زمینه برای توافق هنوز هم فراهم است

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه:

زمینه برای توافق هنوز هم فراهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تشریح دستاوردهای «روزهای پرترافیک دیپلماسی در تهران» از نگرانی تهران و مسکو از مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه سخن گفت و از دیپلماسی فعالانه و عمل‌گرای ایران برای جلوگیری از این اتفاق خبر داد.


ناصر کنعانی با تشبیه تهران به پایتخت دیپلماسی در هفته جاری به ‌واسطه حضور مقامات و سران کشورهای همسایه برای ائتلاف علیه تروریسم و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و نظامی‌گری گفت: صاحبان منطقه به نسخه‌پیچی‌های سودجویانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیازی ندارند. منطقه ما بیش از آنکه نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی و سامانه‌های پدافند ناکارآمد با هزینه‌های گزاف از جیب ملت‌های منطقه باشد به سامانه دوستی و سازوکار امنیت جمعی منطقه‌ای نیاز دارد.وی با اشاره به سفر وزیر خارجه سوریه به تهران اضافه کرد: در خصوص اختلافات موجود در شمال سوریه، نگرانی‌های دولت ترکیه و مباحثی که در خصوص احتمال عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه مطرح بوده، خوشبختانه ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عمل‌گرایانه‌ای داشته است.کنعانی بیان کرد: به‌ صورت مستمر در سطوح مختلف از جمله وزیر خارجه تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه و تلفنی با همتای سوریه‌ای و ترکیه‌ای برقرار بوده است. ایران تأکید کرده و می‌کند که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در سوریه بینجامد و تأمین‌کننده ثبات و امنیت نخواهد بود.

زمینه برای توافق هنوز فراهم است
وی درباره امکان برگزاری دور دوم مذاکرات دوحه و زمان آن‌ هم با بیان اینکه برخلاف ادعای آمریکایی‌ها نشست اول دوحه موفق و راهگشا بود، تصریح کرد: آقای بورل هم با حسن نیت و جدیت پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات است، مشکل اساسی هم در کار نیست، الا اینکه آمریکا تصمیم سیاسی خود را با صراحت و جدیت اتخاذ کند اما ظاهراً آن‌ها نمی‌خواهند هزینه این کار را بپردازند.

همکاری فناورانه ایران و روسیه جدید نیست
کنعانی در واکنش به تهدید مقامات آمریکایی در مورد مجازات تهران در صورت همکاری نظامی با روسیه پس از سفر پوتین به تهران هم با یادآوری اینکه همکاری‌های تهران و مسکو چندجانبه بوده و در حوزه فناوری به گذشته بازمی‌گردد تأکید کرد: ایجاد ارتباط بین همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه با تحولات اوکراین غیرمنطقی است و اهداف سیاسی دارد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه