آمادگی پایتخت شور و شعور حسینی برای استقبال از محرم

در نشست مسئولان ستاد محرم زنجان بررسی شد

آمادگی پایتخت شور و شعور حسینی برای استقبال از محرم

زنجان  

تقویم تاریخ سال ۱۴۰۱ تا چند روز دیگر خود را به محرم می‌رساند که در این راستا مردم و مسئولان دوشادوش یکدیگر با تمهیدات ویژه برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر عزاداری‌های ماه محرم آماده می‌شوند. 


به گزارش ایرنا، همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم، اقشار مختلف مردم به صورت خودجوش و دستگاه‌های متولی امر با برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم آماده می‌شوند که این مهم در قالب جلسات و کمیته‌ها پیگیری می‌شود.
به همین منظور ستاد محرم استان زنجان نیز همانند سال‌های گذشته به ویژه پس از گذر از شرایط حاد کرونایی با همراهی دستگاه‌های مختلف برنامه‌هایی را در این خصوص در نظر گرفته است که بنا بر اعلام مسئولان تلاش می‌شود این برنامه‌ها بر اساس رنگ‌بندی کرونایی استان و مبتنی بر برنامه‌ریزی متناسب با وضعیت اجرا شود.
به همین بهانه ستاد محرم استان برای هماهنگی و پیشبرد بهتر برنامه‌های ترسیم شده خود در محل تالار پیامبر اعظم(ص) زنجان تشکیل جلسه داد که در این زمینه مدیران دستگاه‌های عضو با بیان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام، اقدامات انجام شده در این خصوص را  نیز تبیین کردند.

تأمین امنیت عزاداری
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی نیروی انتظامی استان زنجان با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای برقراری امنیت عزاداری‌های ماه محرم گفت: بسترهای لازم برای تأمین امنیت، نظم و انضباط موکب‌ها، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری و زائرسراها در هشت شهرستان استان آماده شده است.
سرهنگ آرش خلخالی افزود: در مجموعه فراجا دو قرارگاه مسئولیت انجام امور مربوط به محرم را برعهده دارند که مدیریت و اجرای آن از سوی معاونت عملیات استان انجام می‌شود و قرارگاه دوم که مسئولیت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، اقدامات اجرایی، عملیاتی و انتظامی را عهده دارد قرارگاه اول محسوب می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای برقراری امنیت برگزاری دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان لحاظ شده است، گفت: در این زمینه با جامعه اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی و نظامی، هم‌افزایی و هم‌پوشانی انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه همانند سال‌های گذشته برای هر یک از تکایا و مساجد مأمور ویژه مشخص شده است، گفت: برای هر گروه دو واحد انتظامی واحدهای یگان امداد و فوریت به انضمام واحدهای یگان ویژه لحاظ شده که در مجموع از حیث انتظامی و امنیتی مشکلی نخواهیم داشت.
خلخالی با بیان اینکه پلیس‌راه استان همانند همیشه در محورهای استان مستقر خواهد بود، افزود: مأموریت و رسالت بسیار سنگینی داریم که طبق برنامه ۴۰ درصد مأموریت‌های پلیس راهور به پلیس‌راه اضافه شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته کمترین قمه‌زنی در محدوده شهر زنجان رخ داد هر چند در مناطق دوردست استان گاه شاهد انجام این عمل هستیم؛ اما آنچه مسلم است در محدوده شهری به طور ۱۰۰درصد چنین اقداماتی رخ نخواهد داد.

استفاده از ماسک الزامی است
فرماندار زنجان نیز با اشاره به اینکه طبق سال‌های گذشته، امسال نیز جلساتی برای برگزاری بهتر مراسم ماه محرم در زنجان انجام شده، ادامه داد: در جلسه شورای تأمین زنجان نیز موضوع 
عدم قمه‌زنی در سطح شهر و روستاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که هر چند میزان آن کمتر شده؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع گاه به داخل منازل کشیده می‌شود.
پرویز خالقی افزود: قمه‌زنی در ماه محرم در مناطق روستایی و دور افتاده نیز به صورت زیرپوستی انجام می‌شود. هر چند در شهر و در ملأعام به حداقل رسیده؛ اما نمی‌توان موارد کم را منکر شد و باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشت.
وی با بیان اینکه باید در برگزاری مراسم ماه محرم، رنگ‌بندی کرونایی شهرها مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: استفاده از ماسک در این مراسم الزامی است و این موضوع باید توسط مداحان مدنظر قرار  گیرد و به اهمیت موضوع واکسیناسیون نیز برای حفظ جان مردم پرداخته شود.

بقاع متبرکه محور عزاداری‌ها 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به اینکه چگونگی برگزاری یوم‌العباس و مقدمات آن از دو ماه گذشته آغاز شده است، ادامه داد: مقدمات کار انجام شده و جلساتی برای برگزاری  پرشور این رخداد مهم در دست اقدام است و این مهم با همکاری مردم و مسئولان استانی انجام خواهد شد.
حجت‌الاسلام مختار کرمی افزود: در صورت تصمیم قطعی برگزاری این مراسم، اقدامات نهایی انجام خواهد شد و بقاع متبرکه استان نیز همانند گذشته محوریت برنامه‌های محرم در استان خواهند بود و حمایت از هیئت‌های مذهبی شاخص استان در دست انجام است.
به گفته این مسئول طی سال گذشته بیش از یک‌ میلیارد تومان به هیئت‌های مذهبی استان پرداخت شد که مبالغ از ۱۰ میلیون تومان تا ۱۵۰هزار تومان بود که این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت.

برنامه‌های عزاداری اعلام شد
عضو هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان نیز با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته برنامه‌های عزاداری محرم از پنجشنبه هفته جاری به مدت ۱۳ شب از ساعت ۲۲:۳۰ تا 00:30 بامداد برگزار خواهد شد، ادامه داد: با توجه به گرمی هوا، همانند سال گذشته عزاداری‌ها در محوطه اطراف مسجد و خیابان فردوسی اجرا خواهد شد.
عقیل مهدیون افزود: انتظار بر این است که دستگاه‌های متولی همانند سال‌های گذشته همکاری بیشتری داشته باشند و از طرفی پوشش ترافیکی نیز به نحو مطلوبی انجام گیرد تا مشکلی به وجود نیاید.
وی اظهار کرد: حسینیه اعظم زنجان آمادگی دارد عزاداری‌های ماه محرم را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از خادمان افتخاری به تعداد بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر انجام دهد.
این مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم تمامی دستگاه‌های متولی امر در برگزاری عزاداری یوم‌العباس حسینیه اعظم، نقش‌آفرین باشند همان‌گونه که هر سال همکاری‌های خوبی در این خصوص داشته‌اند.
وی یادآوری کرد: طبق برنامه‌ریزی، چادرهای جمع‌آوری نذور در ۴۰ نقطه شهر مستقر خواهند شد و در محوطه مسجد نیز دفاتر نذورات تا اتمام مراسم فعال می‌شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه