وقف خانه‌ای که مثل موزه است

کارشناس ابنیه تاریخی از موقوفه مرحوم کتابی می‌گوید

وقف خانه‌ای که مثل موزه است

اصفهان شهر بناهای تاریخی با معماری‌های خاص است، بناهایی که اگرچه به واسطه پایتخت بودن اصفهان در دوره صفویه، معماری‌های اصیل و زیبایی دارد اما این ویژگی‌ها برای این بناهای تاریخی حتی پس از دوره صفویه نیز ادامه پیدا کرد.


این موضوع حتی اکنون نیز در برخی از خیابان‌های اصفهان به چشم می‌خورد.
با توجه به اینکه چند هفته‌ای است مخاطبان رواق را با بناهای تاریخی وقف شده در کشور بیشتر آشنا می‌کنیم، این هفته می‌خواهیم به خیابان چهارباغ اصفهان برویم؛ منازلی که در این خیابان از تاریخچه و قدمتی طولانی برخوردار است، همچنان مستحکم در جای خود ایستاده و مهر وقف نیز پای سند تعدادی از آن‌ها زده شده است. یکی از این منازل، منزل مرحوم کتابی است؛ مالک و مدیر کارخانه نساجی رحیم‌زاده در اصفهان که در جریان‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی شهر هم اثرگذار بوده است. مرحوم سید محمد کتابی و همسرش خانه خود را وقف آموزش و حوزه علمیه کرده‌اند.
محمود درویش اکنون عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیاست، او خانواده مرحوم کتابی را می‌شناسد، زیرا در کودکی به واسطه دوستی پدرش با مرحوم کتابی به این خانه اعیانی رفت و آمد داشته است. از نظر این عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیا، منزل مرحوم کتابی شبیه یک موزه است.بخشی از منزل مرحوم کتابی، عمارتی است که از آن برای پذیرایی از میهمانان خاص استفاده می‌شده و بین این کوشک و عمارت اندرونی، گلخانه شیشه‌ای وجود داشته که آن نیز با الهام از اروپاییان ساخته شده است. 

تلفیق معماری سنتی ایرانی اسلامی با معماری اروپایی
دکتر علیرضا (فرهاد) جعفری زند، باستان‌شناس، کارشناس ابنیه تاریخی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است. او معتقد است معماری این بنای وقف شده، بسیار اصیل، زیبا و فاخر است.
این کارشناس ابنیه تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه معمار سنتی این بنا از تلفیق معماری سنتی ایرانی اسلامی با معماری اروپایی در ساخت آن استفاده کرده، این اثر تاریخی زیبا می‌تواند به عنوان یک مورد مطالعاتی و یک الگوی خوب برای معماران امروز باشد. دکتر جعفری زند متذکر می‌شود: با توجه به اینکه وقف این عمارت تاریخی برای آموزش بوده، اگر تبدیل به یک مرکز مطالعاتی باشد، هم موقعیت مکانی‌اش حفظ می‌شود هم تغییر کاربری نمی‌دهد و هم به عنوان یک نمونه و الگوی مناسب تاریخ معماری برای علاقه‌مندان این حوزه به یادگار می‌ماند. این بنا با وجود اینکه سال‌هاست رها شده، باز هم مستحکم است، هنوز به حوزه علمیه تبدیل نشده و متأسفانه اخباری مبنی بر تخریب آن نیز شنیده شده است. او نمونه این بناها را در اصفهان کم می‌داند و اضافه می‌کند: امروزه متأسفانه تقلید کورکورانه‌ای از معماری اروپایی در بناهای جدید می‌شود، اگر بناهای تاریخی با معماری اصیل از جمله منزل مرحوم کتابی در اختیار معماران و فعالان این حوزه قرار گیرد، می‌تواند جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

​​​​​​​خبرنگار: یلدا آبان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه