مرز خسروی چشم‌انتظار زائران اربعین

مسئولان تردد 2 میلیون زائر را پیش‌بینی می‌کنند

مرز خسروی چشم‌انتظار زائران اربعین

کرمانشاه  

مرز خسروی یکی از معابر زائران اربعین است که همه ساله بازگشایی آن با باید و شایدهای بسیاری همراه است. با این حال سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه از آمادگی کامل برای پذیرایی بیش از 2 میلیون زائر در این مرز خبر می‌دهد.


محمد پورهاشمی گفت: بر مبنای پیش‌بینی مسئولان استانی باید خود را برای پذیرایی بیش از یک میلیون زائر آماده کنیم و اگر مرز خسروی به صورت 24 ساعته باز شود، قطعاً این عدد به بیش از 2 میلیون نفر هم خواهد رسید.
وی اظهار کرد: اقدامات خوب و مؤثری برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در قصرشیرین و خسروی و همچنین در پایانه مرزی خسروی به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری کشور و مرز بین‌المللی صورت گرفته است.
وی افزود: زیرساخت‌های مذکور در حال توسعه و تقویت است و البته این روند باید تداوم داشته باشد تا زوار عتبات عالیات در طول سال هم بتوانند از این خدمات بهره بگیرند.

ظرفیت اسکان برای 25 هزار زائر 
پورهاشمی به تدارک بیش از 70 هکتار پارکینگ با ظرفیت دست کم 45 هزار خودرو در شهرستان قصرشیرین و برنامه‌ریزی برای توسعه پارکینگ‌ها در کنار فراهم کردن ظرفیت اسکان برای 25 هزار زائر در شبانه‌روز از طریق اسکان‌های راهیان نور سپاه و اردوگاه‌های هلال احمر از کنگاور تا خسروی اشاره کرد.
وی همچنین از بازسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های منتهی به مرز از جمله علائم جاده‌ای، روکش، تعریض و رفع نقاط کور آنتن‌دهی در طول مسیر خبر داد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: همچنین بیش از 300 چشمه سرویس بهداشتی ثابت در پایانه مرزی خسروی ساخته شده و برای ساخت بیش از 500چشمه دیگر در محل‌های مورد نظر برنامه‌ریزی شده است.
پورهاشمی ساخت سایه‌بان در محوطه پایانه مرزی خسروی، ساماندهی مواکب خدمات‌رسان در طول مسیر و فراهم کردن زمینه حضور استان‌های معین برای ساخت زائرسرا و موکب ثابت در قصرشیرین و خسروی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست‌.
وی به تدارک و برنامه‌ریزی برای حمل و نقل و تردد سهل و آسان زوار در رفت و برگشت، فراهم کردن بستر امن و تأمین نظم و امنیت حضور زوار در استان و تأمین آب و برق پایدار در مرز خسروی اشاره کرد.
پورهاشمی از انجام مجموعه اقدامات فرهنگی و تبیین حرکت عظیم اربعین خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین تأمین مباحث مرتبط با بهداشت و درمان و ایجاد آمادگی‌های لازم در مرز خسروی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
وی افزود: مسئولیت صدور مجوز موکب‌داری و ساماندهی آن‌ها بر اساس  یک فرایند و چارچوب و تعهداتی خاص به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول شده که کمیته مشارکت‌های مردمی، مسئولیت اسکان و تغذیه را برعهده دارد.

۱۷۰ موکب از عتبات عالیات مجوز دارند
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: طبق آخرین آمار، در استان کرمانشاه حدود 170 موکب دارای مجوز از عتبات عالیات هستند که حدود 20 موکب در کشور عراق در حوزه‌های پذیرایی، اسکان، بهداشت، درمان و... خدمات‌رسانی می‌کنند.
پورهاشمی تصریح کرد: بیش از 10 موکب بزرگ و توانمند در مسیر زوار اربعین در شهرستان قصرشیرین تا نقطه صفر مرز خسروی  مستقر می‌شوند و به زوار خدمت‌رسانی خواهند کرد.
وی عنوان کرد: در اربعین سال 1398 مجموع زواری که از ایران در راهپیمایی اربعین شرکت کردند، حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر برآورد شد که مردم هم از مرز خسروی استقبال خوبی داشتند. 
وی ادامه داد: در دو سال اخیر با توجه به اپیدمی جهانی کرونا، همایش اربعین نیز برگزار نشد و اعزام‌ چندانی به عتبات عالیات نداشتیم؛ اما قطعاً اربعین امسال سیل مشتاقان زیارت اربعین بسیار بیشتر از سال 1398 خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه