تنش مسکو – تل‌آویو تا کجا پیش خواهد رفت؟

تنش مسکو – تل‌آویو تا کجا پیش خواهد رفت؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل

در ادامه اختلاف میان روسیه و رژیم صهیونیستی، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» روز گذشته در گزارشی اختصاصی افشا کرد چند سازمان یهودی دیگر در روسیه نامه‌های تهدیدآمیزی از وزارت دادگستری این کشور برای توقف فعالیت خود دریافت کرده‌اند.


​​​​​​​ این سازمان‌ها که عمدتاً با سرمایه‌های آمریکایی یا اسرائیلی فعالیت می‌کنند، تصمیم گرفته‌اند فعالیت خود را کاهش دهند و فقط به کارهای ضروری یا فوری بپردازند. این اتفاق در حالی می‌افتد که همین سه روز پیش مسکو به‌گونه رسمی دستور تعطیلی «آژانس یهود» را صادر کرد؛ مسئله‌ای که از تشدید اختلاف زیرپوستی روس‌ها با رژیم صهیونیستی حکایت دارد. اما این اختلافات که تحت‌تأثیر جنگ اوکراین شکل گرفته تا کجا پیش خواهد رفت؟
در ابتدا باید توجه داشت دستور تعطیلی آژانس یهود توسط کرملین فی‌نفسه تصمیمی بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که لابی صهیونیست در روسیه از نفوذ بالایی برخوردار است. پس از شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، مهاجران یهودی روس‌تبار بسیاری از روسیه به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده و دو حزب مهم تشکیل داده و اکنون نیز جزو ائتلاف حاکم هستند. در این بین به‌ویژه حزب «شاس» روابط نزدیکی با مسکو دارد. علاوه بر این هنوز هم یهودیان بسیاری ساکن روسیه هستند که در رسانه‌ها، بانک‌ها و مراکز تجاری این کشور نفوذ دارند. 
اما در چند ماه اخیر و تحت تأثیر جنگ اوکراین و حمایت رژیم صهیونیستی از این کشور، این روزها شاهد بروز شکافی بزرگ میان مسکو و تل‌آویو هستیم. رژیم صهیونیستی در اوکراین هم منافع گسترده‌ای دارد. اگرچه برخی علت حمایت تل‌آویو از کی‌یف در مقابل مسکو را به یهودی بودن ولودیمیر زلنسکی نسبت می‌دهند ولی واقعیت پشت پرده فراتر از این حرف‌هاست. علاوه بر وجود اقلیت یهود، اسرائیل امروز در مراکز تجاری، رسانه‌ای و به‌ویژه نظامی و تسلیحاتی اوکراین نفوذ گسترده‌ای دارد. این منافع سبب شده صریحاً با حمله روسیه به مخالفت برخیزد. 
در مقابل، مسکو که از این رویکرد ناخشنود است تلاش داشته هم درون خاک خود و هم در حوزه‌های جهانی با انجام اقداماتی مقابله به مثل کرده و رژیم صهیونیستی را زیر فشار قرار دهد. تعطیلی آژانس یهود گامی در این مسیر است. 
در حوزه منطقه‌ای هم رویارویی روسیه با رژیم اسرائیل در سوریه از این دست اقدامات است. به دلیل ادامه چالش میان مسکو و تل‌آویو در موضوع اوکراین، حال ممکن است سوریه به صحنه تقابل جدی‌تر طرفین تبدیل شود. نباید از یاد برد روسیه در این حوزه جغرافیایی نفوذ گسترده‌ای دارد و از سوی دیگر این منطقه برای صهیونیست‌ها بسیار مهم و راهبردی است. مسکو پیشتر و در بحبوحه جنگ اوکراین با استقرار سامانه‌های پدافندی قدرتمند اس400 در خاک بلاروس موافقت کرده است، خب طبیعی است اگر این اقدام در حوزه پدافند هوایی سوریه هم روی دهد اتفاق بسیار بدی برای تل‌آویو خواهد بود. چنین حرکتی می‌تواند تحرکات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار داده و معالات را تغییر دهد. البته باوجود بالا گرفتن تنش‌ها، تقابل میان طرفین در سوریه فعلاً در حد هشدار و اولتیماتوم باقی مانده و باید صبر کرد و دید ادامه این رویارویی به کجا ختم می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه