تولید چاپگرهای سه‌بعدی با دانش جوانان مشهدی

در گفت‌وگو با کارآفرین‌ برتر خراسان رضوی بیان شد

تولید چاپگرهای سه‌بعدی با دانش جوانان مشهدی

چاپگرهای سه‌بعدی یکی از دستگاه‌های مورد نیاز و پرکاربرد در صنعت است که حالا یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد در قالب یک شرکت خصوصی موفق به طراحی و ساخت آن شده است.


«مصطفی رحیمی» دانش‌آموخته رشته مکانیک جامدات از دانشگاه فردوسی مشهد و متولد سال ۱۳۶۵ است و از زمان دانش‌آموختگی در سال ۱۳۸۸ تاکنون مشغول به فعالیت‌های صنعتی بوده است. او که مدیر تولید شرکت «آرمان مبتکران فیدار» در زمینه طراحی و ساخت انواع چاپگرهای سه‌بعدی است، درباره مسیری که برای رسیدن به این هدف طی کرده است، می‌گوید: نخستین تجربه کاری من در شرکت چرخ‌دنده سازان به‌ عنوان طراح صنعتی انواع گیربکس‌ها بود. همچنین تجربه کار در پژوهشکده هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهد با سمت سرپرست کارگاه و تولید توربین‌های بادی را نیز دارم. در حال حاضر به‌ عنوان مدیر تولید شرکت آرمان مبتکران فیدار در زمینه طراحی و ساخت انواع چاپگرهای سه‌بعدی و تولید مواد مصرفی آن‌ها، مشغول به فعالیت هستم.

ساخت و فروش پرینترهای سه‌بعدی
وی می‌افزاید: فعالیت اصلی شرکت ما ساخت و فروش پرینتر سه‌بعدی با فناوری FDM در سه سایز متنوع است. پرینتر سه‌بعدی FDM دستگاهی است که با ذوب کردن مواد مصرفی تحت عنوان فیلامنت و اکسترود کردن آن، محصول سه‌بعدی را به صورت لایه لایه می‌سازد. فیلامنت یک قرقره از پلاستیک قابل ذوب شدن با جنس‌های بسیار متنوع و قابلیت‌های متفاوت است. وی ادامه می‌دهد: پرینترهای سه‌بعدی FDM از بهترین و کارآمدترین روش‌های ساخت افزایشی به شمار می‌روند.
فعالیت دیگر ما تولید انواع فیلامنت‌های چاپ سه‌بعدی است که در مجموع بیش از 5/3میلیارد تومان برای تجهیز خطوط تولید و قطعه‌زنی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

اشتغال‌زایی 
این کارآفرین جوان درباره ایجاد اشتغال نیز بیان می‌دارد: در حال حاضر ۹نفر به صورت مستقیم و ۳۰نفر به صورت غیرمستقیم مشغول همکاری با ما هستند.

بزرگ‌ترین خط تولید فیلامنت
وی در خصوص کاربرد این محصول تصریح می‌کند: این شرکت مجهز به بزرگ‌ترین خط تولید فیلامنت در ایران با ظرفیت تولید افزون بر ۳ تن در ماه است. فیلامنت‌های ما به سرتاسر کشور ارسال می‌شود و افتخار خدمت‌رسانی به تعداد بی‌شماری از کاربران چاپگرهای سه‌بعدی FDM در اقصی نقاط کشور را داریم. این کارآفرین پرتلاش خاطرنشان می‌کند: در خصوص دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی تولیدی این شرکت، پرینتر سایز بزرگ به صورت سفارشی تولید می‌شود و فعالان صنعت قطعه‌زنی می‌توانند در صورت نیاز سفارش تولید آن را بدهند. در حال حاضر از این سایز برای شهر مشهد تولید کرده‌ایم. پرینترهای سایز متوسط و کوچک در شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و یزد به فروش رسیده‌اند.

مواد اولیه و نرخ متغیر ارز
او درباره مشکلات مسیر تولید که با آن‌ها مواجه شده است، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه عمده مواد اولیه ساخت و تولید ما از خارج از کشور تأمین می‌شود، بزرگ‌ترین چالش کنونی؛ نرخ متغیر ارز و هزینه‌های رو به رشد حمل و ترخیص مواد اولیه است. همچنین فرایند طولانی ترخیص کالا از گمرکات کشور نیز مزید علت شده است. البته با تکیه بر دانش فنی متخصصان و همکارانم توانسته‌ایم گامی در راستای خدمت‌رسانی به صنعت چاپ سه‌بعدی برداریم و تجهیزاتی که اکنون به راحتی قابل تأمین نیستند را به صورت مستقل تولید کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که در بحث تحریم تهدیدها به فرصت تبدیل شده است نیز گفت: مواد اولیه چاپ سه‌بعدی و نیز دستگاه‌های چاپ و اسکن سه‌بعدی عمدتاً به صورت وارداتی تأمین می‌شوند و واردات این تجهیزات به دلیل تحریم‌ها برای واردکنندگان تبدیل به چالش بزرگی شده بود. در چنین شرایطی شرکت با مجهزسازی خود به دستگاه‌های تولید فیلامنت تصمیم گرفت مواد مصرفی پرینترهای سه‌بعدی را در داخل کشور تولید کرده و فرایند دستیابی به این مواد مصرفی را برای مصرف‌کنندگان تسهیل کند. از طرفی برای آنکه وقفه‌ای در تولید و عرضه محصولات شرکت ایجاد نشود، فرایند ثبت سفارش و تأمین مواد خام خطوط تولید را از یک ماه پیش از اتمام موجودی انبار، شروع می‌کنیم تا بتوانیم به صورت یکپارچه و بی‌وقفه به تولیدات خود ادامه دهیم.
این کارآفرین جوان اظهار می‌دارد: در تأمین مواد خام مورد نیاز برای تولیدات خود تلاش کردیم تا حد امکان این مواد را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم. اگرچه هنوز هم بخشی از این مواد خام از طریق واردات تأمین می‌شود ولی خوشبختانه بیش از ۷۰درصد مواد خام مورد نیاز این شرکت از داخل کشور تهیه می‌شود. او در خصوص هزینه تمام شده تولیدات و درآمدزایی‌اش نیز بیان می‌دارد: با توجه به اینکه بخش اعظم مواد خام مورد نیاز این شرکت از داخل کشور تأمین می‌شود، توانسته‌ایم تا حد زیادی با نوسان‌های قیمتی ارز مقابله کرده و با افزایش قیمت ناچیزی (حدود ۱۰درصد) نسبت به قبل، محصولات خود را به بازار عرضه کنیم. این در حالی است که محصولات مشابه خارجی در همین بازه زمانی افزایش قیمتی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

دانش‌بنیان و نیروی بزرگ محرکه 
وی در ادامه توجه به دانش‌بنیان را بسیار حائز اهمیت اعلام می‌کند و می‌افزاید: به اعتقاد من دانش‌بنیانی نیروی محرکه بزرگی است که می‌تواند در شرایط فعلی نقش شایان توجهی در رشد شرکت‌ها ایفا کند. از بزرگ‌ترین مزایای آن می‌توان به تسهیلات خوبی که در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود، اشاره کرد. در حال حاضر با مشکل نقدینگی برای تأمین مواد اولیه خطوط تولید مواجه هستیم و در صورتی که بتوانیم از امتیاز دانش‌بنیان برخوردار شویم، به راحتی می‌توانیم تیراژ خرید مواد خام خود را افزایش دهیم که در نتیجه قادر خواهیم بود قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهیم. تولید محصولات باکیفیت و در عین حال با قیمت مناسب می‌تواند ما را چندین گام از رقیبان خود، جلوتر قرار دهد. در حال حاضر امیدواریم با طی کردن فرایند دانش‌بنیانی به زودی بتوانیم از این امتیاز بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون هیچ حمایت دولتی از آن‌ها صورت نگرفته است، اظهار می‌دارد: هیچ گونه تسهیلاتی از هیچ یک از ارگان‌های دولتی دریافت نکرده‌ایم ولی در حال رایزنی با صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی برای برخورداری از تسهیلات این صندوق برای شرکت‌های فناور هستیم. تاکنون تمامی سرمایه صرف شده در شرکت از طریق سرمایه‌گذاری شخصی مدیران شرکت تأمین شده است.

صادرات و چشم‌انداز آینده 
او در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث صادرات نیز ورود داشته‌اند، بیان می‌دارد: رایزنی‌های اولیه برای شروع صادرات به کشورهای عراق، پاکستان و ارمنستان صورت گرفته است.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه