سلطان زیرابه؛ زیارت و سیاحت در طبیعت بکر

سلطان زیرابه؛ زیارت و سیاحت در طبیعت بکر


​​​​​​​منطقه تفریحی و زیارتی «سلطان زیرابه» در روستای «اماموردیخان» در 35کیلومتری شمال قوچان و در بخش باجگیران این شهرستان واقع شده است. این منطقه به واسطه سرسبزی و آبادی، چشمه‌سارهای متعدد، زیارتگاه شاهزاده علی و همچنین اجرای مسابقات کشتی با چوخه، از گذشته دور تاکنون همواره میزبان گردشگران، ورزشکاران و علاقه‌مندان به طبیعت بوده است.  با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی از جمله نزدیکی به شهر و روستاهای اطراف، شرایط خوب آب و هوایی و چشم‌اندازهای زیبای اطراف، مزارع وسیع و باغ‌های انبوه و نیز وجود انواع گیاهان دارویی در دامنه کوه‌های پیرامون و محوطه تاریخی «شهرجام»، روستای اماموردیخان به یکی از مقاصد اصلی گردشگران، ورزشکاران، اکوتوریست‌ها و طبیعت‌دوستان تبدیل شده است.
مردم منطقه معتقدند در محوطه باستانی زیرابه و جام که در حوالی زیارتگاه سلطان زیرابه قرار دارد، در گذشته‌های دور شهری به نام شهرجام وجود داشته که به صورت هلالی شکل در دامنه کوه و در کنار چشمه زیرابه محل سکونت مردمان آن زمان بوده اما احتمالاً در اثر رانش زمین و یا زمین لرزه ویران شده است.
در عین حال نام این مکان با کشتی باچوخه و پهلوانان معروف قوچان و شمال خراسان گره خورده است و پهلوانان نام‌آوری چون محمدباقر مرغزاری، رمضان شکفته، پهلوان برجی، قربان محمد بهادری، پهلوان احمد وفادار، اکبر مزرجی، حسین کلال همگی روزی در این مکان زورآزمایی کرده‌اند. سلطان زیرابه در شمال شرق قوچان قرار داشته و برای دسترسی به آن باید از طریق جاده قوچان به درگز پس از گذر از گردنه زوباران، به روستای اماموردیخان و سلطان زیرابه رسید. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه