شهید مرتضی صنعتی اسفیوخی

شهید مرتضی صنعتی اسفیوخی


ولادت: 4/1/1326 
متولد: تربت حیدریه
 شهادت:3/5/1364 
محل شهادت: اشنویه کردستان
مزار: بهشت رضای مشهد
یگان خدمتی:  لشکر ویژه شهدا
سرور یزدی  چهارم فروردین سال 1326 در روستای اسفیوخ، یکی از روستاهای شهرستان تربت حیدریه متولد شد.
خواهرش می‌گوید: پیش از تولد او، پدر و مادرم نذر کردند که اگر خداوند به آن‌ها پسری عطا فرماید، نامش را مرتضی بگذارند و سقای مسجد شود. در روستای ما مدرسه نبود، او برای تحصیل به روستای دیگر می‌رفت و به خاطر علاقه زیاد به درس این مسافت طولانی را پیاده طی می‌کرد. او تا ششم ابتدایی ادامه داد اما به خاطر فقر اقتصادی و تنگدستی ترک تحصیل کرد.
او در زمان جنگ تحمیلی خانواده‌اش را با خود به ارومیه و کرمانشاه برد. پیش از انقلاب در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو بسیج شد و شب‌ها در خیابان‌های شهر به نگهبانی می‌پرداخت.
از طریق بسیج به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در سال 1360 عضو رسمی سپاه شد. وی در سپاه ادامه تحصیل داد و موفق به دریافت دیپلم شد. او فرمانده بهداری بود همچنین در تیپ ویژه شهدا مسئولیت داشت. از سمتش در جبهه چیزی نمی‌گفت و خانواده‌اش از سمت او در جبهه اطلاعی نداشتند.  مرتضی صنعتی  سوم مرداد 1364 در اشنویه کردستان در یک عملیات برای کمک به افرادی که در باتلاق افتاده بودند، رفت و چون آن منطقه توسط دشمن شناسایی شده بود، مزدوران عراقی خمپاره‌ای به آن منطقه می‌زنند که ترکش خمپاره به او اصابت می‌کند و به شهادت می‌رسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه