده علم است و به همین دلیل فرزانگی را می‌توان ستون خیمه فضائل دکتر رکنی دانست. 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی با بیان اینکه این دکتر رکنی توانسته دو فضیلت فرزانگی و فروتنی را در خود جمع کند، ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی اخلاقی و حرفه‌ای استاد رکنی، نقدپذیری است؛ استادی که فروتن شود، اول در مقابل منتقدانش فروتن می‌شود. چنین شخصیتی نقد را نه دشنه بلکه هدیه می‌انگارد و همیشه باور دارد «احب اخوانی الی من اهدا علی عیوبی».
وی خودانتقادی را از دیگر ویژگی‌های دکتر رکنی برشمرد و گفت: نقد پذیری مهم‌ترین فضیلت اخلاق حرفه‌ای در آموزش و پژوهش است و فضیلت نقدپذیری این است که نقد را حتی اگر با رفتارهای غیراخلاقی منتقد همراه باشد، هدیه بداند. دکتر رکنی پیش از اینکه بخواهد نقد دیگران را با جان و دل بپذیرد، خود منتقد کارهای خودش است. این خودانتقادی و نقد بر خویشتن و به تعبیر استاد باستانی پاریزی «خود مشت‌مالی» فضیلت بسیار مهمی است و ظرفیت و وسعت روحی بالایی می‌خواهد.  قراملکی عشق به کار را سومین فضیلت دکتر رکنی معرفی و اضافه کرد: از اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش عشق به حرفه و کار است؛ به این معنا که حرفه تعلیم و تربیت نه شغل و نه حرفه بلکه مشی زندگی کسی باشد. 
وی در پایان عنوان کرد: عشق راستین به حرفه چند علامت دارد که همه علامت‌ها را از کتاب تکوینی شریف این استاد می‌توان خواند؛ یک اصل آن، جانشین‌پروری است که نیازمند رنج دیدن و وقت گذاشتن است. اصل بعدی درستکاری حرفه‌ای است. به نظر من درستکاری حرفه‌ای در آموزش و پژوهش یکی از سخت‌ترین و دشوارترین اموری است که پیش پای یک انسان معتقد و عاشق به حرفه‌اش وجود دارد که یکی از ویژگی‌های آن انصاف در داوری در حرفه تعلیم و تربیت است. 

هنر معلمی این است که شاگردش را بهتر از خود پرورش دهد
دکتر محمد مهدی رکنی یزدی نیز در این مراسم با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم و سپاس از اظهار لطف همکاران و نزدیکان، گفت: من خودم را لایق آنچه گفته شد نمی‌دانم ولی امیدوارم خداوند مرا بهتر از آنچه در خصوصم روایت شد، قرار دهد. 
استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: من هنر معلمی را در این می‌دانم که معلم بتواند شاگردش را بهتر از خودش بار بیاورد. قرار نیست وجودهای ما مکرر باشد لذا خداوند نیز کارش تکرار در خلقت نیست و برای هر کسی مشخصه و ویژگی خاصی قرار داده است. 
وی افزود: بعضی اوقات من چیزهایی می‌شنوم که باور نمی‌کنم؛ مثلاً می‌گویند پایان‌نامه افراد را دیگران برایشان می‌نویسند که امیدوارم چنین مسائلی دروغ باشد. مشی اساتیدی چون مرحوم غلامحسین یوسفی این بود که از دانشجو می‌خواستند آنچه کرده را توضیح دهد و بعد او را راهنمایی می‌کردند و این‌طور، دانشجویان را در کنترل خودشان می‌گرفتند.
دکتر رکنی در بخش دیگری از سخنانش با استناد به سخنان حضرت علی(ع) گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند هر کس خود را پیشوای مردم گرداند، بر اوست که پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خویشتن مشغول شود و پیش از تربیت کردن با زبان، با رفتارش دیگران را تربیت نماید؛ بنابراین اگر بنا باشد دولت و ملت درست شود باید خود ما درست شویم و ما نیز از خودمان شروع کنیم. 
 وی افزود: زمانی دو دسته پیش امام خمینی(ره) رفته بودند و هر کسی تز خودش را به ایشان ارائه کرده بود و بعد امام فرموده بودند بروید با همدیگر کارها را پیش ببرید. بروید برای مردم کار کنید چرا که پابرهنه‌ها شما را به اینجا رساندند.
همچنین در این مراسم علی حائریان عضو شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، مه‌دخت پورخالقی چترودی استاد پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، فاطمه رکنی فرزند دکتر رکنی و سلمان ساکت رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به بیان خاطراتی از دکتر محمدمهدی رکنی یزدی و ذکر ویژگی‌های اخلاقی و پژوهشی این استاد پیشکسوت پرداختند. شایان ذکر است در پایان این مراسم از «ویژه‌نامه نکوداشت دکتر محمدمهدی رکنی یزدی» مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری بنیاد دانشگاهی فردوسی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی رونمایی شد. در این ویژه‌نامه یادداشت‌های تقدیمی نزدیکان، همکاران و شاگردان به همراه بازنشر برخی از آثار، تصاویر و اسناد مربوط به زندگی و حرفه دکتر رکنی منتشر شده است. 

خبرنگار:  فاطمی نژاد 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه